tiistai 12.11.2019 | 01:23
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Suomesta löytyy parikymmentä automuseota – tässä niiden helmet

Talkoovoima ja autoharrastajien tuki pitävät hengissä parikymmentä kotimaista automuseota.

Kari Pitkänen Keskipohjanmaa
Ke 5.6.2019 klo 10:00

Kun Oulun läänin maaherra Kalle Määttä kävi Helsingissä, tuliaisina oli jotakin ennen näkemätöntä: Riley-merkkinen henkilöauto vuodelta 1961.

Maaherran heräteostos oli merkki uuden aikakauden alusta. Varsinkin länsiautojen saantia oli vaikeuttanut ankara tuontisäännöstely, joka jatkui sotavuosista aina kesään 1962 saakka.

Nyt Riley on kunnostettu ja saatu Oulun automuseon suojiin. Auto museokatsastettiin vapunaattona tänä keväänä.

Riley on oiva esimerkki ajoneuvoharvinaisuuksista, joita suomalaisiin automuseoihin on pelastettu vuosien varrella maan kokoon nähden käsittämätön määrä.

Kiitos kuuluu tuhansille autoharrastajille, jotka ovat urakoineet vanhaa kalustoa kuntoon työtunteja ja rahaa laskematta.

Yksin Oulun automuseossa on kolme muutakin ajopeliä, joita Suomesta tai koko maailmastakaan ei muualta löydy.

Raskasta kalustoa niistä edustavat Vomag P20 -merkkinen kuorma- ja linja-auto vuodelta 1919 sekä maailman ainoa Sisu K50 SS -kuorma-auto. Jälkimmäinen on ollut Kemijoki Oy:n käytössä.

Oulusta löytyy myös Dornier-henkilöauto vuosimallia 1927. Sen historia on suurelta osin vieläkin hämärän peitossa.

Uudenkaupungin automuseon Korvensuun tarina sen sijaan tunnetaan hyvin. Aku Ankan autoa muistuttava Korvensuu on ensimmäinen Suomessa valmistettu auto vuonna 1913. Auton valmistutti tehtailija Frans Lindström Mynämäen Korvensuussa, ja sen kotimaisuusaste oli yli 90 prosenttia.

Oulun Vomag täyttää tasan sata.
Kari Pitkänen

Oulun automuseo on lajissaan Euroopan pohjoisin. Museorakennuksen näyttävä muoto on lainattu Fordin A-mallin pinnapyörästä. Kävijöitä on noin 4 500 vuodessa.

Kokoelmaan kuuluu noin 60 autoa, joista kolmannes on jatkuvasti esillä. Toinen kolmannes vaihtuu 2–3 vuoden välein.

– Viimeinen kolmannes on vuosittain vaihtuvan teemanäyttelyn kalustoa. Tänä vuonna teemana on tuontisäännöstelyn aikakausi, Oulun seudun mobilistit ry:n puheenjohtaja Erkki Knuutila kertoo.

Automuseota pyörittävässä yhdistyksessä on vajaa 400 jäsentä. Pääsymaksut ja muun toiminnan tuotot käytetään suoraan automuseon hyväksi.

Kesäkuun alussa järjestetään autoharrastajien rompetori, joka yksin tuo jopa 40 prosenttia yhdistyksen vuosituloista.

Uudenkaupungin automuseossa juhlitaan tänä vuonna Saab-henkilöautojen 50 vuotta sitten alkanutta kokoonpanoa Suomessa.

Muutenkin museo on varsinainen Saab-harrastajan taivas, sillä sen kokoelmista löytyy niin sanottu pakasta vedetty versio lähes jokaisesta merkin automallista.

Valmet Automotiven tehtaan kupeessa sijaitseva museo avattiin 1984. Alusta saakka tärkeä kävijäryhmä ovat olleet autotehtaan ulkomaiset vieraat. Heidän käyntiensä perusteella on myös arvioitu kotimaisen autonvalmistuksen kulloisiakin suhdanteita.

– Vieraiden määrä näytti viimeksi lisääntyvän samaan aikaan, kun yhtiö hioi valmistussopimuksia Mercedes-Benzin kanssa, museoaktiivi ja kokoelmien esittelijä Ilkka Ruohonen kertoo.

Parhaimmillaan Uudenkaupungin automuseossa kävi noin 14 000 ihmistä vuodessa. Siitä kävijämäärä on puolittunut.

– Toimimme todella pienillä resursseilla verrattuna eurooppalaisiin suuriin tehdasmuseoihin. Siitä huolimatta yritämme pitää ovet auki joka päivä.

Maaherra Kalle Määttä ajoi Rileyllä vuoteen 1985 saakka.
Kari Pitkänen

Suomessa toimii parikymmentä varsinaista ajoneuvomuseota, niistä iso osa Länsi-Suomessa. Isoimmat niistä ovat auki ympäri vuoden, mutta valtaosa vain kesäkaudella.

Lisäksi maasta löytyy useita kymmeniä yksityisten autoharrastajien kokoelmia, joista osa on avoinna yleisölle.

Parkanossa automuseotoiminta päättyi vuokrasopimuksen umpeuduttua, ja uusia tiloja haetaan parhaillaan.

Vaasan auto- ja moottorimuseo valittiin Vuoden ajoneuvomuseoksi 2018. Tänä vuonna tittelin pokkasi Espoon automuseo, joka täyttää 40 vuotta.

Valtaosa ajoneuvomuseoista toimii pienillä budjeteilla ja elää kädestä suuhun. Esimerkiksi Uudenkaupungin museon vuosibudjetti on noin 300 000 euroa.

– Vielä 1970-luvulla viralliset museopiirit katsoivat automuseotoimintaa aika lailla vinoon, Ilkka Ruohonen sanoo.

– Nyt asenteet ovat jonkin verran keventyneet, ja valtion rahaa on saatu museotoimintaan edes jonkun verran – mutta ei vieläkään siinä suhteessa, mikä merkitys autolla ja ajoneuvoilla on ollut suomalaisessa yhteiskunnassa.

– Melkein uskallan sanoa, että puolet Uudestakaupungistakin on rakennettu autotehtaan tuottamilla palkkarahoilla.

Vieraile

Kotimaisia

automuseoita

Antin automuseo, Asikkala. Avoinna sopimuksen mukaan.

Espoon automuseo. Avoinna 1.6.–31.8. tiistaista sunnuntaihin kello 11–17, syksyllä viikonloppuisin.

Suomen moottoripyörämuseo, Lahti. Ajokaudella avoinna koko viikon.

Mobilian autokylä, Kangasala. Avoinna ympäri vuoden.

Keski-Suomen tieliikennemuseo, Petäjävesi. Avoinna heinäkuussa tiistaista sunnuntaihin kello 12–18.

Kuopion automuseo. Avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–15.

Oulun automuseo. Avoinna maanantaista lauantaihin kello 9–16.

Tuusulan automuseo. Avoinna sopimuksen mukaan.

Uudenkaupungin automuseo. Avoinna ympäri vuoden joka päivä kello 11–17, kesä–elokuussa kello 10–18.

Vaasan auto- ja moottorimuseo. Avoinna joka päivä 1.9. saakka kello 10–17.

Vehoniemen automuseo, Kangasala. Avoinna joka päivä 15.12. asti.

Luettelo ei ole täydellinen.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »