Volvon mallisto sähköistyy - C40:ssa on perheauton ulkoasu ja urheiluauton tehot

Ulkoisesti sähköinen 40-sarja ei juuri poikkea polttomoottoriautoista. Keulassa maski on erilainen, eikä takana ole pakoputkia. Kuva:

Volvon malliston sähköistyminen 40-sarjasta lähtien on otettu hyvin vastaan asiakaskunnassa. C40 Recharge on ollut esimerkiksi Kokkolassa koeajettavana nyt muutaman viikon, mutta ennakkotilauksia on tehty jo syksystä lähtien.

- Periaatteessa malli on tehty 40-sarjan alustalle, mutta C40 on tavanomaista henkilöautoa korkeampia, mutta toisaalta viisto perä tuo esille myös sporttimaisuutta eli voidaan hyvin puhua SUV/crossover-mallista. Sisältä C40-mallia voi verrata vanhaan Volvon 60-sarjan isoimpiin vaihtoehtoihin, joten missään tapauksessa mistään pienestä autosta ei ole kyse, myyntipäällikkö Mats Finell Kokkolan Automaalta sanoo.

Nelivetoisen C40:n kaksi sähkömoottoria kehittävät hevosvoimia yli 400 ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrotaan 4,9 sekuntia, eli voidaan hyvin puhua urheiluauton lukemista. Tehon ja etenkin nelivedon huomaa hyvin konkreettisesti lumisilla teillä ajettaessa. Huippunopeus on rajattu 180 kilometriin tunnissa.

Sähköauton ominaisuuksiin kuuluu, että vasteaika kaasun polkaisusta kiihtyvyyteen on hyvin minimaalinen. Näin tehokkaassa autossa, ja vielä nelivedossa, reagointi kaasun käyttöön on todella ihailtavaa.

Toimintamatkaksi täydellä akulla kerrotaan 444 kilometriä. Latausteho on peräti 150 kW, joten latausajaksi esimerkiksi 10 prosentista noin 80 prosenttiin kerrotaan noin 40 minuuttia. Volvon sivuilla on laskuri, miten paljon sähköautolla ajaminen voi säästää suhteessa polttomoottoriautolla ajamiseen. >>

Vielä muutama vuosi sitten vain harvoihin sähköautoihin pystyi laittamaan vetokoukun, Volvon sähköautoihin koukun saa ja vetokykyää luvataan vedettävän jarruista riippuen 1800 tai 750 kiloa.

Akusto on Volvossa lattian alla, joten tavaratila koko on hyvin tavanomainen (413 litraa). Pienenä erikoisuutena autossa on etupellin alla (tavanomaisen moottorin kohdalla) 31 litran tila tavaroille. Huoltoväli autossa on 30 000 kilometriä tai 2 vuotta. Uuden auton hintaan kuuluvat huollot ensimmäisen kolmen vuoden ajaksi tai 100 000 kilometriin saakka.

Maavaraa autossa on 17,1 cm, joten malli sopii hyvin kuoppaisille mökkiteillekin. 19 tuuman rengaskokokin kuvastaa auton kokoluokkaa.

Sähkö-Volvossa ei ole edes käynnistyspainiketta. Matkaan pääsemiseen riittää, kun avain on autossa mukana ja kuljettaja kytkee ajoalueen päälle.

Auton ns. tietoviihdejärjestelmä on toteutettu yhteistyössä Googlen kanssa. Ratin keskeltä näkyvät virtuaalimittaristo on peräti 12 tuumainen ja keskikonsolissa oleva pystymallinen näyttö yhdeksän tuumainen. Googen Assistant, Maps sekä Play ovat sisäänrakennettuna auton järjestelmiin, joten asianmukaiset ohjelmat ovat automaattisesti käytössä.

Monia auton toimintoja voi ohjata kännykän kautta. Teknisesti siis aivan normimyynnissä olevien automallien teknistä kärkeä.

C40 Recharge on ensimmäinen Volvo, jonka sisustuksessa, esimerkiksi verhoilussa, ei ole lainkaan nahkaa. Ideana on aivan uudenlainen ajattelutapa auton sisustuksen suunnittelussa. Volvon perinteinen tyyli näkyy heti sisällä, mutta materiaalivalinnat ovat uudenlaisia.

- Kysyntä Volvon sähköautomalleihin on ollut suurta. Osa vaihtaa

täyssähköautoon lataushybridistä, ja osa suoraan polttomoottoriautosta.

Kyllä selvästi sähköautoilu kiinnostaa nyt, Mats Finell kertoo kauppiaan

kokemuksista.

Alkuvaiheessa C40 Recharge -mallistosta tehdään nelivetoista mallia, jonka hinta on noin 62500 eurosta lähtien. Myöhemmin on saatavilla myös etuvetoinen malli, jonka hinta on alle valtion hankintatuen rajan eli 50 000 euron.

Katso tarkemmin galleria C40:sä >>