Paikallisuutiset

Ajokortin uudistaminen alkaa ohjekirjeestä ja loppuu tarvittavien lomakkeiden täyttöön – Ajokyky määritetään terveydentilan perusteella, lääkärintarkastus tyypillinen muttei aina välttämätön vaihe: "Suurin osa tarkastukseen tulevista saa myönteisen päätöksen"

Lukijan vinkki

Traficomin lähettämä kirje kolahtaa postilaatikkoon kolme neljä kuukautta ennen 70-vuotissyntymäpäivää. Kirjeessä muistutetaan siitä, että voimassa oleva ajokortti on päättymässä. Samalla ohjeistetaan, miten ajokortti tulee uudistaa.

Näin alkaa ajokortin uudistaminen ikäihmisillä, joita vuoden 2016 ajokorttiuudistus ei koske. Vanhat ajokortit takaavat ajo-oikeuden 70-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen kortti on uusittava viiden vuoden välein. Ajanjakso voi olla sitäkin lyhyempi: ryhmän 2 ajokorteilla kaksi vuotta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Joissakin tapauksissa ajo-oikeutta voidaan rajoittaa. Voi olla esimerkiksi dementia, jonka arvioidaan pahenevan. Lääkärikäyntien tahtia tiuhennetaan, ja erikoislääkärin lausunto pitää toimittaa vuoden kahden välein poliisilaitokselle, Ajovarman Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan tutkintoesimiesJarkko Salmela mallintaa.

Lääkärin vastuulla on kuitenkin arvioida potilaan terveydentilaa kokonaisuutena. Lotta Seppinen Soiten perusterveydenhuollon ylilääkäri

Jos ryhtyy tuumasta toimeen ennen kuin siirtyy uudelle kymmenelle eikä terveydentila ole muuttunut, erillistä lääkärintodistusta ei vaadita. Siinä tapauksessa tarvitaan lääkärinlausunto. Riittää, että hakija käy Ajovarman konttorilla.

– Asiakas täyttää hakemuksen ja maksaa ajokorttilupamaksun. Samalla tarvittaessa laitetaan passikuvat kuntoon. Reilun viikon päästä uusi kortti tulee postissa, Salmela selvittää.

Lääkärintarkastus on edessä, jos henkilö ehtii täyttää 70 vuotta ennen kortin uusimista tai omistaa ryhmän 2 ajokortin. Tarkastuksessa lääkäri tutkii, onko seniorikuski ajokykyinen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Johtava ylilääkäriRisto Olli Kallion peruspalvelukuntayhtymästä kuvailee lääkärintarkastusta yleistarkastukseksi. Siinä käydään läpi ihmisen sairaudet, lääkitykset ja ajankohtaiset oireet, jotka pitää ottaa huomioon.

– Ikäkausitarkastus menee yleisten valtakunnallisten ohjeiden mukaan. Näkö on oleellinen tarkistettava asia, Soiten perusterveydenhuollon ylilääkäriLotta Seppinen täydentää.

– Perussairauksiin on olemassa kriteerit. Lääkärin vastuulla on kuitenkin arvioida potilaan terveydentilaa kokonaisuutena. Yksittäinen sairaus ei vielä välttämättä ylitä kriteerejä. Jos sen sijaan on monta sairautta yhtä aikaa, se voi olla peruste antaa lausunto, jonka mukaan potilas ei ole ajokykyinen, Seppinen jatkaa.

– Suurin osa tarkastukseen tulevista saa myönteisen päätöksen, Olli ja Seppinen toteavat ykskantaan mutteivät arvioi tarkkaa prosenttiosuutta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mikäli huomautettavaa ei ole, tarkastettava saa lääkärintodistuksen, jonka avulla hän voi uudistaa ajokorttinsa. Muutoin kortin saanti mutkistuu.

– Jos lääkäri ei varmista ajokykyä vaan epäilee sitä, hän ohjaa potilaan ajokokeeseen. Näin voi käydä, jos testeissä ilmenee, että kortin voimassaolon aikana on ollut joitakin terveysongelmia, Salmela kuvailee.

– Ajokokeen avulla voidaan varmentaa, vaikuttaako sairaus hahmottamiseen ja liikennesääntöjen tunnistamiseen. Tämäntyyppisen tilanteen sairauksia ovat esimerkiksi muistisairaudet, keskushermoston rappeuma, nuoremmilla diabetes, uniapnea ja epilepsia, Olli luettelee.

Lääkäri voi myös todeta tarkastuksessa, ettei potilas ole enää ajokuntoinen. Tämän on mahdollista käydä uudelleen muualla tarkastuksessa, ja lausunto voi olla toisenlainen seuraavassa paikassa. Poliisi kuitenkin tekee lopullisen päätöksen lääkäriltä saatujen lausuntojen perusteella.

Sisällöllisesti tarkastukset eivät eroa juurikaan toisistaan. Taustatietojen laajuudessa sen sijaan voi olla eroja, mikä osaltaan selittää lausuntojen mahdollista eriävyyttä.

– Julkisella sektorilla on tyypillisesti käytettävissään pitkä sairashistoria. Yksityisen sektorin antama lausunto saattaa perustua vain siihen, mitä vastaanotolla ilmenee. Tietysti arviointi on aina subjektiivista, vaikka arviointi pohjautuukin ohjeisiin ja niiden tulkintaan, Olli vertailee.

Ajokyvyn määrittely perustuu siis terveydentilan arviointiin. Asetettua yläikärajaa ei ole. Lääkäri esittää näkemyksensä, ja viime kädessä poliisi päättää ajo-oikeudesta.

– Asiakkaan ja liikenteenopettajan kanssa voidaan keskustella kortin tarpeesta ja siitä, onko enää järkevää yrittää läpäistä koetta. Meillä ei kuitenkaan ole päätäntävaltaa, Salmela kertoo Ajovarman roolista.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä