lauantai 4.4.2020 | 19:19
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Loppiaisen jälkeen alkaa taas punnertaminen, kun keski-ikäiset pistävät elämäntapojaan remonttiin – Lomalla kannattaa kuitenkin syödä hyvin ja välttää turhaa nipottamista, muistuttaa ravitsemustieteen dosentti

Jouni Nikula
Pe 27.12.2019 klo 15:00 | päivitetty ma 12:32

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kokkola

Ihmiset alkavat muuttaa tapojaan elää joulupyhien jälkeen. Huilataan kuitenkin vielä hetki.

Toden teolla salille ja luontoon rynnätään vasta loppiaisen jälkeen.

– Ihmiset haluavat rutiineihin kiinni. Nyt salilla näkee aktiiviliikkujia, mutta elämäntapaansa muuttavat aktivoituvat loppiaisen jälkeen. Siihen asti halutaan ikään kuin nauttia vapaista ja juhlasta, sanoo kokkolalainen Ansku Ulvi, personal trainer ja ravintovalmentaja.

Onko olemassa tyypillistä tapausta? Ulvin mukaan on.

Uutta otetta arkeensa hakevat enimmäkseen ihmiset iältään 25–55 vuotta. Ulvin mukaan yläpää menee kuudessakymmenessä vuodessa.

– Tyypillinen tapaus on ihminen, joka haluaa kiinni oikeaan ruokavalioon. On oikeasti halua muuttaa arjen asioita. Yleensä halutaan myös pudottaa painoa, mikä liittyy arjessa jaksamiseen. Halutaan kerta kaikkiaan tehdä elämäntaparemontti, Ulvi kertoo.

Joulun ja arjen kontrasti ei ole niin jyrkkä kuin menneillä vuosikymmenillä. Ei ainakaan suomalaisessa ruokapöydässä, joka elintason noustua notkuu lähes joulupäivän tapaan läpi vuoden.

– Meillä on määrällisesti enemmän ruokaa kuin ennen. Siksi jouluisin panostetaan nykyisin laatuun, nähdään vaivaa sen eteen, mitä tarjoillaan, sanoo ravitsemustieteen dosentti Maijaliisa Erkkola.

Toki jouluna syödään yhä paljon. Erkkolan mukaan "enemmän kuin normaalisti".

Mutta: jos arkisyöminen on kunnossa, pieni mässäily ei haittaa.

– Juhlana voi rentoutua, juhlan aikaan saa syödä huolettomammin, kunhan se ei jää päälle. En mitenkään joulun ajan syömiseen liittäisi syyllisyyttä, jos ruoka-asiat muuten ovat kunnossa. Sen sijaan keskittyisin ruokahävikin minimoimiseen. Jäljelle jääneen voi käyttää viisaasti, sanoo Erkkola.

Hänen mukaansa dieettejä ei kannata joulun aikaan miettiä. Tärkeämpää on keskittyä nauttimaan.

– Yhdessäolo on tärkeintä. Turhaa nipottamista kannattaa jouluna välttää, sillä on harvinaista, että perheet kokoontuvat yhteen.

Juhlasta kannattaa ottaa ilo irti, sillä sekin aika tulee, kun mailaa täytyy taas puristaa.

– Kun katsoo esimerkiksi lehtiä, niin tammikuussa ihmisiä suorastaan kannustetaan elintaparemontteihin. Moni tarttuu myös tipattomaan tammikuuhun. Itse kullekin tulee olo, että halutaan takaisin normaaliin rytmiin ja liikkumaan, sanoo Erkkola.

Elämäntaparemonttiin lähdetään usein lähes nollasta, kuvailee Ansku Ulvi. Silloin ensimmäinen askel on hakeutuminen personal trainerin juttusille.

– Kun haetaan kokonaisuutta, liikkeelle lähdetään pienin askelin. Tärkeintä on ruokarytmin löytäminen. Yleensä isoimmat ongelmat ovat ravinnossa. Moni saattaa tietääkin, kuinka pitää syödä, mutta jostain syystä siihen ei päästä. Monesti myös tehdään liian radikaaleja muutoksia, pyritään äärimmäiseen terveellisyyteen ja vaikka kokonaan irti sokerista. Sellainen ei aina ole kauaskantoista. Liian isoa palaa ei saa haukata kerralla, sanoo Ulvi.

Kun ravintopaletti on saatu tasapainoon, on liikunnan vuoro. Ulvin mukaan enemmistö tahtoo salille.

Ja taas sama sääntö: ei liian isoa palaa kerralla.

– Ensimmäisen kuukauden aikana salilla käydään kaksi kertaa viikossa; sekä personal trainerin kanssa että omatoimisesti. Alussa tehtäväni on vähän jarrutellakin menoa. Ihmisillä on usein hirveä halu tehdä isoja määriä kerralla, Ulvi sanoo.

Elämäntapaansa remontoivan kannattaa vältellä liian isoja painoja.
Clas-Olav Slotte

Kuinka usein into lopahtaa kesken harjoituskauden?

– Sitäkin tapahtuu. Niissä tapauksissa elämässä on liian paljon kaikkea meneillään. Muutoksen tekeminen vaatii satsaamista ja resursseja. Parin ensimmäisen kuukauden aikana siihen täytyy oikeasti varata aikaa ja ajatusta. Ihmiset aloittavat elämäntaparemontteja myös syksyllä, Ulvi sanoo.

Joululahjojen perusteella moni tehostaa nyt liikkumistaan hulavanteen avulla.

– Hulavanne painovanteella löytyi lähes kaikilla paketista. Uskon, että kyseessä on hetken piikki. Salilla ryhmäliikunta vetää aina. Itse olen toiminnallisen vapaapainoharjoittelun kannattaja.

Ansku ja Vesa Ulvi sekä pystypunnerrus kahvakuulalla.
Clas-Olav Slotte

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »