maanantai 27.5.2019 | 10:03
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Tiina Ojutkangas: Kokkolan Satamaan ei saa jäädä kivihiilen kokoista kiistaa

Keskipohjanmaa+
Pe 8.3.2019 klo 06:30

Kokkolalaista kivihiliikeskustelua voi kuvailla jopa kiivaaksi. Erilaiset näkemykset kuulostavat ihan järkeviltä, kun kukin puhuu omasta näkökulmastaan. Niin paljon viittauksia ja huhuja aiheeseen liittyy, ettei voi välttyä ajatukselta "joistakin suurelle yleisölle hämäriksi jäävistä tekijöistä", vaikka vainoharhaisuuteen en kannustakaan.

Fakta on se, että Kokkolan kaupunginhallitus antoi maanantai-iltana aluehallintovirastolle lausunnon, joka puolsi sataman ympäristöluvan muuttamista. Toisin sanoen kaupunginhallituksen mielestä kivihiilikuljetukset ja kivihiilen varastointi Kokkolan Satamassa tulee sallia. Lupa sallii jopa miljoonan hiilitonnin varastoinnin vuodessa.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Reino Herlevi (kesk.) kertoi Keskipohjanmaassa, että päätöstä edelsi kolmen tunnin tietopaketti, joka antoi vastaukset "kaikkiin kysymyksiin" ja oikoi vääriä tietoja.

Mitä ne väärät tiedot sitten ovat olleet? Herlevin mukaan väite siitä, että rautapellettiä ei voisi käsitellä enää satamassa, jos kivihiililiikenne avautuu, ei pidä paikkaansa. Kysymys on siis siitä, kärsivätkö tuotteet, jos niiden pölyt sekoittuvat.

Näin kuitenkin väittää edelleen M. Rauanheimon toimitusjohtaja Joakim Laxåback, jonka mukaan kivihiilikuljetukset olisi aloitettu jo kaksi vuotta sitten, jos se olisi mahdollista.

Kivihiilen lastauksen hoitaisi KoukkuShipping. Erilaisten lähteiden mukaan ongelmana olisi se, että uuden ahtaajan tulo satamaan olisi eripuran taustalla.

Laxåback lataa kovaa tekstiä torstain Keskipohjanmaassa: jos kivihiilen kuljetus kaikesta huolimatta alkaa Kokkolan kautta, "pääasiakkaamme ei tule jatkamaan pitkäaikaista sopimustaan kanssamme kuten aiemmin, vaan he tulevat askeleittain vähentämään tavaravirtojaan ja ovat jo selvittämässä muita satamavaihtoehtoja".

Kokkolan Satama arvioi asiaa oman kasvunsa ja toimintansa näkökulmasta niin kuin tietysti pitääkin. Toisaalta satama on kokonaisuus, jossa yhteistyökumppaneiden menestyksellä ja näkemyksillä on merkitystä.

Mitä on luvattu ja kenelle? Millaisia ympäristöhaittoja kivihiilestä syntyy?

Kokkolan Satama on kaupungin elinvoiman kannalta erinomaisen tärkeä: työpaikat ja raha ovat tervetulleita. Satamaan pitää kuitenkin mahtua monta toimijaa.

Sataman toimitusjohtajan Torbjörn Witting totesi Keskipohjanmaalle torstaina, että pienet ja suuret yhteistyökumppanit ovat tervetulleita satamakonttoriin keskustelemaan asioista.

Toisaalta satama on kokonaisuus, jossa yhteistyökumppaneiden menestyksellä ja näkemyksillä on merkitystä.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »