Paikallisuutiset
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite uudistaa brändinsä houkuttelemaan muun muassa työntekijöitä – "Hyvin voimme" tarkoittaa kahta asiaa
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen Soiten brändiuudistus on valmistunut. Työtä on tehty viime syksystä lähtien. Tavoitteena on muun muassa vahvistaa Soiten tunnettavuutta.
– Halusimme luoda bränditarinan ja lupauksen, joka on tavoitteellinen ja työntekijöiden näkökulmasta innostava, kertoo viestintäpäällikkö Suvi Melender-Lågland.
Soiten uusi brändi kiteytyy sanapariin "Hyvin voimme".
– Tämä sanapari tarkoittaa sitä, että voimme hyvin, meillä menee siis hyvin ja on turvallisuuden, sosiaalisen hyvinvoinnin sekä terveyden kannalta hyvä tilanne. Toisaalta sanapari tarkoittaa myös sitä, että me kykenemme, pystymme ja haluamme, hyvinvointialuejohtajaMinna Korkiakoski-Västi avaa.
Ruotsiksi "Hyvin voimme" on käännetty "Klart vi kan".
Soiten logo uudistui jo vuodenvaihteessa, nyt on valmistunut myös koko bränditarina, joka on sanoitettu seuraavasti:
”Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella jokainen ihminen ja kohtaaminen on arvokas. Tunnemme alueen palvelutarpeet ja erityispiirteet. Meille hyvä elämä ja laadukas arki ovat enemmän kuin tavoitteita. Ne ovat kaiken toiminnan perusta.
Palvelumme syntyvät osaavien ja asialleen omistautuneiden ihmisten yhteistyössä. Kun asiakas kokee itsensä tervetulleeksi ja olonsa turvalliseksi syntyy ihmisen näköinen ja kokoinen kohtaaminen.
Olemme kehittäneet aluettamme ennakkoluulottomasti ja toimineet monessa asiassa pioneerina. Olemme saavutetuista tuloksista ylpeitä. Tällä ketterän kokeilukulttuurin tiellä haluamme jatkaa.
Hyvinvointi, hyvä arki ja elämänlaatu ovat asioita, joista Keski-Pohjanmaa tunnistetaan – myös huomenna.”
Brändiuudistusta on valmisteltu työpajoissa ja kokouksissa henkilöstön kanssa, mukana on ollut myös design- ja mainostoimisto 358.
Brändin esiintuoma lupaus kohdistuu hyvinvointialuejohtajan mukaan moneen suuntaan. Asukkaille se sisältää ajatuksen hyvästä, onnellisesta ja toimeliaasta arjesta. Työntekijöille on tarkoitus viestiä työhyvinvoinnista ja rohkeasta asenteesta, jolla asioida saadaan aikaan.
Organisaatiossa "Hyvin voimme" -lupaus tarkoittaa tervettä työkulttuuria, joka haluaa kehittyä ja uudistua, alueen kannalta kykyä edistää kasvua ja kehittymistä sekä maakunnan sisällä että yhteistyökumppanien kanssa.
Varsin tärkeä näkökulma Soiten kannalta on se, miltä organisaatio näyttää työnhakijoiden silmissä, kun varmistetaan, että Soitessa työskenteleviä on riittävästi ja henkilöstön hyvinvointi on oikealla tolalla. Soite haluaa olla merkityksellinen ja innostava työnantaja.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun luomme brändikuvaa. Rekrytoinnissa asia on hyvin tärkeä, haluamme erottua valoisana ja kehittyvänä organisaationa. Olemme olemassa vain ihmisten ja henkilöstömme kautta ja toivomme, että jokainen työntekijä löytää tästä itsensä, hyvinvointialuejohtaja Minna Korkiakoski-Västi sanoo.
Tällä hetkellä Soitessa rekrytoidaan muun muassa kesäsijaisia. Varsinkin sairaanhoitajia ja lähihoitajia tarvittaisiin paljon lisää.
Jatkuvaa puutetta on perusterveydenhuollon lääkäreistä ja tietyistä erikoislääkäreistä, kuten psykiatreista, sekä erilaisista terapeuteista, kuten puheterapeuteista.