Paikallisuutiset

Työmatkat taittuvat yhä useammalla luomupolttoaineen voimin – kokkolalaiselle Mikael Vähä-Kunkaalle pyöräily on elämäntapa

Yhä useampi suomalainen valitsee pyörän kulkuvälineeksi auton sijaan niin kesä- kuin talvikelillä. Pyöriä omistetaan nyt useita erilaisia, ja jokaiselle niistä löytyy oma erityinen käyttötarkoituksensa. Kokkolalainen Mikael Vähä-Kungas matkalla koleassa kevätsäässä.

Kokkolassa toimivan Lybäck-pyöräilyliikkeen omistajaMarvin Kiviniemi sanoo, että kaikenlainen pyöräily, ja etenkin talvipyöräily, on viime vuosien aikana lisääntynyt merkittävästi.

– Ihmisten pyöräilytavat ovat kaikin puolin muuttuneet, ja esimerkiksi kypärää käytetään pyöräillessä huomattavasti aiempaa aktiivisemmin.

Moni pyöräilijä omistaa nykyisin hänen mukaansa useampia pyöriä eri käyttötarkoituksia varten.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Esimerkiksi yhdellä pyörällä ajetaan työmatkat, toisella maastopyöräillään, ja kolmannella tehdään taas pitempiä pyörämatkoja.

Monet työmatkapyöräilijät eivät halua saada hikeä pintaan töihin mennessään, joten he käyttävät suurta avustustasoa ajaessaan töihin. Lybäck-pyöräilyliikkeen omistaja Marvin Kiviniemi

Pyörän valinnassa huomiota on kiinnitettävä Kiviniemen mukaan ennen kaikkea pyörän käyttötarkoitukseen ja rungon oikeaan kokoon.

– Pyörän runko tulee olla oikeankokoinen pyöräilijään nähden. Kaikilla pyörämerkeillä on omat taulukkonsa, joiden avulla pyöräilijälle voidaan laskea oikean kokoinen pyörä, mutta kaikki taulukot ovat kuitenkin vain suuntaa-antavia. Oikean kokoinen pyörä löytyy parhaiten kokeilemalla ja ammattilaisten avustuksella, Kiviniemi opastaa.

Sähköpyörät ovat hänen mukaansa tämän päivän kuuma pyörätrendi, ja niiden myynti on kasvanut viime vuosien aikana muihin pyörämalleihin verrattuna merkittävästi eniten.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Menen sinne, minne nokka näyttää. KokkolalainenMikael Vähä-Kungas

Sähköavusteisissa pyörissä pyöräilijä voi itse valita haluamansa avustustason.

– Monet työmatkapyöräilijät eivät halua saada hikeä pintaan töihin mennessään, joten he käyttävät suurta avustustasoa ajaessaan töihin. Töistä kotiin tullessa valitaan sitten se kaikkein pienin avustustaso, jolla saadaan hiki pintaan.

Vaikka viime vuosien aikana läskipyörät ovat keränneet pyöräilijöiden keskuudessa suurta suosiota, maastopyörät pitävät yhä Kiviniemen mukaan vahvasti pintansa pyörämarkkinoilla.

– Maastopyörät kulkevat metsäisissä maastoissa läskipyöriä nopeammin. Vaikeakulkuisia maastoreittejä varten voi harkita jäykkäperäisen maastopyörän sijaan täysijoustoista maastopyörää, hän suosittelee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Läskipyörä on Kiviniemen mukaan sen leveiden renkaiden ansiosta loistava talvipyörä.

– Lisäksi sillä on äärimmäisen kevyt ajaa pehmeissä maastoissa, kuten hiekkakankailla ja hiekkarannoilla.

Pitkiä työmatkoja varten hän suosittelee sähköavusteisia pyöriä sekä gravel- ja hybridipyöriä.

– Maantiepyörä sopii hyvin ajettavaksi maantiellä, kun taas esimerkiksi leveärenkaisemmat gravel-pyörät sopivat kaikenlaisille teille ja soveltuvat siksi hyvin työmatkapyöriksi.

Kaupunkipyörät ovat hyvä valinta pyöräilijälle silloin, kun pyörää käytetään pääasiassa lyhkäisiin kaupunkiajoihin.

– Sen sijaan pidempiä ajomatkoja varten citypyörän sijaan kannattaa käyttötarkoituksen mukaan valita esimerkiksi maantie- gravel- hybridi- tai maastopyörä, Kiviniemi sanoo.

Kaikki pyörät tulisi Kiviniemen mukaan huollattaa kerran vuodessa. Jos ajaa pyörällä vuoden ympäri niin huolto kannattaa tehdä syksyllä tai talvella.

– Pyörää säännöllisesti huoltamalla pyöräilijä selviää usein huoltohinnalla. Jos pyörää huollattaa harvoin, niin kulkuväline on saattanut päätyä jo hyvinkin huonoon kuntoon ja pyörän korjaaminen voi koitua yllättävän hintavaksi.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä