torstai 12.12.2019 | 23:31
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Jouni Nikulan kolumni: Vaasa reagoi nopeammin ja vei pienen kaupungin arvokkaimman valttikortin Kokkolan nenän edestä

Keskipohjanmaa
To 7.11.2019 klo 06:30

Kokkolanhan tämä piti tehdä, mutta Vaasa ehti ensin.

Vaasa on vauhdilla brändäämässä itsestään kuvaa maailman helpoimpana kaupunkina.

Somessa käyvästä kuhinasta päätellen ajatuksella ja näkemyksellä rakennettu imagokampanja osuu ja uppoaa juuri siihen kaikkein kilpailluimpaan maaperään, milleniaaleihin eli nuoriin aikuisiin, joiden muuttovirrat ratkaisevat seutujen tulevaisuuden.

Harmittaa, sillä maailman helpoin kaupunki on valttikortti, jonka piti olla Kokkolan juttu.

Eihän elämä missään ole niin yksinkertaista kuin Kokkolassa. Aamu- ja iltapäiväruuhkat eivät tee arjesta harmaata mömmöä, peltomarketissa, konserteissa tai urheilemassa voi piipahtaa vaikka pyörällä ja hammaslääkäriin pääsee päivässä.

Kokkolassa kaikki on lähellä. Kaupunki ja luonto sekä Vaasaa paremmat junayhteydet.

Vaasan keskusta on kaunis merinäköaloineen, keskuspuistoineen ja arvokkaine rakennuksineen. Silti kaupunki on avautunut minulle jotenkin sisäänpäinlämpiävänä paikkana, jossa kaksi kieltä ja kaksi kulttuuria tekevät yhteisestä suunnasta epäsopuisan ja vastahankaisen.

Kaikki kiteytyi vuosituhannen alussa, kun vaasalainen Klamydia palkittiin kaupungin kulttuuripalkinnolla. Yllättävän monen mielestä satojentuhansien levynmyynti, kotikaupunkiin perustettu levy-yhtiö ja pysyvä jalanjälki 1970- ja 1980-luvuilla syntyneiden mielenmaisemaan edustivat vain poikasten pelleilyä.

Toisaalta maailmassa ennen sosiaalista mediaa kaupungin brändääminen oli vielä ilmakuvaa golfkentästä ja vetelää puhetta teollisuusalueesta. Nykyään puhaltavat ihan toisenlaiset tuulet.

Ja se on nyt sisäistetty Vaasassa täydellisesti.

Oletko koskaan käynyt Vaasassa? Ei se mitään, ei ole moni muukaan. Mutta he, jotka ovat käyneet, ovat päässeet vähällä, sillä elämä niillä leveyksillä on helppoa kuin mikä.

Nerokas kielenkäyttö ei ole minun päästäni vaan Vaasan kotisivuilta. Sama freesi ja ärsyttävästi hipsteri linja jatkuu esittelyvideoilla.

Minä ärsyynnyin niin paljon, että halusin tietää lisää. Kysyin Vaasan bränditarinan kirkastamisesta kälviäläislähtöiseltä Leena Forsénilta, joka työskentelee kaupungin viestintäpäällikkönä.

Forsén aloitti, että jos kohderyhmänä ovat nuoret aikuiset, myös markkinoinnin täytyy kolistella heidän arvojaan. Forsénin mukaan rohkeutta ja huumoria tarvitaan, kun halutaan erottua:

Ilman tunteita ei synny muistijälkeä. Suomessa kaikki kaupungit ja kunnat kilpailevat asukkaista. Argumentit oman paikan puolesta ovat geneerisiä. Jos haluaa erottautua massasta, täytyy olla rohkea. Jos hukkuu massaan, on turha laittaa rahoja markkinointiin.

Vaasassa mainostoimistoyhteistyö kilpailutettiin. Voittaja löytyi Helsingistä. Kun asioita uskallettiin katsoa isommasta perspektiivistä, nähtiin arvokkaimpaan ytimeen.

Nerokasta ja ärsyttävän helppoa.

Maailman helpoin kaupunki on valttikortti, jonka piti olla Kokkolan juttu.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »