Varustelekan perustaja: Liberaalit arvot tekevät hyvää bisnekselle

Suomileijona kuuluu kaikille suomalaisille

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm luennoi eilen Kokkola-salissa. Kyseessä oli Kosekin Kohtaamo 2.0 -hankkeen ja Kokkolan yrittäjien järjestämä tilaisuus. KP/CLAS-OLAV SLOTTE

Jouni Nikula

KOKKOLA (KP)

Suomileijona kuuluu kaikille. Siihen sisältyy vähän samanlainen jippo kuin Varustelekan toimintafilosofiaan. Tarjoillaan sotaa, isänmaallisuutta ja äijämeininkiä, mutta liberaalilla, vapaamielisellä, otteella.

Varustelekan perustaja, kauppias
Valtteri Lindholm
pitää yllättävistä tulokulmista ja rehellisyydestä. Siksi armeijatavaraan erikoistuneella yrityksellä on munaa liputtaa vaikka sateenkaaren väreillä.

Siitähän voisi vaikka joku äärinationalisti loukkaantua?

– Leijona-koru olisi parasta ottaa takaisin koko kansan symboliksi ilman poliittista agendaa. Jos tutustuu Varustelekan arvoihin, olemme ääriliberaaleja vapaan ajattelutyylin kannattajia. Suosiomme ei rajoitu äärioikeistoon, koska brändimme ulkoasuun sisältyvät vaikka sateenkaariliput. Nautin siitä, että minulla on iso firma, jonka äänellä voin puhua välittämättä siitä, pahoittaako joku mielensä, sanoo Lindholm.

Kylmä bisnesmies pitäisi suunsa kiinni ja varoisi suututtamasta suurta osaa asiakaskunnastaan.

Lindholm on eri mieltä.

– Kylmän bisnesmiehen nimen omaan kannattaa olla liberaali. Miksi Facebook, Google ja Microsoft ovat tasa-arvoisen avioliiton kannattajia? Ei siksi, että ne eivät uskaltaisi muuta, vaan siksi, että tilastojen ja tutkimusten mukaan sellainen mielipide kannattaa ottaa. Se on tulevaisuutta.

”Kaupallinen tapa puhua yököttää”

Varustelekan vuonna 2003 perustanut Valtteri Lindholm kävi eilen Kokkolassa kouluttamassa yrityksiä. Hän kertoi muun muassa siitä, kuinka sosiaalisessa mediassa voi erottautua muista.

– Puhun niistä ydinasioista, joita ei monessa firmassa sanota ääneen. Somessa yrityksen pitää laskeutua yrityksen tasolta ja kunnioittaa asiakasta. Kannattaa olla myös rehellinen. Sitä ei kannata peitellä, että osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa omistajilleen voittoa. Minua on aina yököttänyt kaupallinen tapa puhua. Sellainen ei mene perille, Lindholm kertoo.

Koulutustilaisuuksia Lindholm on vetänyt muutaman vuoden ajan.

– Vierailen mielelläni maakunnissa, joissa esimerkiksi paikallinen kehitysyhtiö hoitaa luentopalkkion ja tilat. Se on selkeää.

Varusteleka tunnetaan erityisesti sosiaalisessa mediassa leviävistä mainoksistaan, jotka naurattavat joitakin ja provosoivat loppuja. Lindholm esiintyy itse monissa Youtube-pätkissä. Ne keräävät kymmeniä tuhansia katseluita.

– Meillä työskentelee mainontapuolella 8–9 ihmistä, tuotetekstejä kirjoittaa 2,5 ihmistä – minäkin niin paljon kuin ehdin. Iso osa ajasta kuluu verkkosivujen rakentamiseen. Netti on meille sukupolviestekin: pääosa asiakkaistamme on alle 40-vuotiaita miehiä.

Selkeät ja persoonallisen huolitellulla otteella toteutetut kotisivut ovat Varustelekan kivijalka. Asiakkaita palvellaan Helsingin myymälässä, mutta verkkokaupan kautta kauppaa käydään ympäri maailman.

– Olin aloittanut Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksella perustaessani firman. Mainontamme perustuu kielelliseen ilotteluun sen sijaan, että painottaisimme hintoja. Nyt olemme breikkaamassa Amerikassa. 130 000 euron liikevaihto alkuvuoden aikana kertoo, että lumipallo on lähdössä liikkeelle – mikäli Trump ei vaikeuta vientiä. Emme lähteneet Amerikkaan 100 000 euron telkkarimainoksella vaan pienen budjetin some-mainoksilla, joilla kokeiltiin, mikä toimii ja mikä ei. Nyt pohjalaisia puukkoja viedään käsistä. Amerikassa toimii made in Finland -meininki ja huumorimme outous, toisin kuin Ruotsissa, Lindholm sanoo.

Sodan ihannointia?

Kill it with fire! Varustelekaa voi syyttää sodan ihannoimisesta.

Lindholmin mukaan sotiminen ja sotaan valmistautumisen kuvasto ovat asioita, jotka kiinnostavat ihmistä aina.

– Luku- ja kirjoitustaito sekä monimutkaiset järjestelmät ovat saattaneet ihmiskuntaa yhteen, mutta ihminen tykkää edelleen luontaisesti siitä, että se saa treenata yhteisönsä ulkopuolelta tulevan vihollisen voittamista. Sille emme voi mitään. Me myymme sotaan sopivia varusteita, sillä ihmisten tarpeille pitää antaa höllää, muuten menee oikeasti yli. Meidän on muistettava ihmiskunnan ääretön kyky pahuuteen.

Uskooko Lindholm maailmanrauhan mahdollisuuteen?

– Tilastot antavat toivoa sille, että maailma on menossa entistä vähemmän sotaisaan suuntaan. Samaan aikaan olemme menossa kohti yhtä isoa valtiota. Valtioiden välinen sota on muuttamassa muotoaan rikollisuuden kaltaiseksi.

Aseiden myyntiä Varusteleka ei sentään ole aloittanut. Eikä aloittanekaan. – Kaljan myyminen oli äärettömän byrokratian takana. Aseet ovat vielä siitä ihan oma juttunsa. Pelkästään rahallinen investointi olisi valtava. Lisäksi se sulkisi meidät nettimainonnasta. Somesta emme voi luopua.

Henkseleistä ja armeijanvihreistä värivalinnoistaan tunnettu Valtteri Lindholm ei tietenkään ole käynyt armeijaa. Se kuuluu yllätyksellisyyteen.

Armeija jäi välistä, koska ”sitä ei osattu myydä oikeassa paketissa”.

– Kävin sivarin vanhassa lukiossani ja innostuin äidinkielen opettajan urasta. En juuri silloin voinut olla poissa kotoa, ja vaikka armeijaan olisi voinut hakea mielenkiintoisinkiin paikkoihin, kuten vaikka rannikkojalkaväkeen, ei siitä minulle ollut kerrottu. Puoli vuotta lakkautettavassa Hyrylän varuskunnassa ei oikein motivoinut, joten armeija jäi.

Kommentit

Uutisella ei ole vielä yhtään kommentteja
Kommentoidaksesi ole hyvä ja
kirjaudu sisään