Paikallisuutiset

Verkostomarkkinointi houkuttelee helposti puoleensa – Pahimmillaan rahat häviävät pyramidihuijaukseen, parhaimmillaan kyse on tuottavasta liiketoiminnasta

Helppoa rahaa ei ole olemassakaan.

Jos sinulle tarjotaan mahdollisuus tienata verkostomarkkinoinnilla sievoinen omaisuus pienellä työmäärällä – kunhan ensin sijoitat vaikkapa tuhat euroa – niin unohda koko juttu.

Jos kiinnostut verkostomarkkinoinnista, jossa tulosta syntyy työtä tekemällä, niin tartu kiinni. Menestyksekäs verkostomarkkinointi vaatii kovaa työtä ja paneutumista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Verkostomarkkinointi on liiketoiminnan muoto, jossa itsenäiset myyjät myyvät edustamansa yrityksen tuotteita ja saavat mahdollisesti lisäprovisiota yritykselle rekrytoimiensa myyjien tekemästä liikevaihdosta.

Ei sellaista kauppaa ole olemassakaan, jossa rahaa virtaa ovista ja ikkunoista.

Myyntityöstä javerkostomarkkinoinnista väitöskirjan vuonna 2006 tehnytElina Ylikoski myöntää, että verkostomarkkinoinnin maine on kuin Tohtori Jekyll ja Mr. Hyde. Se on yhtä aikaa kunniallinen hyvä työ, josta ansaitsee palkan siinä missä liikkeen myyjänä, mutta kielteinen puoli on sitten pyramidihuijausta liippaavaa toimintaa, josta Ylikoski toivoisi ihmisten valittavan, jos kokevat tulleensa huijatuksi.

Ylikosken mielestä verkostomarkkinoinnissa toisinaan aloittaja jätetään aivan liian yksin vastuun kantajaksi. Uutta myyjää tulisi kohdella kuin tämä aloittaisi uuden työn oppisopimiskoulutuksena. Kiitos muun muassa Amerikassa käytyjen oikeustaistelujen huonoa verkostomarkkinointia on saatu suitsittua, ja lakimuutosten jälkimainingit tuntuvat Suomessa saakka alan siistiytymisenä. Toki mukaan mahtuu edelleen myös toimijoita, joiden menetelmät muistuttavat 2000-luvun alun hulluja vuosia.

Kuluttajaviraston viestintäjohtajaLaura Salmi sanoo, että juuri 2000-luvun alkupuolella virastoon tuli paljon valituksia verkostomarkkinoinnista. Moni Suomeen rantautunut markkinoija toimi hurmoshenkisesti, lupasi paljon ja vaati mukaan lähtijöiltä suuria taloudellisia sijoituksia. Voittajat palkittiin herätyskokouksia muistuttavissa tilaisuuksissa suurilla shekeillä, ja väki aplodeerasi seisaaltaan. Mukaan lähti ihmisiä, jotka olivat laman kurimuksessa menettäneet omaisuutensa ja aika lailla tyhjän päällä. Luvissa oli suuria voittoja kohtalaisen vähäisellä työllä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ei sellaista kauppaa ole olemassakaan, jossa rahaa virtaa ovista ja ikkunoista. Moni nuoli haavansa ja häpesi hyväuskoisuuttaan, mutta moni myös valitti.

Sitten tilanne rauhoittui.

Viime vuosina kuluttajavirastossa ei ole seurattu verkostomarkkinointia, koska ainakaan virastoon saakka mahdolliset ongelmatapaukset eivät kulkeudu.

– Tänä vuonna on tullut yhteensä seitsemän tapausta ja ne ovat aika erityyppisiä. Henkilö on ollut huolissaan, koska hänelle on myyty kosmetiikkaa, jota ei lopulta haluakaan, ja hän kysyy, miten perua kauppa. Toisessa tapauksessa tuotteesta ei ollut mitään apua hiustenlähtöön, vaikka muuta luvattiin, ja kolmannelle olivat pettymyksen tuottaneet lisäravinteet. Yksi oli kokenut, että tuote oli myyty hänelle väkisin, plaraa Salmi valituksia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Laura Salmi tietää, että kuluttajavirastoon tulevat valitukset ovat nykyään vain jäävuoren huippu. Hänen mukaansa EU:ssa on tehty tutkimus, jonka tulokset kertovat, että nimenomaan verkostomarkkinoinnissa pettyneet ihmiset eivät vie asiaa eteenpäin. He häpeävät hyväuskoisuuttaan ja kärsivät hiljaisuudessa. Salmi vertaa tilannetta selvännäkijöiden ja ennustajien palveluun. Harva niistäkään valittaa, vaikka soittaja kokisi puhelun jälkeen tulleensa huijatuksi.

Kun markkinoinnissa voitot perustuvat uusien myyjien värväämiseen, viranomaiset ovat voimattomia. Kuluttajansuojalaki ei koske esimerkiksi kauppaa, jossa yrittäjä myy yrittäjälle tuotteen, ja näinhän osassa verkostomarkkinointia tapahtuu.

Elina Ylikoski vastaa, että on sääli, jos ihmiset eivät enää nosta esiin selkeitä epäkohtia. Juuri ihmisten aktiivisuuden ansiota on, että esimerkiksi Amerikassa oikeuslaitos on ottanut kantaa verkostomarkkinointiin. Nykyvaatimusten mukaan esimerkiksi puolet tulosta on tultava ”oikeasta kaupasta”, jossa myyjä myy oikean tuotteen oikealle asiakkaalle eikä vain kartuta uusien myyjien kokoelmaa.

Yhä harvempi yritys vaatii mukaan tulijalta henkilökohtaista sijoitusta, vaan liikkeelle lähdetään nollabudjetilla, jolloin taloudelliset riskit vähenevät.

Silti kaikista ei ole tähän hommaan, Elina Ylikoski muistuttaa.

Nykyään verkostomarkkinointi on lähes kokonaan naisten bisnestä. Usein kotimyyntiin lähtevät mukaan opiskelijat ja pienten lasten äidit. Ylikoski arvelee yhdeksi syyksi toimintatavan; kauppaa ei tehdä neutraaleissa liiketiloissa, vaan ihmisten kodeissa. Se on herkkä ja vaativa ympäristö, jossa naisen on ehkä edelleen luontevampi toimia myyjänä. Kodissa tapahtuvassa myynnissä on vaikea myydä tuotetta, jonka takana myyjä itse ei seiso. Silti hän ihmettelee, miksi esimerkiksi kukaan ei ole perustanut verkostomarkkinointiyritystä esim. harrastusvälineille, työkaluille tai kodin turvalaitteille, jotka tuotteina voisivat istua luontevammin myös miesverkostoille.

Elina Ylikoski toimii kehitysjohtajana Diak-ammattikorkeakoulussa. Hänen väitöskirjansa julkaistiin reilut kymmenen vuotta sitten. Suhtautuminen niin verkostomarkkinointiin kuin ylipäätään myyntiin on tämän jälkeen muuttunut Suomessa. Esimerkiksi myyntikoulutus on lisääntynyt korkeakouluissa. Kuluttajista on tullut myös kriittisempiä tuotteiden suhteen. Hän arvelee, että verkostomarkkinoinnin kasvu on puolesta prosentista kahteen.

Ylikoski muistuttaa, että ala muuttuu koko ajan, yrityksiä tulee ja osa poistuu markkinoilta. Pyramidihuijauksia on myös edelleen.

Ylikoski suosittelee, että verkostomarkkinointia harkitsevan kannattaa käydä Asiakasmarkkinointiliiton sivuilla katsomassa suomalaisen suoramyynnin suositukset. Noudattamalla niitä on oikeutettu käyttämään ASML:n Reilu Peli -merkkiä.

Kommentti

Fakta

Verkostomarkkinoinnissa tuottaja tai markkinointiyritys tekee sopimuksia suoramyyjien kanssa, joilla on oikeus hankkia yritykselle uusia suoramyyjiä.

Myyntityön tekevät yksityishenkilönä tai suoramyyjäyrityksen lukuun suoramyyjät, jotka voivat ostaa tuotteet edelleen myytäväksi tai omaan käyttöön sekä rekrytoida, kouluttaa ja avustaa uusia itsenäisiä suoramyyjiä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä