Paikallisuutiset

Kokkolalaisveljekset tietävät, että romutustodistuksella pääsee velvoitteista – Moni auto jää vahingossa haamurekisteriin

KOKKOLA

Suomessa voi olla lähemmäs miljoona autoa, jotka ovat rekisterissä mutta eivät liikenteessä. Näin arvioi Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtajaArto Silvennoinen.

Haamurekisterissä olevat autot avaavat oven hämäräbisnekselle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Silvennoisen mukaan takapihoilla lojuvat autot kiinnostavat "paikallislehdissä ilmoittelevia romukauppiaita".

Yhden auton purkaminen vie pari päivää – kauemminkin, kun osat käy läpi, valokuvaa ja syöttää järjestelmään. Markku Mäntykorpi

– Autot matkaavat villien romukauppiaiden kautta murskaamoille tai Afrikkaan. Aina veroista ja velvoitteista ei huolehdita, Silvennoinen sanoo.

Kokkolassa autopurkamoa 34 vuotta pyörittäneetMäntykorven veljekset Esa jaMarkku tuntevat ilmiön.

– Haamurekisterissä on satojatuhansia autoja. Jobbarit keräävät niitä ja ottavat irti, mitä otettavissa on. Ilman valvontaa toimivat romuautojen ostajat saattavat päästää nesteet vaikka luontoon. Lopulta autot päätyvät murskaamolle, ja entinen omistaja jää ilman romutustodistusta. Velvoitteet vanhasta autosta eivät katkea, sanoo Markku Mäntykorpi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän arvioi, että autoista vain noin 70 prosenttia kohtaa tiensä pään virallisia reittejä pitkin. On vaarana, että ongelmajätteet, kuten öljyt ja akkunesteet, karkaavat ympäristöön.

Kun auto on tullut elinkaarensa loppuun niin turvallisuuden, ajo-ominaisuuksien kuin käyttökustannustenkin osalta, se poistetaan lopullisesti käytöstä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi suosittelee auton toimittamista Suomen Autokierrätys Oy:n valtuutettuun vastaanottopisteeseen.

Mäntykorven veljekset vastaanottavat noin 150 autoa vuodessa.

– Yhden auton purkaminen vie pari päivää – kauemminkin, kun osat käy läpi, valokuvaa ja syöttää järjestelmään, sanoo Markku Mäntykorpi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Keskiviikkona työn alla oli kolaroitu Saab vuosimallia 2004. Myyntikelpoiset osat päätyvät varastoon ja saavat uuden mahdollisuuden. Lopuksi metalli myydään romutettavaksi.

Netti on muuttanut kaiken.

– Aikoinaan numeromme löytyi puhelinluettelon keltaisilta sivuilta. Paikallista väkeä juoksi jarrupaloja ja mutteria hakemassa. Nykyään olematonta pikkunippeliä saatetaan kysellä Australiasta asti. Viime viikolla Ranskasta haluttiin tilata laturin hihnapyörä Saabiin. Ulkomaille emme kuitenkaan lähetä paketteja, sanoo Esa Mäntykorpi.

Auton romuttaminen on Suomessa maksutonta. Romutusintoa nostatetaan kampanjoilla.

Viime vuonna elokuun lopulle asti uuden, ekologisen auton ostaja sai 1 500 tai 2 500 euron alennuksen, jos hän vei romutettavaksi vanhan liikennekäytössä olevan henkilöautonsa.

Nyt vastaavia kampanjoita ei ole käynnissä.

– Edellisen kampanjan aikana saimme vähän alle 7 000 autoa romutukseen. Romutustodistusten määrä oli kokonaisuudessaan reilut 88 000 kappaletta. Vuosikymmenten saatossa metsissä lojuvien autojen määrät ovat silminnähden pienentyneet, sanoo Arto Silvennoinen.

Suomessa on 275 valtuutettua vastaanottopistettä. Mitä vanhempi käytöstä poistettava auto on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se matkaa suoraan romutettavaksi, esimerkiksi Lapualle.

­– Vanhoista vain helpot osat otetaan pois. Suomessa romutustodistus saadaan keskimäärin 27,5-vuotiaasta autosta. Sen ikäisille osille on vähän käyttöä, sanoo Silvennoinen.

Murskattavaksi menevistä autoista metallit erotellaan.

– Terästä menee Raaheen ja alumiinia Laihialle.

Millainen on romuauton tämänhetkinen arvo?

– Noudettavasta autosta saa noin viisikymmentä euroa. Nyt romun hinta tuhannelta kilolta on alle satasen, sanoo Markku Mäntykorpi.

Purkamolla otetaan vastaa skoottereita ja peräkärryjäkin, veneitä ei. Veneen voi toimittaa esimerkiksi kierrätysoperaattori Kuusakoskelle. Siitä huolimatta moni veneenraato jää kierrättämättä.

Fakta

Romuauton matka

Romuauton viimeisellä omistajalla on oikeus ja velvollisuus toimittaa romuajoneuvo valtuutettuun vastaanottopisteeseen. Autosta kirjoitetaan romutustodistus. Auto poistetaan rekisteristä.

Kierrätysjärjestelmän rungon muodostavat vastaanotto, rekisteristä poisto, esikäsittely ja murskaus.

Esikäsittelyssä romuauto kuivataan eli siitä poistetaan nesteet.

Autoalan tiedotuskeskus, Suomen autokierrätys

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä