Paikallisuutiset

3DBear-digiyhtiön tj. Kristo Lehtonen: "Minun on vaikea samaistua sille ennakkoluulottomuuden tasolle mihin lapset pystyy"

Etenkin lapsille ja nuorille suunnattujen 3D-teknologiaan liittyviä palveluja tuottavan 3DBear-yhtiön perustaja ja toimitusjohtajaKristo Lehtonen sanoo yllättyneensä siitä, millaista oppia firma on saanut lapsikäyttäjiltä:

– Emme palvelujen tekijät ole olleet ollenkaan riittävän fiksuja. Olemme kirjaimellisesti törmänneet lapsien ja nuorten ihan erilaisiin toimintatapoihin. Minun on itse aikuisena erittäin vaikea pystyä samaistumaan sille ennakkoluulottomuuden tasolle, mihin lapset pystyy, Lehtonen sanoo.

Yksi esimerkki Twitteristä lasten hahmotelmasta:

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Enjoyed learning more about@3DBearOfficial & ways educators are using it, sign up for your free trial,https://t.co/tTEuwtDmTM read about it herehttps://t.co/tTEuwtDmTM#arvrinedu#AugmentedReality#k12#elemschool#middleschool#educhat#future4edu#quotes3EDU#3DBearpic.twitter.com/NAqZocMqPG

— Rachelle Dene Poth (@Rdene915)4. maaliskuuta 2019

Kristo Lehtonen sai eräänlaisen ahaa-elämyksen firmansa perustamiseen joululahjaostoksilla loppuvuonna 2015.

– Olin ostamassa joululahjoja omille lapsilleni ja ajattelin, että tämä on aivan järjetöntä: Me aikuiset rahtaamme muottiin ruiskupuristettuja öljystä tehtyjä muoviklönttejä lahjoiksi. Ne saastuttavat ympäristöä ja ovat kalliita.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Mikseivät lapset itse voisi suunnitella ja tulostaa tavaroita? Tuntui todella huikealta ajatus luoda digitaalinen ympäristö, mikä olisi yhdistelmä todellisesta ja virtuaalisesta elämästä. Lapset voisivat tehdä sinne haluamiaan tavaroita – ja vaikka tarvittaessa tulostaa niitä, Lehtonen muistaa ajatuksenkulkua.

Seuraavana vuonna hän perusti 3DBearin. Yrityksen minkä lähtöajatuksena on se, että jokatapauksessa tulevan ajan isoja ilmiöitä ovat tekoäly, robotiikka ja digitalisaatio yleensäkin.

– Kuitenkin keskeinen asia, mikään robotti ei voi korvata on luovuus. Se miten ihmiset pystyvät yhdistelemään rationaalista tietoa luovuuden kautta on täysin maagista, Lehtonen kuvaa.

Ja juuri tuota ihmisten ominaisuutta 3DBear pyrkii vahvistamaan etenkin lapsille ja nuorille suunnatulla 3D-teknologiaan liittyvillä palveluilla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vaikka tänä päivänä 3D-numerokirjainyhdistelmä kuvastaa monille vain jotain hienoa tekniikaa, Lehtonen povaa, että hyvinkin arkista kaupankäyntiä 3D-teknologia mullistaa tulevaisuudessa melkoisesti – vaikkapa huonekalukauppaa:

– Jos ajatellaan vaikkapa pöydän ostamista. Perinteisestihän mennään fyysisesti huonekalukauppaan katsomaan eri vaihtoehtoja. Huomattavasti vahvempi kokemus olisi, jos pystyisit olemassa olevaan tilaan hahmottamaan kooltaan, materiaaliltaan tai rakenteeltaan erilaisia pöytiä ja tekemään ostopäätöksen sen perusteella. Vielä joku päivä täten digitaalisesti luomasi pöytä voidaan tulostaa juuri sellaisena kuin haluat, kuten nämä 3D-tulostetut silmälasini jo nyt, Lehtonen kertoo ja katsoo lasejaan.

Hänen mukaansa keskeinen taito, mitä tulevaisuudessa uudet sukupolvet tarvitsevat on sisäsyntyinen uteliaisuus sekä luovuus.

– Mutta vaikka teknisesti koneet kehittyvät kuinka, ihmisten empaattisuutta ja luovuutta ei mikään tule korvaamaan, Lehtonen huomauttaa

Tekoälystä laajemmin puhuttaessa Lehtonen povaa, että yhteiskunnalliseen keskusteluun tulee vielä koneälyn eettisyys.

– Tekoälyhän perustuu koneeseen, joka oppii periaatteessa jatkuvasti lisää. Se ei toimi vain siten, kun se on alunperin ohjelmoitu.

– Jos esimerkiksi vakuutuspäätöksen automatisoidaan, eli kone päättäisi kenelle voidaan tehdä vakuutuspäätökset. Kone ilmeisesti ohjelmoitaisiin siten, että se pyrkisi päätöksellään minimoimaan vakuutuspetokset. Mitä jos kone "oppiessaan" koko ajan faktatiedoista lisää tulisi siihen johtopäätökseen, että tietyn ihonvärin omaavilta kannattaa evätä vakuutus.

– Tätä algoritmia miten tekoäly tähän tulokseen pääsi, voidaan pitää epäeettisenä.

Lehtosen mielestä näitä vastaavia esimerkkejä voi syntyä paljon.

– Chattibotit, eli järjestelmät, missä kone antaa automaattisesti vastaukset chatissa antamiin kysymyksiin, yleistyvät jatkuvasti. Periaatteessa chattibotti voi olla tehokkaampi kuin palveluneuvoja, mutta tunnetaitoja koneella ei ole ollenkaan. Toivottavasti näistä aiheista syntyy laajaa yhteiskunnallista pohdintaa.

Sanomalehti Keskipohjanmaata julkaiseva Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj on osakkaana 3DBear-yhtiössä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä