keskiviikko 17.7.2019 | 18:03
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Tiina Ojutkangas: Ihan oikea ihminen auttoi ihmistä – Konduktööri ei ollut kuin kone

Keskipohjanmaa+
Pe 8.2.2019 klo 06:30

Tunnustan, että olen aivan kaikenlaisen tekniikan läpitunkema ja rakastan asiakaspalvelua, johon voi ottaa yhteyttä soittamatta tai tapaamatta ketään. Esimerkkinä ajanvaraus ihan minne tahansa: Ainut mahdollinen tapa hoitaa asioita on hoitaa ne verkon kautta.

En kuvittele olevani kiireinen tai ainakaan kiireisempi kuin muutkaan ihmiset. En kärsi varsinaisesta ihmispelosta. Jotkut epäilevät, että olen hyvinkin ulospäin suuntautuva, mikä ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa.

Kykenen soittamaan puhelimella ja vaikkapa tapaamaan ihmisiä, varsinkin työasioissa. Mutta omia henkilökohtaisia asioitani varten tarvitsen koneen, jotain digitaalista, järjestelmän, johon voin kirjautua kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta ja hoitaa asiat villasukat jalassa huonossa työskentelysennossa kotisohvalla istuen.

Toinen varteenotettava vaihtoehto on hoitaa asioita oman edustajan kautta. Enkä nyt tarkoita kansanedustajaa vaikka edustuksellisessa demokratiassa monia asioita tehdään juuri sen oman kansanedustajan kautta.

Käytän häikäilemättä hyödykseni aviomieheni kärsimättömyyttä odottaa, että joku piinallinen paperin tai kaavakkeen täyttö tulee täytetyksi. Ehdotan oven raosta töihin lähtiessäni, että "asian nopeuttamiseksi voisit tulostaa, täyttää tai lähettää kupongin, hakemuksen tai muun vastaavan puolestani".

Tätä kirjoitusta kirjoitan junassa ilman villasukkia ja takkatulta, mutta muuten tunnelma on kodikas, eväät hyviä ja kanssakulkijat ovat olleet sopivan, mutta eivät liian seurallisia. VR ja kaikki junalla kulkemiseen vaikuttavat yhtiöt ovat hillittömän ryöpytyksen kohteena viikosta toiseen. Yksittäiset työntekijät tekevät työtään ja saavat kaiken raivon niskoilleen.

Tunnen suurta lukkarinrakkautta junalla matkustamista kohtaan johtuen vr:läisistä sukujuurista jo 1900-luvun alkupuolelta lähtien. Yhtä suurta sympatiaa tunnen sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka sinnikkäästi jaksavat palvella ihmisiä mitä epäkiitollisimmissa olosuhteissa ammatista riippumatta.

Tänään en kaivannut tekniikkaa, koska se petti. Emme tienneet, millä junalla lopulta pääsee Kokkolaan ja Ylivieskaan sen sijasta, että päätyy Vaasaan. Lähtöraiteet vaihtuivat näytöillä. Junan numerokin vaihtui eikä lopulta saanut oikein tolkkua, pääseekö kotiin seiskalta vai kympiltä ja millä junalla.

Yhtäkkiä näimme VR-asuisen konduktöörin, joka iloisena sanoi, että hän on menossa Ylivieskaan, mutta vielä ei tiedä muuta. "Jos haluatte olla varmasti oikeassa junassa, pysykää perässä". Näin toimimme ja kotimatka alkoi. Ihmisen ja asiakaspalvelijan ansiosta.

Kirjoittaja on Keskipohjanmaan päätoimittaja.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »