° | m/s |
Kokkola voisi olla nykyistä suositumpi matkailukohde, jos kaikki herkut osattaisiin esitellä matkailijoille ja potentiaalisille tulijoille. Toisaalta tarvitaan aina erityistä "sitä jotain", mitä ei ole muualla. Moni turistikohde Suomessa ja maailmalla tunnetaan jostakin tietystä asiasta, jota kuvataan, josta kerrotaan sosiaalisessa mediassa, jaetaan kuvia ja kokemuksia.
Joskus on tullut mietittyä, mitä Kokkolaan tuleville matkailijoille kertoisi etukäteen. Kalajoelta ja Pietarsaaresta on toisinaan helpompi keksiä kohteita. Keskipohjanmaa kysyikin toukokuussa lukijoiltaan parhaita turistikohteita Kokkolassa. Kärkipaikoilla olivat Vattajan hiekkaranta, Vanhakaupunki sekä Kahvila Saha. Mainintoja saivat Tankarin majakkasaari ja Toivosen eläinpuisto.
Vattajan hiekkaranta Lohtajalla on täysin ainutlaatuinen paikka, jota ei oikeastaan pysty edes kuvailemaan. Kannattaa käydä paikalla toteamassa luonnon ja rannan kauneus. Laivamatka Tankarin karulle ja kauniille majakkasaarelle on elämys, joka on jokaisen keskipohjalaisenkin ulottuvilla, kun halutaan harrastaa lähimatkailua.
On itsestään selvää, että Kokkolan erityisyys on meressä ja siihen liittyvissä elementeissä; merellisessä maisemassa, karussa kauneudessa, mahdollisesti ruuassa, kulttuurissa ja historiassa, veneilyssä ja venerakentamisessa. Pelkästään perinteiset venetsialaiset kaikkine valoineen on kokemisen arvoinen juhla.
Tarvittaisiinko erilaisia, uusia innovaatioita? Vaikka lasiseinäisiä majoja, joista ulkomaiset matkailijat voi katsoa merta ja vaikkapa myrskyä tietysti kalliilla rahalla, syödä kalakeittoa ja kuunnella merimiestarinoita. Tai kaukaa tullut turisti saattaisi haluta tutustua "tavalliseen" keskipohjalaiseen perheeseen ja kotiin.
Markkinointi on uskomattoman tärkeätä, mutta sen onnistumiseksi tarvitaan aitoja elämyksiä tuottavia kohteita ja toimivia palveluita, ostosmahdollisuuksia ja yksinkertaisesti rahalle vastinetta.
Kokkolassa on erinomaisia oppaita, jotka osaavat tehdä kiehtovia kierroksia ja vastata suurin piirtein kaikkiin kysymyksiin, että vaativatkin matkailijat saavat vastauksia. Nyt pitää vain saada lisää matkailijoita ammattimaisilla toimilla. Kokkola on niin hieno paikka, että matkailijoiden saamisen ei pitäisi olla mahdotonta.
Markkinointi on uskomattoman tärkeätä, mutta sen onnistumiseksi tarvitaan aitoja elämyksiä.
° | m/s |
Lukijan mielipide: Ajanvarausjärjestelmä ja rokotusinformaatio vähintäänkin sekavia
Ylivieskalaisen maitotilan hiilijalanjälki valtakunnallisen vertailun huippuluokkaa, tuottajan mielestä ytimessä on onnellinen lehmä – "Me teititellään lehmiä, ja kaikilla on nimet. Jos lehmä sairastuu, hoidon hintaa ei koskaan lasketa."
Nina Nilsson Raution kaupan myymäläpäälliköksi – Kauppa avaa ovensa kevätkesällä
Suntinsuulle kehitysaskelia – Varatuille tonteille suunnitelmissa puuvenekeskus, kahvila ja taksiveneasema sekä majoitusta
Keliberin kaivoshanke etenee – Ullavan Läntän louhosalueen yleiskaava on Kokkolan valtuuston päätöstä vailla
Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattilan johtamista selvitellään jälleen – Pekka Nurmen johtama tarkastuslautakunta kuuli tiistaina kaupunginhallituksen puheenjohtajistoa
Sievin ympäristölautakunta antoi luvan louhimolle matkailualueen lähelle – Ihmiset pelkäävät ainutlaatuisen luonnon puolesta
Keliberin pääomistus siirtyy Suomesta Etelä-Afrikkaan – kaivosyhtiöihin ei yksinkertaisesti löydy Suomesta riittävästi riskipääomaa
Lestijärvelle nousevat jättiläiset ovat isompia kuin Näsinneula – Yhden tuulimyllyn käyttöikä on 30–35 vuotta, sitten tilalle tulee uusi mylly tai metsää: "Yhteen perustukseen menee 20–70 betoniautollista tavaraa", sanoo OX2-yhtiön maajohtaja
Joko Suomi on valmis laillistamaan kannabiksen kotikäytön? – "Ihmistä ei voi estää lailla käyttämästä huumeita, vaikka ne vahingoittaisivat häntä itseään"