lauantai 30.5.2020 | 17:10
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Haapavedellä korotetaan ampumaradan suojavalleja kierrätysrenkailla – Uusi maanrakennusasetus helpottaa rengasjätteen hyödyntämistä

Ke 5.9.2018 klo 06:00

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

SUVI HYTTINEN

Korkatin ampumaradan ympäristöön on kuskattu viime viikkoina valtavat määrät kierrätysrenkaita ja rengasleikettä. Niistä rakennetaan radalle entistä korkeammat suojavallit. Pääosin työn toteuttaa kierrätysrenkaiden käsittelystä Suomessa vastaava Kuusakoski Oy.

– Renkaiden hyödyntäminen helpottui vuodenvaihteessa, kun maanrakennusasetus muuttui. Renkaat ovat nyt samalla viivalla muiden asetuksessa mainittujen kierrätysmateriaalien, kuten betonimurskeen kanssa. Niitä saa käyttää tekemällä ilmoituksen Ely-keskukselle, kun aiemmin olisi pitänyt hakea ympäristölupa. Nämä materiaalit ovat erinomaisia vaihtoehtoja neitseellisille, uusiutumattomille luonnonmateriaaleille, kuten sora, hiekka tai muu kiviaines, kertoo työpäällikkö Iivari Heikkilä Kuusakoski Oy:stä.

Korkatti on Kuusakoskelle uuden asetuksen aikana ensimmäinen kohde, jossa kierrätysrenkaita hyödynnetään vanhan ampumaradan kunnostamisessa. Se toimii yritykselle referenssikohteena ja kokemustason nostajana tulevaisuutta silmällä pitäen.

– Tämä on meille kohde, jonka kautta haetaan näkyvyyttä ja uusia vastaavia kohteita, Heikkilä kertoo.

– Rengasmateriaalin isona etuna on se, että sitä tulee koko ajan lisää, ja se on hankintahinnaltaan huokeampaa kuin maa-aines. Myös materiaalin paino on ihan eri luokkaa kuin maa-aineksella, hän jatkaa.

Kuusakoskelle Korkatin urakasta koituvaia kuluja Heikkilä ei halua paljastaa.

– Jokainen meistä maksaa uuden renkaan ostajana kierrätysmaksua. Valmistajan tai maahantuojan tulee huolehtia renkaidensa kierrätyksestä. Tätä tehtävää hoitaa Suomen Rengaskierrätys Oy, ja järjestelmän operoinnista vastaa Kuusakoski Oy, hän mainitsee.

Suojavalleista tulee ampumapaikan tasosta mitattuna noin seitsemän metriä korkeita. Entiseen verrattuna korkeudet lähes tuplaantuvat. Valleja rakennetaan yhteensä 120 metrin pituudelle, ja ne nielevät renkaita ja kumileikettä noin 5000 tonnia.

Renkaita saa käyttää valleissa korkeintaan viiden metrin korkeudelle. Pohjimmaiseksi tulee kokonaisia kaivoskoneiden renkaita, jotka painavat jo kappaleelta 3500 kiloa. Niiden päälle kasataan pienempiä renkaita ja pintaan rengasleikettä

Lopuksi vallit peitetään suojakankailla ja vähintään puolen metrin maa- ja puuaineskerroksella. Peittäminen jää ampumarataa hallinnoivan Haapaveden Riistanhoitoyhdistyksen, Haapaveden Reserviläisten ja muiden Aakonmajan ympäristössä toimivien yhdistysten työksi. Kustannuksia siitä tulee arviolta 10 000 euroa, minkä maksaa riistanhoitoyhdistys.

Reserviläisten puheenjohtaja Jari Laukka kertoo, että yhdistykset aloittivat talkoilun Korkatissa jo heinäkuun helteillä raivaamalla puut pois vallialueilta. Ne jäävät Aakonmajan laavulle poltettaviksi.

Suojavallien korottamisella lisätään Aakonvuoren alueen turvallisuutta. Korkeammat vallit hillitsevät myös melun leviämistä ympäristöön.

– Ampumaradan ympäristö on kehittynyt paljon viime vuosina. Viereen on tullut polkujuoksu- ja suunnistusreittejä, frisbeegolfrataa ja muuta. Nyt kehitetään turvallisuuden vuoksi myös rataa, kertoo riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtaja Jorma Kallio.

Suojavallit valmistuvat loppuvuoden aikana. Ensi vuodelle yhdistysten suunnitelmissa on hakea yhdessä leader-rahoitusta ampumakatosten uusimiseen.

– Rakennukset on tehty 80-luvun alkupuolella ja osa on huonokuntoisia, Kallio kertoo.

Samalla sadan metrin kiväärirataa jatketaan 150 metriin. Sitäkin silmällä pitäen vallien korottaminen on tarpeen.

Tällä hetkellä ampumaradalla ovat käytössä vain 50 metrin radat. Yksittäisiä ratoja pystytään ottamaan käyttöön sitä mukaa, kun vallit valmistuvat ja saavat hyväksynnän. Hirvikoeammuntarata olisi tarkoitus saada käyttöön jo lähiviikkoina.

Kuusakoski toimittaa parhaillaan renkaita myös Liminkaan rakenteilla olevalle uudelle ampumaradalle. Lisäksi renkaita on uuden asetuksen myötä hyödynnetty tänä vuonna meluvalleihin Etelä-Suomessa. Kuusakosken omana urakkana on tehty 260 metriä vallia Käkikoskelle, ja lisäksi yritys on toimittanut renkaita rakentajille Kehä I:n ja Turunväylän meluvalleihin.

Rengasjätettä kertyy Suomessa noin 55 000 tonnia vuodessa, ja lähes kaikki päätyy hyödynnettäväksi. Teollisuuden kohteiden lisäksi kierrätysrenkaita käytetään esimerkiksi salaojissa, kosteikkojen suodatuksissa ja maneesien pohjissa.

– Kierrätysrenkaista ei irtoa tai liukene mainittavia tai merkittäviä määriä epäpuhtauksia, olivat ne missä muodossa tahansa. Siitä on tehty tutkimuksia Suomessa ja ympäri maailmaa useita kymmeniä vuosia, Iivari Heikkilä mainitsee.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »