torstai 12.12.2019 | 23:42
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Pääkirjoitus: Uudenlaisten etäpalvelujen käyttämiseen on saatava apua – Monelle myös sopii se, että asioita voi hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta

Tiina Ojutkangas Keskipohjanmaa
Ke 13.11.2019 klo 20:30

Paikallisten palveluiden väheneminen surettaa ihmisiä. Kun välimatkat palveluihin pitenevät tai muuttuvat digitaalisiksi, se haittaa ainoastaan osaa ihmisistä.

Palvelujen siirtyminen nettiin sopii monille. Ostoksilla voi käydä milloin tahansa kaikissa maailman liikkeissä. Ei tarvitse miettiä aukioloaikaa tai viikonpäivää. Ulottuvilla ovat monipuoliset valikoimat sellaisiakin tuotteita, joita ei löydy kotiseudun liikkeiden varastoista.

Ostamista myös ohjataan nettiin. Kotikaupungin liikkeessä kannustetaan tilaamaan netin kautta tuote, jonka oikea koko ei löydy hyllystä. Se oudoksuttaa ihmistä, jonka mielestä periaatteessa tulee tukea paikallisia liikkeitä.

Joidenkin asioiden hoitaminen on helppoa nimenomaan netin kautta. Jos hiuksia ei voi leikkuuttaa etänä, pystyy ajan varaamaan silloin, kun se sopii. Terveydenhuollossa pohditaan rakenteita ja lähipalveluiden merkitystä. Pitääkö lääkärin olla välttämättä samassa huoneessa vai voiko erikoislääkärin asiantuntemusta hyödyntää etäyhteyden kautta. Voisiko olla järkevämpää panostaa hyvään hoitoon kuin oman kylän lääkärivastaanottoon, jos se turvaa palvelut parhaiten.

Osalle kansalaisista on kauhistus, että tiskin toisella puolella ei ole ihmistä, jonka kanssa voi hoitaa asioita oli kyse terveydestä, pankista tai vaatteiden ostamisesta.

On tilanteita, joissa toisen ihmisen kohtaamista ei korvaa mikään. On helpotus, kun oikea ihminen vastaa puhelimeen ja pystyy selittämään monimutkaisen asian ilman, että täytyy valita vaihtoehto yksi, kaksi tai kolme ja niistä taas oikea asia, että pääsee etenemään palveluketjussa.

Palvelujen käyttäminen ohjaa sitä, miten palvelurakenne kehittyy. Jos hyvin harvat käyvät paikan päällä pankissa, vähenevät paikallispalvelut.

Kysymys ei tietenkään ole pelkästään siitä. Asiakkaiden käyttäytymistä ohjataan suosimaan etäpalveluita. Netin ja erilaisten asiakaspalvelukeskusten kautta pystytään hoitamaan paljon enemmän asiakkaita kuin nokatusten tapahtuvissa, fyysisiin paikkoihin sijoitetuissa kohtaamisissa. Loppujen lopuksi asiakaspalvelu jopa paranee ja "aukioloajat" laajenevat.

Kun on tottunut asioimaan omassa pankissa tai terveysasemalla kohdaten tutut ihmiset, ei uusiin tapoihin ole helppo sopeutua. Kaikenikäisten ihmisten auttaminen palveluiden muutoksessa on välttämätöntä. Vastuussa ovat yritykset, kunnat ja koko yhteiskunta.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »