keskiviikko 16.6.2021 | 16:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Urheilu

Hyvin järjestetty kisa kerää Suomen kärkikuljettajat Venetsia Driftingiin

La 25.8.2018 klo 21:00

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Jarno Herranen

Venetsia Drifting on "vain" kansallinen kilpailu, mutta silti Kokkolan kisa kerää paikalle Suomen parhaat kuljettajat.

Tällä kertaa SM-sarjan kuudesta parhaasta pistemiehestä oli paikalla viisi, kun Lauri Heinonen, Henri Haanpää, Juha Pöytälaakso, Niko Määttälä ja Mika Keski-Korpi esittelivät taitojaan kokkolalaisyleisölle. Kovan osallistujakaartin täydensi takavuosina Amerikassa ammattilaisena ajanut Juha Rintanen, joka teki hiljattain comebackin.

SM-pisteissä kuudentena oleva Keski-Korpi sanoo, että kisan suosiolle on erittäin pätevä syy.

– Venetsia Drifting on kuljettajien keskuudessa erittäin arvostettu kisa, koska tämä on varmaankin parhaiten järjestetty kisa Suomessa. 27 osallistujaa kansallisessa kisassa on todella hyvä määrä.

Keski-Korpi on merkinnyt Venetsia Driftingin kilpailukalenteriinsa toisestakin syystä.

– Tämä on minulle Kemoran ohella lähikisa. Tänne ei tarvitse matkustaa vuorokautta, Keski-Korpi hymyilee.

Myös rata vaikutti olevan ylivieskalaiskuskin mieleen, vaikka haastatteluhetkellä Keski-Korpi ei ollut ennättänyt ottaa Bemarillaan rataan tuntumaa.

– Näyttäisi olevan aika vauhdikas katurata, jossa on mukavasti vaihtelua. Koska kyseessä on katurata, ei tämä ole kenellekään entuudestaan tuttu. Kuskien pitää nopeasti sopeutua rataan, Keski-Korpi pohti.

Kokkolan kisan alla Keski-Korven hymy oli herkässä, mutta toukokuussa tunnelmat olivat toiset.

Driftingin SM-sarja starttasi Turussa, jonne myös Keski-Korpi suuntasi. Perjantain harjoituksissa tullut konerikko uhkasi kuitenkin päättää kauden alkuunsa.

– Se oli melkoinen reissu. Ensin ajettiin koko orkesterin voimin Turkuun. Harjoituksissa moottorista kuului ylimääräisiä ääniä ja nopeasti selvisi, että koneessa on käynyt lähes täydellinen tuho. Vähän aikaa piti maata potkiskella, mutta ei siinä auttanut kuin pakata kamat kyytiin ja lähteä yötä myöten ajelemaan takaisin kotiin. Moottori oli tallissa levällään jo siinä vaiheessa, kun muut aloittelivat Turussa kilpailua, Keski-Korpi muistelee.

Keski-Korven onneksi tukijat eivät hylänneet pahassa paikassa. Yhteistyökumppaneiden ansiosta auto saatiin takaisin kasaan ja Keski-Korpi on päässyt osallistumaan muihin SM-sarjan osakilpailuihin.

Tulostakin on tullut, sillä ensimmäistä kauttaan SM-sarjassa ajava Keski-Korpi oli Vantaalla kolmas ja Seinäjoella neljäs.

26-vuotiaan Keski-Korven nousu Suomen terävimpään kärkeen on ollut nopea. Ensimmäisen drifting-kisansaKeski-Korpi ajoi kaudella 2016 ja silloin hän voitti FDO-Pro-streetin mestaruuden voitettuaan jokaisen osakilpailun. Viime kausi päättyi kakkostilaan FDOPro-2 -sarjassa.

– En uskonut, että menestyisin SM-sarjassa tällä kaudella näin hyvin. Olen kuitenkin aloittelija moneen muuhun verrattuna. Sellaista kisaa minulla ei ole ollut, ettenkö olisi oppinut jotain uutta. Eiköhän tästäkin kisasta saada uutta oppia matkalla paremmaksi kuskiksi, Keski-Korpi pohtii.

Keski-Korpi on varsin tuore kasvo autourheilun parissa, sillä ennen driftingin aloittamista miehellä ei ollut takanaan vuosikausien harrastamista jossakin toisessa autourheilulajissa.

– Driftingissä houkutteli se, että lajissa on niin vapaat mahdollisuudet autojen rakentamiseen. Autoista voi tehdä niin häijyjä kuin haluaa, toki turvallisuus huomioiden.

Keski-KorvenBemarissa on hevosvoimia lähes 700 ja vääntöä on noin 700 newtonia. Voi olla, että kovin paljon tuon häijymmäksi Keski-Korpi ei vihreää Bemariaan rakenna.

– Uusi autoaihio on jo ostettu. Kyseessä on vuosimallia 2007 oleva BMW. Ensi kausi menee vielä nykyisellä autolla, mutta tavoitteena on saada uusi auto valmiiksi kaudelle 2020. Silloin haluaisin päästä Eurooppaan kokeilemaan siipiäni, Keski-Korpi kertoo suunnitelmistaan.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »