sunnuntai 23.2.2020 | 22:02
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Fazerin siniverinen toimitusjohtaja Carl Christoph Eric Vitzthum von Eckstäd vieraili Kokkolassa: Bisneksessä mikään ei ole pyhää – paitsi Fazerin Sininen ja Vihreät Kuulat

Tapio Lehtinen Keskipohjanmaa
Pe 17.1.2020 klo 21:48 [päivitetty pe 22:03]

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

KOKKOLA

Tyylikkääseen pukuun sonnustautunut mies seisoi yhtä tyylikkäästi pukeutuneiden miesten edessä Kokkolan Sällskapsklubbenilla perjantai-iltana.

Perinteisen Lakasoppan -tapahtuman juhlapuhujaksi oli tänä vuonna kutsuttu Fazer-konsernin toimitusjohtaja Christoph Vitzthum, koko nimeltään Carl Christoph Eric Vitzthum von Eckstäd.

Kuten sukunimestä voi päätellä, Vitzthum on saksalaista aatelissukua.

Suku sai aatelisarvonsa 1700-luvulla. Suomen sukuhaara syntyi 1920-luvulla.

– Isoisäni opiskeli diplomi-insinööriksi Dresdenissä samaan aikaan Serlachiuksen tulevan pääjohtajan Ralf Erik Serlachiuksen kanssa, joka houkutteli isoisäni Suomeen, Vitzthum kertoi.

Helsingin ruotsinkielisen kauppakorkeakoulun kasvatista tuli Fazer-konsernin toimitusjohtaja seitsemän vuotta sitten.

Sitä ennen hän työskenteli konepajateollisuudessa Wärtsilä-yhtiön erilaisissa johtotehtävissä 18 vuoden ajan.

Vuonna 1891 perustettu Fazer on yksi Suomen vahvimmista brändeistä. Kun Fazerin entinen toimitusjohtaja Peter Fazer osti uuden mersun, hän vaihtoi konepellin tähtimerkin Fazerin kukkoon.

– Kun minut rekrytoitiin Fazerille, omistajat muistuttivat ettei tämä ole mikään museo, vaan jatkuvasti kehittyvä yritys. Tämä teki minuun suuren vaikutuksen, Vitzthum kertoo.

Vitzthumin mukaan mikään ei saa olla bisneksessä pyhää.

– No, tämä ei pidä ihan paikkaansa, hän korjaa, ja mainitsee esimerkkeinä Fazerin Sinisen ja Vihreät Kuulat.

Varsinaisessa puheessaan Vitzthum käsitteli tulevaisuuden ruokatottumuksia.

Alan trendejä ovat ruoan eettisyys, kotitalouksien pienevä koko ja ruoanlaittoon käytettävän ajan väheneminen.

– Ruotsissa jo noin 35 prosenttia ruoasta nautitaan kodin ulkopuolella. Seuraavan viidentoista vuoden aikana lukema nousee 50 prosenttiin, ennustaa Vitzthum.

Maailmassa on jo nyt kaksi aluetta, jossa ylletään 50 prosenttiin: Tukholma ja Kalifornia.

Fazer on vastannut muutoksiin ostamalla yrityksiä ja myymällä menestyvän ruokapalveluyhtiönsä Amican briteille.

– Emme voi menestyä kaikilla liiketoiminnan alueilla. Fazer yhdistetään kuluttajatuotteisiin. Päätimme valita tämän linjan, Vitzthum perustelee.

Fazer on panostanut erityisesti kaurapohjaisiin ja gluteiinittomiin tuotteisiin viime vuosina. Suomi on jo nyt maailman toiseksi suurin kauratuotteiden viejä.

Maailman bruttokansantuotteesta noin 20 prosenttia tulee ruokateollisuudesta.

– Ruokateollisuus ei ole kuitenkaan kovin innovatiivinen tuotannon ala. Tuotekehitykseen on panostettava entistä enemmän, sanoo Vitzthum.

Lakasoppan -tapahtuman järjestäjänä toimi Suomen vanhin ja Pohjolan toiseksi vanhin seuraklubi Sällskapsklubben i Gamlakarleby, joka on perustettu 1828.

Lakasoppan on olennainen osa "klubbenin" vuosittaisia perinteitä. Tapahtuman ideana on koota joukko paikkakunnan miespuolisia yrittäjiä yhteen.

– Tupa on aina täynnä. Tulijoita olisi enemmän kuin paikkoja on tarjolla, kertoo seuran kunniajäsen Matti Sundberg.

Seuran naispuoliset jäsenet järjestävät puolestaan naisten illan.

Vuonna 1891 perustettu Fazer on yksi Suomen vahvimmista brändeistä.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »