maanantai 20.5.2019 | 02:06
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Maasturivertailu: Seat Tarrago vai Honda CR-V

Nelivetomaasturien voimanlähteinä suositaan sitkeästi bensiini- ja dieselmoottoreita. Ladattavat hybridit ovat tulossa, mutta niiden hinnoittelu voi saada ostajat mietteliäiksi.

Kari Pitkänen Keskipohjanmaa+
Ke 13.2.2019 klo 10:00

Mikä: Seatin uusi lippulaivamalli, jonka saa 5- tai 7-paikkaisena bensiini- tai dieselversioina. Loppuvuodesta tuotantoon pääsee plug-in-lataushybridimalli, jonka akku riittää 50 kilometrin ajoihin sähköllä.

Millainen: Onnistunut muotoilu keventää mukavasti mittasuhteita. Asiakasta lähestytään asiallisuus edellä. Välimeren lämmintä tunnelmaa saisi löytyä Tarracosta enemmän.

Ajossa: Alusta ei ole vielä kova, mutta takapuolituntuma on jämäkkä. Kaksilitrainen diesel on pätevä yleismylly kaikkeen menoon. Kiihdytystilanteissa 7-portainen automaattivaihteisto tuntuu leikkaavan osan huipputehoista.

Sisältä: 8-tuumainen keskinäyttö ja terävä digitaalimittaristo ovat komeaa katseltavaa. Valikot löytyvät suomeksi, mutta navigaattori opastaa englanniksi. Keskimmäinen istuinrivi liukuu 19 senttiä eteen tai taakse. 7-paikkaisessa on ahdasta kahdella takapenkillä.

Tasot: Varustetasoja on vain kaksi, Style ja Xcellence. Jälkimmäisellä tasolla autosta löytyy kaikki kohtuudella tarvittava. Top View -kameranäkymä keskinäytössä on loistojuttu, kun isoa autoa on liikuteltava ahtaissa paikoissa tai kapealla polulla.

Mitä maksaa: Halvin Tarraco (1.5 TSI) maksaa noin 37 650 euroa. Koeajoversio on kalleimmasta päästä, sen yläpuolelle jää vain tehokkaampi dieselversio vastaavilla varusteilla.

Arvio: Seat on Suomessa ja maailmassa kovassa nosteessa. SUV-maasturi on yhä useamman valinta autokaupoilla. Yhtälöstä ei voi seurata kuin menestystä. Pahin kilpailija lienee saman konsernin Skoda Kodiaq.

Mikä: Honda CR-V on yksi niistä SUV-malleista, joista saamme kiittää koko autoluokan nousua. Käyttäjät ovat uskollisia, sillä kaikkien CR-V-sukupolvien edustajia näkyy yhä liikenteessä.

Millainen: Hondan pakettia on hienosäädetty ja dieselit poistettu myyntimallistosta. Kaikki on kohdallaan ja ennallaan, liikaakin. Todellisia uutuuksia saa tästä autosta hakea. Lataushybridi saadaan mallistoon jo keväällä, ja hyvä niin: bensamallin keskikulutus huutaa parannusta.

Ajossa: Mukava, pehmeä ja varma. Ajotuntuma on sorvattu amerikkalaiseen makuun. Alusta eristää töyssyt ja muhkurat kauas kuljettajasta. Onneksi ohjaus on tukeva ja tunnokas.

Sisältä: CR-V:n kojelauta on hieno, kuin paljon kalliimmastakin autosta. Tilaa on ruhtinaallisesti viidelle matkustajalle, ja takapenkille mahtuu kolme ihmistä väljästi. Honda on sisältä oikeasti ISO auto.

Tasot: Keulalla on aina sama 1,5-litrainen bensaturbomoottori, ja sen jatkeena on tässä autossa 7-lovinen CVT-automaattivaihteisto. Varustetasoja on yhteensä viisi. Perusteellisen kattava Honda Sensing -turvavarustelu on vakiona kaikissa malleissa.

Mitä maksaa: Autoon pääsee käsiksi 33 695 euron lähtöhinnalla, ja hinnasto ulottuu 50 000 euron tuntumaan. Hybridit on jo hinnoiteltu, edullisin niistä maksaa 40 351 euroa.

Arvio: CR-V kiinnostanee eniten niitä, jotka ovat vaihtamassa vanhaa uuteen. Kilpailuasetelma on paljon tiukempi kuin mallin huippuvuosina. Säästöjä voi kohta tavoitella hybridimallilla, mutta se näkyy ostohinnassa.

Tekniikka

Seat Tarrago 2.0 TDi 4Drive Xcellence

Tilavuus/sylinterit 1 968 cm3/4

Teho 110 kW (150 hv)/alk. 3 500 r/min

Vääntö 340 Nm/alk. 1 750 r/min

Pituus/leveys/korkeus 473,5/184/165,8 cm

Paino/akseliväli 1 803 kg/279 cm

Tavaratila 230–700 l (7-paikk.)

Huippunopeus 198 km/h

Yhd.kulutus alk. 6,8 l/100 km

CO2-päästöt alk. 178 g/km

Renkaat alk. 215/65 R17

Perävaunu jarruin/jarruitta 2 300/750 kg

Vapaa autoetu/käyttöetu 890/725 e/kk

Hinta 47 991 euroa

PLUSSAA

Kokoon nähden "kevyt" muotoilu, neliveto lumella, melko täydellinen varustelu

MIINUSTA

Kolmas istuinrivi pienentää keskirivin jalkatilan ja tavaratilan minimiin

ARVIO



Tekniikka

Honda CR-V 1.5 VTEC Elegance AWD

Tilavuus/sylinterit 1 498 cm3/4

Teho 142 kW (193 hv)/5 600 r/min

Vääntö 243 Nm/alk. 2 000 r/min

Pituus/leveys/korkeus 460/185,5/168,9 cm

Paino/akseliväli alk. 1 598 kg/266,2 cm

Tavaratila 561 l (5-paikk.)

Huippunopeus 200 km/h

Yhd.kulutus alk. 8,7 l/100 km

CO2-päästöt alk. 196 g/km

Perävaunu jarruin/jarruitta 1 500/600 kg

Vapaa autoetu/käyttöetu 830/665 e/kk

Hinta 43 722 euroa

PLUSSAA

Sisätilojen ja kojelaudan viimeistely, takapenkkitilat, alustan toiminta, ajo-ominaisuudet

MIINUSTA

Turvajärjestelmien jäätyminen, tulossa olevien hybridimallien noin 6 000 euron lisähinta

ARVIO



#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »