Paikallisuutiset

Miten auton käyttö kannattaa rahoittaa - pankkilainalla vai autokaupan rahoituksella?

Autokaupassa maahantuojat käyttävät yhä enemmän myyntivalttina edullisen rahoituksen järjestämistä.

Enää ei ole itsestään selvää, että autokuumeen saaneet marssivat omaan pankkiinsa neuvottelemaan autolainaa ja kaupat syntyvät pankin rahoittamana. Nykyään autojen maahantuojat kokoavat rahoittajiensa kanssa kilvan lainapaketteja, joille paikalliset pankit eivät läheskään aina pärjää.

Aloitetaan kuitenkin perinteisen kaavan kautta: Avain Säästöpankin kokkolalainen konttorinjohtajaPasi Hautamäki sanoo, että auton ostamiseen saa kulutusluottoa asiakkuussuhteesta riippuen kahden-viiden prosentin kokonaiskorolla. Mikäli euriborit nousevat, niin luoton korkokin nousee.

Käytetään esimerkkitapausta, missä ostettavan auton hankintaan tarvitaan 15 000 euroa. Tämä summa kolmen prosentin korolla maksaisi kuukaudessa noin 330 euroa neljäksi vuodeksi. Korkoihin menisi nykytasolla noin 1 300 euroa, korkotason todennäköisesti noustessa vähän vähemmän. Velan vakuudeksi ei riitä auto, vaan vakuutena pitää olla joko kiinteää omaisuutta ja/tai henkilötakauksia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pankin kautta rahoituksen toteuttaneet maksavat yleensä itse aina tapauskohtaisesti esimerkiksi huoltokulut sekä vakuutukset.

Autokaupan tarjoama rahoitusvalikoima on nykyään huomattavan laaja. Parhaimmillaan uuteen autoon voi saada luottoa kiinteällä lähes nollakorolla. Yleensä vaaditaan noin 10–20 prosentin omavastuuosuus alkuvaiheessa ja luoton loppueränä on vähintään käytetyn auton arvo.

Esimerkiksi Ford kauppaa EcoSport -mallistoa nollakorkolainalla. Tarjouksessa vajaat 21 000 euroa maksavaan autoon pitää olla 3 000 euroa käsirahaa.

Luoton perusmaksu (190 e) ja kuukausittainen käsittelymaksu (12 e) huomioonottaen todelliseksi vuosikoroksi tulee 1,44 prosenttia. Näillä ehdoilla kuukausimaksu on 249 euroa, joka sisältää luottokustannuksen kokonaismäärän 910 euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Viiden vuoden rahoitussopimuksen päätyttyä maksettavaa on yhä 7 270 euroa. Tai kauppias on laskenut, että ajoneuvon arvo on vähintään runsaat 7000 euroa viiden vuoden kuluttua.

Näin ollen auton kokonaishinnaksi tulee 25 210 euroa.

– Joskus luotoista voi tulla voittoja, joskus tappioita. Tällainen tilanne ajoneuvojen rahoitusmarkkinoilla nyt on, kommentoi tilannetta Ford Storen myyntipäällikköJorge Mäkinen.

Auton voi saada alleen ilman omavastuuosuutta ja ilman ns. jäännöserääkin käytännössä vuokrakuluilla. Muun muassa K-Caara tarjoaa auton käyttöä ilman käsirahaa. Esimerkiksi runsaan 27 000 euron hintainen Volkswagen Golf maksaa kuukausieränä 555 euroa kolmen vuoden ja maksimissaan 60 000 kilometrin sopimuksella. Hinta sisältää kaikki huollot, renkaidenvaihdot ja mahdolliset sijaisauton käytön.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Enenemässä määrin on asiakkaita, jotka haluavat realisoida omistamansa auton arvon ja ottaa varat muuhun käyttöön. Tällöin asiakas voi vaikka sijoittaa myymänsä auton arvon ja maksaa jatkossa autoilusta vain leasing-summaa, myyntipäällikköJuha Koskipalo kertoo.

Käyttöauton paikallisjohtajaJuha Vainionpään kokemusten mukaan enemmistö autokaupoista toteutetaan autokaupan rahoittamana.

– Meillä et tarvitse varata aikaa mihinkään, eikä odottaa luottopäätöstä. Rahoituspäätöksen saat muutamassa sekunnissa, Vainionpää sanoo.

Hänen mukaansa merkeillä on koko ajan kampanjoita sellaisilla koroilla, mihin peruspankit eivät pysty.

– Meillä yleisin sopimusaika taitaa olla viisi vuotta, vaikka hyvinkin voi olla, että auto tullaan uusimaan jo aiemmin.

BMW-myyjäTimo Kauppisen mukaan asiakkaiden tottumukset autokaupan rahoituksesta ovat muuttuneet paljon tällä vuosikymmenellä.

– Vuosia sitten asiakkaat saattoivat jopa loukkaantua, jos heille tarjosi rahoitusta autokaupasta. Nyt sitä pidetään hyvin luonnollisena vaihtoehtona.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä