sunnuntai 23.2.2020 | 22:42
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kalajoen sataman liikenne hiipui viime vuonna – "Jana menee kuitenkin ylöspäin"

Pia Räihälä Keskipohjanmaa
Su 19.1.2020 klo 17:00

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kalajoki

Kalajoen sataman liikennemäärä oli viime vuonna 560 000 tonnia, mikä on 40 000 tonnia vähemmän kuin edellisvuonna.

– Vuoden alku oli positiivinen satamissa joka puolella, mutta hiipuminen alkoi kesällä, ja syksy oli tosi hiljainen, kertoo Kalajoen Satama Oy:n vt. toimitusjohtaja Petri Nikupeteri.

Kolme vuotta sataman kaupallisena johtajana toiminut Nikupeteri aloitti uudessa tehtävässään vuoden alussa, kun aiempi toimitusjohtaja Pauli Sarpola valittiin Raahen Satama Oy:n toimitusjohtajaksi. Sarpola jatkaa Kalajoen Sataman erityisasiantuntijana maaliskuun loppuun asti.

Nikupeterin mukaan liikenteen hiipumiseen loppuvuodesta vaikutti erityisesti Kiinan ja Afrikan maiden markkinatilanne sekä pelko Britannian EU-erosta. Englanti on Kalajoen satamalle tärkeä vientikohde.

– Emme kuitenkaan jääneet paljon laivamäärissä: vuonna 2018 Kalajoen satamassa kävi 181 laivaa ja viime vuonna 156.

Nikupeteri huomauttaa, että isossa kuvassa sataman liikenne on kasvussa.

– 2018 oli meille ennätysvuosi. Viime vuosi oli parempi kuin 2017, joten jana menee kuitenkin ylöspäin.

Kalajoen satama on vahvasti vientisatama, ja sieltä viedään lähes pelkästään metsäteollisuuden tuotteita.

– Tuonnissa on lähinnä agrobulkkia. Viime vuonna oli myös tuulivoimalatoimituksia, ja niitä odotellaan lisää, koska lähialueille rakennetaan tuulivoimaa. Yksi nosturikin on täällä niillä töin, Nikupeteri kertoo.

Brexitin vaikutukset ovat yhä hämärän peitossa. Nikupeteri kertoo, että tullausmenetelmät ja dokumentointi ainakin muuttuvat, jos mitään vientisopimusta Britannian kanssa ei tule.

– Kukaan ei osaa sanoa, mitä seurauksia brexitistä muuten on. Se riippuu lähinnä siitä, millaiset vaikutukset sillä on Englannin talouselämään.

Kiinan ja USA:n orastava kauppasopu voi puolestaan tuoda piristystä Kalajoen satamaankin.

– Konttiliikenteessä se ainakin näkyy, jos Kiina alkaa ostaa enemmän tavaraa ja sen valuutta vahvistuu.

Konttiliikenne alkoi Kalajoelta kesällä 2018, ja se on Nikupeterin mukaan sujunut hyvin. Konttifeeder käy satamassa kahden viikon välein. Uusi laiturin jatko-osa otettiin käyttöön viime kesänä.

– Operaattorit suunnittelevat parhaillaan lisää varastotiloja, joten usko huomiseen on kova.

Kuluva talvi on ollut sataman osaltakin erikoinen, sillä satamajäänmurtoa ei ole tarvittu lainkaan.

– Tänne pääsee nyt ilman avustusta, vaikka toki avustuskin toimii hyvin silloin, kun sitä tarvitaan. Muutaman kerran ovat laivat odotelleet satamaan pääsyä tai lähtöä myrskyjen vuoksi.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »