sunnuntai 19.5.2019 | 16:18
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Kansansuosikki Toyota Corolla uusiutui - Miten uusi hybridimalli toimi koeajossa?

Melkein kaikilla suomalaisilla on kosketuskohta Toyota Corollaan. Auton 12. sukupolvessa dieselit on skipattu mallistoista, ja Corolla siirtyy sähköiseen hybridiaikaan.

Kari Pitkänen Keskipohjanmaa+
Ke 20.3.2019 klo 10:00

Todella ikonisia automalleja on maailmassa vain muutama, japanilaisista sitäkin vähemmän. Mutta Toyota Corollaa ei voi ohittaa, etenkään Suomessa.

Kun tuiki tuntematon Toyota vuonna 1966 lähti maailmalle, tehdas teki sen nimenomaan Suomen kautta. Corolla tuotiin meille ensimmäisenä Euroopassa. Näpsä, halpa ja luotettava malli valloitti pian ostajat, ja Corollan eri sukupolven autoja on sen jälkeen myyty Suomessa yli 400 000.

Kaikkiaan eri Corolla-versioita on painettu maailmalle 46 miljoonaa kappaletta.

Kansansuosikkia odottaneet voivat huokaista helpotuksesta. Auris- ja Avensis-nimillä tehdyt tuoteuudistukset ja -sekoilut on jätetty taakse, ja uusin jo 12. sukupolven ikisuosikki korvaa ne molemmat.

Samalla auto on saanut koko lailla uuden ilmeen ja lisää houkuttavuutta. Corollalla mennään pitkälle 2020-luvulle, ja se näkyy niin auton muotoilussa, varustelussa, laatutasossa kuin voimanlähteissäkin.

Pääjohtaja Akido Toyoda määritteli yhtiönsä autosuunnittelun suuntaviivat jo vuonna 2014: "No more boring cars" – ei siis enää yhtään tylsää ja mitään sanomatonta mallia.

Corolla lähtee uudelle valloituskierrokselleen kahdella hybridimoottorilla, kolmella korimallilla ja neljällä varustetasolla.

Niistä on helppo muodostaa suomalaisten ostosuosikki. Se on Touring Sports -farmarimalli, keulalla joko 1,8- tai 2-litrainen hybridijärjestelmä ja varustetasona hyvin kattava Active.

Suomessa Corollasta halutaan leipoa jälleen maan suosituin automalli. Myyntitavoite on 5 500 autoa tänä vuonna eli kaikki ne, mitä maahan on ylipäätään luvattu.

Kaksi kolmesta asiakkaasta valitsee farmarimallin, joka viides 5-ovisen hatchbackin ja vain 15 prosenttia perinteisen 4-ovisen sedanin, Toyota ennakoi.

Ensikoeajon perusteella Toyotan toiveille on katetta. Auton yleinen laatutaso ja viimeistely, ohjaus ja jousitus ovat kehittyneet kouriintuntuvasti. Takapuolituntuma vahvistaa, ettei alustan nypytyksestä tai ohjauksen vetelystä tarvitse kantaa huolta.

Corollan siirtyminen hybridiaikaan johtaa käytännössä siihen, että myös suomalaisen autokannan sähköistyminen vauhdittuu tuntuvasti.

Malliston ainoa perinteinen voimanlähde Suomessa on 1,2-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Sen saa farmariin ja 5-oviseen korimalliin.

Toyota varautuu siihen, että kaksi uutta hybridivoimanlinjaa tuottavat yli 90 prosenttia Corollan myynnistä. Niiden nimelliskoot ovat 1,8 ja 2,0 litraa ja tehot vastaavasti 122 ja 180 hevosvoimaa. Sedanissa 1,8 Hybrid on ainoa moottorivaihtoehto.

"Pikkumoottorissa" sähkömoottori-generaattorin hetkellinen lisäteho on 72, mutta isommassa hybridissä jo 109 hevosvoimaa.

Vaikka hybridilinjojen nimellisissä teholukemissa on aika kuilu, käytännön ajossa ero on paljon pienempi. Molemmilla pärjää.

Eniten sopeuduttavaa on portaattoman eCVT-automaattivaihteiston toiminnassa. Laatikko ei vaihda täsmällisen nopeasti kuten kaksoiskytkinautomaatit tekevät. Kiihdytys on kuminauhamaisen verkkaista, ja konepellin alta kuuluu sähköinen ujellus.

Kierrokset nousevat korkealle heti, kun kaasua painaa. Siihen on hybridissä kuitenkin hyvä syy: moottori toimii juuri näin kaikkein energiatehokkaimmillaan. Optimioloissa jopa puolet ajokilometreistä voidaan ajaa polttomoottori sammutettuna.

Ensi viikon Auto&liikenne-sivu avaa lisää Toyotan hybridijärjestelmän toimintaperiaatetta.

Corolla-farmarin tilat ovat lähes samat kuin väistyneen Avensiksen. Tavaratilan koko on lähes 600 litraa.

Lattialevyn voi myös kääntää ja näin hyödyntää levyn taustapuolen kumipintaa kosteiden vaatteiden tai märkien tavaroiden kuljettamisessa.

Takaovet saisivat aueta laajemmassa kulmassa. Takapenkin käyttöä vaikeuttaa lisää oviaukon kaareva karmi – siis katon alareuna – joka osuu otsaan ja aiheuttaa ylimääräistä niskan taivuttelua.

Tekniikka

Toyota Corolla

Touring Sports

2.0 Hybrid Active

Tilavuus/sylinterit 1 987 cm3/4

Teho 132 kW (180 hv)/6 000 rpm

Pituus/leveys/korkeus 465,3/179/143,5 cm

Paino/akseliväli alk. 1 370 kg/270 cm

Tavaratila 581–1 591 l

Huippunopeus 180 km/h

Yhd. kulutus alk. 4,9 l/100 km

CO2-päästöt alk. 112 g/km

Renkaat alk. 205/55 R16

Perävaunu jarruin/jarruitta 750/450 kg

Vapaa autoetu/käyttöetu 660/495 e/kk

Hinta 31 567 euroa

PLUSSAA

Muotoilu, etuistuimet, hybridijärjestelmän helppous, alusta, vakiovarustelu, tavaratila.

MIINUSTA

CVT-vaihteiston toimintaperiaate voi ärsyttää, käynti takapenkille, vetokyvyn rajoitukset.

ARVIO



#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »