Paikallisuutiset

Kokkolan rautatieaseman parkkipaikan sumppu hermostuttaa junalle menijöitä ja matkustajien noutajia – Pysäköinninvalvonnalla pyritään suitsimaan pitkäaikaispysäköintiä

Uusi pysäköintialue Kosilan puolelle ja yhteys alikulun kautta. Aseman rahoitus ja aikataulu Kokkolassa täysin auki.

Kokkola

Kokkolan rautatieaseman liikenneongelmat ovat monille asemalle asioiville hyvin tuttuja. Asemarakennuksen molemmin puolin on yhteensä noin 200 parkkipaikkaa henkilöautoille, mutta henkilöjunien tulo- ja lähtöaikojen ympärillä varsinkin aseman pohjoisen puolen parkkipaikka on todellinen sumppu. Henkilöautolla luoviminen vaatii melkoista taituruutta.

Ongelman tiedostaa myös kaupunkisuunnittelupäällikköJouni Laitinen. Hänen mukaansa kaupungin taholta on haettu ongelmaan ratkaisua yhdessä VR:n ja valtion edustajien kanssa. Nyt tilanne on sikäli helpottunut, että pysäköintialueen omistajaksi tulee valtion hallinnoima Senaatti Asemat Oy.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Toisella puolella on nyt yksi toimija eli neuvottelut ovat helpommat. Tahtotila ongelman ratkaisemiseksi on yhteinen, Laitinen sanoo.

On neuvoteltu, että kaupungin pysäköinninvalvonta ottaisi alueen valvontaansa. Jouni Laitinen Kokkolan kaupunkisuunnittelupäällikkö

Mutta ei rautatieaseman ongelmien ratkaisu ole pelkästään yhdessä pysäköintialueessa. Parkkipaikka on vain yksittäinen tekijä osana isompaa kokonaisuutta. Aseman ja junamatkustajien turvallisuuden kannalta alikulkuyhteyksien rakentaminen laitureille on välttämätöntä.

Jouni Laitisen mukaan alikulkuyhteys on suunniteltu rakennettavaksi Kosilan puolelle saakka. Siellä on VR:llä omistuksessaan aluetta, jonne henkilöautoja voitaisiin pysäköidä.

– Uudella parkkipaikalla autopaikkojen kokonaismäärä kasvaisi noin 1,6 -kertaiseksi eli pysäköintipaikkoja tulisi yhteensä yli 300. Alikulkuun on kaavailtu myös kevyen liikenteen väylää, joten kiskojen alitse pääsisi Kosilaan myös polkupyörillä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jouni Laitisen mukaan Kosilan parkkipaikka on vasta suunnitteluasteella. Rakentamisen aikataulua hän ei ryhdy arvailemaan.

– Töiden kustannukset ovat miljoonaluokkaa. Esimerkiksi Ylivieskan asemalle alikulkuyhteys on valmistumassa ja sielläkin kaupunki osallistui kustannuksiin. Samoin tapahtui Pännäisten asemalla.

Uusi pysäköintialue on niin sanotusti isommissa kantimissa, mutta lyhyemmälläkin aikataululla uudistuksia aseman liikennesumppuun on tulossa. Pysäköintiaikaa parkkipaikalla ei ole rajoitettu ja se on johtanut muun muassa siihen, että työssäkäyvät parkkeeraavat autonsa asemalle. Siltä osin ollaan tulossa tien päähän.

– On neuvoteltu siitä, että kaupungin pysäköinninvalvonta ottaisi alueen valvontaansa ja pysäköintiin tulisi rajoituksia. On hyvin todennäköistä, että sopimus myös syntyy. Toisaalta nykyisillä pysäköintialueilla on myyty parkkipaikkoja ulkopuolisille, mikä osaltaan rajoittaa tilaa pysäköintiin, Jouni Laitinen toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rautatieaseman alueen ahtautta lisää aseman vieritse kulkeva hyvin vilkasliikenteinen Rautatienkatu. Lisäksi pohjoispuoliselle parkkipaikalle ajetaan kadulta valo-ohjatusta risteyksestä.

– Myös autoliikenteen ainakin osittainen yksisuuntaistaminen pysäköintialueella on suunnitelmissa. Esimerkiksi valoristeyksen ja vanhan veturin välinen alue voisi olla kaksisuuntaista, mutta alueen toisesta päästä voisi ajaa parkkipaikalta ulos vain pohjoisen kautta.

Rautatienkadun kaventaminen ei Laitisen mukaan ole suunnitelmissa.

– Se on yksi kaupungin pääväylistä.

Katu on myös kaupungin läpi kulkevan ylileveän ja -korkean liikenteen kulkureitti.

Rautatieaseman kokonaisuuteen kuuluu myös uuden matkakeskuksen vaatima tilatarve. Jouni Laitisen mukaan matkakeskus ei vaadi erillistä lisärakennusta vaan lähtölaiturit busseille. Matkakeskuksen tarve konkretisoituu, kun Rautatientorin rakentaminen tulee ajankohtaiseksi.

Vanha puinen asemarakennus on suojeltu. Samoin asemarakennuksen viereinen väestösuoja Kivikukko.

Gallup: Onko Kokkolan rautatieasemalla liikennöinti helppoa?

Fakta

Kokkolan rautatieasema

Senaatti päätti Pohjanmaan radan rakentamisesta 1882.

Ensimmäinen juna Kokkolaan saapui 1885.

Asemarakennus valmistui samana vuonna.

Nykyisin Kokkolan asemalta lähtee päivittäin yli 20 henkilöliikenteen junaa.

Tavaraliikenne on henkilöliikennettä vilkkaampaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä