tiistai 28.1.2020 | 20:55
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Perhonjoen sillan remontti Kokkolassa on loppusuoralla – Marraskuun puolessa välissä liikenteen pitäisi sujua taas normaalisti – Kevyen liikenteen väylän käyttöönotto henkilöautoliikenteelle tuli kuin ässänä hihasta

Jukka Anias Keskipohjanmaa
Ke 9.10.2019 klo 16:38 [päivitetty ke 16:59]

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

KOKKOLA

Viime kevään aikana voimakkaitakin tunteita nostattanut Perhonjoen sillan – tai Storån niin kuin virallinen nimi kuuluu – remontti valtatie 8:lla Kokkolassa on loppusuoralla.

Autoilijat joutuvat odottelemaan vielä kuukauden verran liikennevaloissa tai pohjoisen suuntaan mennessään käyttämään kevyen liikenteen siltaa. Juuri sen käyttöönotto oli ratkaisevaa liikenteen sujuvuudelle.

– Marraskuun puoleen väliin mennessä pitäisi olla valmista. Ehkä silloin vielä tehdään viimeistelytöinä ympäristön puhdistamista ja muuta, mutta ne eivät liikennettä suuremmin haittaa, siltainsinööri Jukka Ylimäki Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksesta arvioi.

Hieman yli miljoonan euron urakka on sujunut pitkälti suunnitelmien mukaan. Ylimäki tosin korostaa korjaussuunnitelmien olevan tavallaan ”sivistyneitä arvauksia”. Vasta kannen avaaminen paljastaa todellisen tilanteen.

– Koko lailla suunnitelmien mukaan on mennyt. Syyskuussa tuli pienenä yllätyksenä, että sillan kannen kallistukset olivat liian pienet. Sen vuoksi jouduttiin käyttämään vesipiikkausta. Ilman sitä kokonaisajasta olisi ehkä saatu viikko pois, Ylimäki selvittää.

Tällä hetkellä sillan suljetulla kaistalla ovat meneillään eristystyöt. Ensi viikolla sen päälle valetaan suojabetoni. Säästä riippuen sen kuivuminen vie viikon verran. Sen jälkeen tulee sitten päällystys, siltainsinööri luettelee nyt meneillään olevia ja lähiviikkojen töitä.

Ylimäen termein ”viimeinen ahdistus” reippaan puolen vuoden urakassa on massaliikuntasaumojen tekeminen sillan päihin. Niiden tehtävänä on mahdollistaa lämpötilamuutosten aiheuttamat liikkeet ilman, että päällyste rikkoontuisi. Perhonjoen ylittävään noin sadan metrin pituiseen siltaan tarvitaan 70 senttimetrin levyiset massaliikuntasaumat.

Storån silta on vielä toisen kaistan puolelta huputettu. Kuukauden kuluttua sillan pitäisi olla normaalissa liikennöintikunnossa.
Ulla Nikula

Kun huhtikuussatuli tieto siltaremontista, alkoi välittömästi aikamoinen kauhistelu. Remontin ajaksi vaadittiin väliaikaista siltaa, jonka kustannusarvioksi heitettiin ilmeisellä stetson-menetelmällä 100 000 euroa. Vaatimuksia esittäneeseen kuoroon kuuluivat kiukkuisten autoilijoiden lisäksi mm. Kokkolan kaupunki, Pohjanmaan kauppakamari,Keski-Pohjanmaan Yrittäjät silloinen elinkeinoministeri ja nykyinen valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) – sekä media.

– Minä en nyt ole hätkähtänyt ulkopuolelta tulevista puheista. Varasillan tekeminen olisi maksanut vähintään 500 000 euroa, Ylimäki kuittaa tyynesti.

Ensimmäiset kokeilut valo-ohjauksesta aiheuttivatkin karmeita jonoja, mutta kuin ässänä hihasta ely-keskus kiskaisi elokuun puolessa välissä kevyen liikenteen sillan pohjoisen suuntaan menevien henkilöautojen väyläksi. Aluksi tosin kerrottiin, että sen kantavuus ei riittäisi autoliikenteelle. Se on riittänyt ja oleellisesti sujuvoittanut liikennettä. Samalla tienkäyttäjien kiukku on laantunut.

Hälytysajoneuvojen liikkumisen pelättiin hidastuvan siltaremontin takia. Näin ei ole tapahtunut.

– Meidän hommat ovat sujuneet ihan hyvin. Kun kevyen liikenteen silta ei ollut vielä käytössä, varauduimme hälyttämään sillan toiselta puolelta yksiköitä. Siitä olisi tietysti tullut muutaman minuutin viiveitä, pelastuspäällikkö Terho Pylkkänen Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitokselta sanoo.

Hän korostaa, että oleellista on ollut kevyen liikenteen sillan ottaminen pohjoiseen suuntaan menevien henkilöautojen käyttöön.

– Tämä ratkaisu on osoittautunut meidän kannaltamme toimivaksi. Ilman sitä tehtäviin olisi kyllä aiheutunut viivästyksiä. Nyt normaalin neljän ruuhkan aikanakaan siltatyömaa ei ole merkittävästi haitannut meidän toimintaamme, Pylkkänen kertoo.

Kuinka kauan kasitien kulkijat vielä ylittävät Perhonjoen 1970-luvun alkupuolella rakennettua Storån siltaa pitkin? Milloin on seuraavan remontin aika?

– Yleensä sillat suunnitellaan sadaksi vuodeksi. Se ei toki tarkoita, että sataan vuoteen niille ei tehtäisi mitään. Luulen, että tämän remontin jälkeen seuraava vaihtoehto on kokonaan uuden sillan rakentaminen. Tällä mennään nyt sellainen 40 vuotta, toivottavasti 50, siltainsinööri Ylimäki arvioi.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »