perjantai 13.12.2019 | 00:23
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Pääkirjoitus: Keski-Pohjanmaalla akkuteollisuuden arvoketjun monta palasta jo olemassa

Keskipohjanmaa
Ma 11.11.2019 klo 20:30

Ilmastonmuutos-sana on kirjattu Antti Rinteen hallitusohjelman ensimmäiseksi sanaksi tarkoituksellisesti. Hallitus myötävaikuttaa itse ja toivoo kansalaisilta ratkaisuja, mitkä hidastavat ilmastonmuutosta.

Yksi ilmastokeskustelun merkittävä tukijalka on energiankäyttö ja ennen kaikkea energiantuotanto. Tilastokeskuksen selvityksen perusteella viime vuonna uusiutuvien energianlähteiden käyttö lisääntyi kolmisen prosenttia, mutta kokonaiskulutuksesta uusiutuvien osuus oli vasta reilu kolmannes.

Eli jos – ja kun – sähkönkäyttö lisääntyy, uusiutuvien energianlähteiden merkitys kasvaa roimasti ja on myös nähtävissä, että tarve sähköenergian varastoinnille ihan pienissä yksiköissäkin kasvaa todella merkittävästi.

Kokkolan seudulla ihan tavallisten kuntalaisten puheet sähköautojen hankkimisesta ovat lisääntyneet selvästi aivan viime kuukausina, kun ajoneuvojen lataustolppia on noussut markettien pihamaille lähes kuin sieniä sateella. Myös tiedot kuluttajalle alle 20 000 euroa maksavan sähköauton ennakkomyynnistä ennakoivat sitä, että sähköautojen hintojen laskiessa laajemmin ykkösellä tai kakkosella alkaviin lukemiin, kauppa lähtee todelliseen kiitoon.

Niin uusiutuvan energian varastoimiseen vaikkapa omassa kiinteistössä tuotetun aurinkosähkön osalta kuin jo muutaman vuoden ajanjaksolla nopeasti sähköistyvän liikenteen tarpeeseen tarvitaan aikaisempaa tehokkaampia ja pienikokoisempia akkuja. Toki muunlaisiakin sähkönvarastomalleja kehitetään, mutta merkittävässä roolissa tässä kehityksessä on fyysikko John Goodenoughin kolmisenkymmentä vuotta sitten kehittämä litiumioniakku.

Odotettavissa on, että litiumioniakun perusraaka-aineita kuten nikkeliä, kobolttia, litiumia, nikkeliä, grafiittia, mangaania, kuparia ja alumiinia tarvitaan tulevaisuudessa suuria määriä. Karkeasti on laskettu, että yhden sähköauton valmistamiseen menee 52 kilogrammaa nikkeliä, 8,5 kiloa litiumia ja 6,5 kiloa kobolttia.

Keskipohjalaisittain varsin merkittävä etappi akkuklusterin kehittymisessä julkistettiin alkukesällä, kun yksi maailman merkittävimmistä akkukemikaalien valmistajista, Umicore, julkisti ostaneensa kobolttirikastamon Freeport Cobaltilta. Tulevaisuudessa kokkolalaisjalostamon tuotteet kuljetetaan Puolaan yhä jalostettavaksi akkumateriaaleiksi. Jos sijoittajien reaktioihin on uskominen, niin Umicoren menestymiseen luotetaan: sitten toukokuun lopun yhtiön osakekurssin arvo on noussut noin 45 prosenttia.

Kokkolassa parhaillaan järjestettävässä Material Week -tapahtumassa luennoitsijat totesivat maanantaina useaan eri otteeseen miten erinomainen tilanne Suomella on eurooppalaisittain katsottuna materiaalien suhteen. Monet asiantuntijat toivat esille miten suuria mahdollisuuksia meillä on "korkeatasoisen teollisen klusterin" luomiseen, mikäli ei tyydytä hyvään lähtötilanteeseen ja jatketaan kovaa työtä investointien saamiseksi.

Jo muutaman päivän tapahtuma osoittaa, että paikallisesti perusinfra saa kiitosta ja kansallisella tasolla yhteistyötä eri toimijoiden kanssa syntyy. Nyt tärkeää on laajentaa verkostoa kansainvälisesti riittävien investointisatsauksien saamiseksi. Suuret mahdollisuudet suureen menestykseen ovat olemassa.

Hannu Lehto

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »