sunnuntai 19.5.2019 | 16:08
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Esittelyajossa: Opel Combo Life yhdistelee henkilö- ja pakettiauton ominaisuuksia

Combo sisarmalleineen valittiin vuoden 2019 parhaaksi autovalinnaksi.

Kari Pitkänen Keskipohjanmaa+
Pe 18.1.2019 klo 08:00 [päivitetty pe 09:15]

Jos valitset uuden auton ennen kaikkea asiaperustein, tuore Opel Combo Life on varteenotettava ehdokas.

Samaa mieltä oli Autobest 2019 -tuomaristo, joka joulun alla palkitsi kantikkaan ja käytännöllisen Opelin Best Buy Car of Europe 2019 -tittelillä. Tunnustuksen saivat myös Combon sisarmallit Citroën Berlingo ja Peugeot Rifter.

"PSA:n kolme sisarta" yksilöidään kuhunkin tuotemerkkiin sopiviksi korimuotoilulla, sisustusratkaisuilla ja varustevalinnoilla. Opel valmistaa oman versionsa Vigossa Espanjassa.

Älykäs tuotannollinen yhteistyö vakuutti Autobest-raadinkin. Tuomarit ovat autotoimittajia ja edustavat 31 Euroopan maata. Hopeasijalle jäi niukasti Ford Focus.

PSA-kolmikon vakavimmat kilpailijat markkinoilla ovat Ford Tourneo ja Volkswagen Caddy. Combosta on saatavana myös Van-pakettiautoversio.

Autobest-valinnassa painottuu tavallisen ostajan näkökulma: mikä uusista automalleista on kustannustehokas, muuntumiskykyinen ja vielä huomisenkin tarpeisiin mahdollisimman hyvin riittävä kulkupeli?

Combon itse ajettuani voin ymmärtää, että voittajasta tällaisia ominaisuuksia löytyi runsaasti.

Tilaa nimittäin riittää. Vaikka autossa olisi viisikin matkustajaa, kuution muotoiseen konttiin mahtuvat vaivatta kaikkien matkatavarat. Lisää tilaa löytyy 28 erilaisesta säilytyslokerosta, jotka on siroteltu ympäri autoa kattoa myöten.

Perus-Combon lisäksi saatavana on myös 35 senttiä pidempi XL-versio. Siihen saa halutessa kolmannen istuinrivin, jolloin auto vetää seitsemän matkustajaa.

Ihmisten ja tavaran kuljettamista helpottavat liukuovet, yksittäin kaatuvat istuimet ja näin muodostuva tasainen lattiapinta. Pitkän version maksimitila on (kattoon asti kuormattuna) lähes 2 700 litraa.

Lisää plussia autolle tuovat lasinpyyhkimiin integroidut pesurit, lämmitettävä ohjauspyörä, automaattisesti vaihtuvat kaukovalot, iso kattovalo tunnelmavalaistuksineen, lasikatto sekä ylellinen ikkunapinta-ala.

Combosta on todella helppo nähdä joka suuntaan ulos. Sisälle autoon tai sieltä ulos astuminen on vaivatonta.

Suuria valittamisen aiheita ei löydy liikenteessäkään. Ohjaus on tarkempi ja nopeampi kuin olisin odottanut, ja auto kääntyy ketterästi kiperissäkin kulmissa.

Alusta on vaimennettu onnistuneesti – ei turhaa jyryytystä eikä edes maantien tai ilmavirran kohinaa. Kuorman lisääminen ei tunnu vaikuttavan ajettavuuteen mitenkään.

Keulalla puhkuu PSA:n luotettava 1,5-litrainen dieselmoottori. Vaikka ilmanvastus on reilu, kulutuslukemat tasaisessa maantieajossa huitelevat kohtuullisesti 5 litran molemmin puolin.

Koeajoauton kuusilovinen käsivaihteisto vain on kumman yhteistyöhaluton. Vaihteensiirto takkuilee, ellei kytkin ole tarkasti pohjassa.

Tällä kokemuksella suosittelisin vaihtoehdoksi 8-pykäläistä automaattilaatikkoa, ellei se lisäisi auton ostohintaa 2 500 eurolla.

Vaikka Combo sisarineen on ottanut pitkän askeleen kohti todellisia henkilöautomalleja, mukana on ärsyttävän paljon turhan pakettiautomaisia ominaisuuksia. Monet niistä olisi varmasti ollut helppo välttää suunnittelemalla auto ja sen varustelu huolellisemmin.

Vaihteenvalitsimen paikka keskellä kojelautaa jakaa mielipiteet. Minulle se tuntui olevan turhan kaukana ja väärällä korkeudella.

Koeajoautossa ei ollut erillistä keskikonsolia, jolloin mukitelineet jäivät lattiatasolle turhan kauaksi matkustajista. Ohjauspyörän painikkeiden kuvakkeet ovat pientä tuhrua, eikä näppäimiä ole valaistu pimeällä.

Combon halogeeniajovalot jäävät ikävän tehottomiksi, varsinkin ajettaessa kaukovaloilla. Tehokkaita ledejä ei ole saatavilla.

Lampunpesureitakaan ei löydy perus- tai valinnaisvarustelistoilta, vaikka ne oikeastaan Suomessa pitäisi määrätä pakollisiksi.

Puutelistalle jäävät vielä parkkisensorit niin edessä kuin takanakin. Koska niiden apuun on tottunut lähes kaikissa uusissa autoissa, Combon siirtely ahtaissa ruuduissa tuntuu tarpeettoman vaikealta.

Kukkaron salliessa auto kannattaa varustaa lisävarusteena myytävällä 180 asteen laajakulmaisella takakameralla.

Vuoden 2019 alusta lähtien autoon saa myös mukautuvan vakionopeussäätimen, joka kiihdyttää, jarruttaa ja säilyttää etäisyyden edellä ajavaan automaattisesti. Säädin toimii 30–160 kilometrin nopeusalueella. Etutörmäysvaroitin autossa on jo vakiovarusteena.

Tekniikka

Opel Combo Life Innovation 1.5

Tilavuus/sylinterit 1 499 cm3/4

Teho 96 kW (130 hv)/3 750 r/min

Vääntö 300 Nm/1 750 r/min

Pituus/leveys/korkeus 440,3/184,8/179,6 cm

Paino/akseliväli 1 595 kg/278,5 cm

Tavaratila 597–2 126 l.

Huippunopeus 186 km/h

Yhd.kulutus 5,7 l/100 km

CO2-päästöt 150 g/km

Renkaat alk. 205/60 R16

Perävaunu jarruin/jarruitta 1 500/750 kg

Vapaa autoetu/käyttöetu 575/425 e/kk*

Hinta 26 279 euroa (sis. metalliväri 460 e)*

*Hintatiedot 31.12.2018

PLUSSAA

Käyttöominaisuudet, muunneltavuus, kuljetuskyky, tilat, liukuovet, näkyvyys.

MIINUSTA

Varustelun puutteet, valoteho, polkimien sijoittelu, kallis automaattivaihteisto

ARVIO



#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »