Paikallisuutiset

Keskipohjanmaa kävi kierroksella johtavan pysäköinnintarkastajan kanssa – Kokkolassa työskentelevä Päivi Parpala haluaa oikaista pysäköinninvalvontaan liittyviä oletuksia: "Emme me kirjoita virhemaksuja huviksemme"

Päivi Parpala kävelee rivakasti Isokadun reunaan parkkeerattujen autojen vierestä. Ruskean Toyotan kohdalla hän pysähtyy. Tuulilasin sisäpuolella on parkkikiekko, mutta se osoittaa kahta, vaikka kello on kymmenen yli yksitoista.

– Tämä on hyvin tyypillinen parkkikiekkovirhe. Nämä ovat harvoin tahallisia, mutta autolla liikuttaessa pitäisi olla tarkempi, Parpala kertoo ja sujauttaa pysäköintivirhelapun tuulilasinpyyhkijän alle.

Toinen tavanomainen virhe löytyy muutaman auton päästä: valkoinen pakettiauto on pysäköity tunnin paikalle parkkikiekon mukaan yhdeksältä. Yliajalla siis ollaan ja reilusti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Me määräämme paljon pysäköintivirhemaksuja asukasmäärään nähden, mutta se ei tarkoita sitä, että olisimme tiukempia kuin muiden kaupunkien virkailijat. Täällä vain tehdään enemmän virheitä.

Parpala on toiminut Kokkolan kaupungin johtavana pysäköinnintarkastajana huhtikuusta 2018 lähtien. Hän siis tietää, millaista on työskennellä alalla, jota harvemmin kehutaan.

– Ihmiset kyselevät usein, että kiusaammeko me heitä tahallaan. Jos käy kymmenen minuuttia asioilla ja saa sillä välin maksulapun, tuntuu kai siltä, että valvoja on väijynyt nurkan takana ja tullut sitten juoksujalkaa paikalle.

Mutta ei Kokkolan pysäköinnintarkastajilla ole aikaa jäädä väijymään ketään. Parpalalla on tällä hetkellä kaksi alaista ja kolmanteen virkaan haetaan työntekijää. Sillä porukalla pitäisi ehtiä valvoa koko kanta-Kokkolan kunnallinen alue ja 30 yksityistä kiinteistöä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Menemme yksityisille alueille vain kiinteistön omistajan pyynnöstä. Siksi emme valvo esimerkiksi markettien pihoja, Parpala selventää.

Työpäivän aikana tehdään neljä kierrosta joko autolla tai kävellen. Kierrokset pyritään hoitamaan pareittain, jotta toimintamallit pysyisivät yhtenäisinä ja ilkeät huutelut vähenisivät, mutta yleisestä oletuksesta poiketen minkäänlaista määräystä parityöskentelylle ei ole.

– Kun laskee kolmeen ja koettaa jakaa sen, huomaa, että pareittain työskentely on meidän porukalla hiukan hankalaa.

Toisinaan väitetään, että pysäköinnintarkastajat hoitaisivat työnsä juosten, jotta virhemaksuja ehdittäisiin jaella mahdollisimman paljon. Päivi Parpala naurahtaa tälle väitteelle: hänellä on reipas kävelytyyli, mutta juoksemisesta ei voida puhua.
Toisinaan väitetään, että pysäköinnintarkastajat hoitaisivat työnsä juosten, jotta virhemaksuja ehdittäisiin jaella mahdollisimman paljon. Päivi Parpala naurahtaa tälle väitteelle: hänellä on reipas kävelytyyli, mutta juoksemisesta ei voida puhua. Kuva: Jukka Lehojärvi

Pysäköinnintarkastajien työ perustuu lakiin. Tieliikennelaissa määritellään pysäköinti- ja pysäyttämissäädökset. Kunnan päättäjät puolestaan määrittelevät esimerkiksi parkkipaikkakohtaiset pysäköintiajat.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Me emme siis määrää Kokkolaan yhtään rajoitusta, vaan valvomme niiden noudattamista yhdessä poliisien kanssa, Parpala muistuttaa.

Jos virhe tapahtuu, siitä napsahtaa ajoneuvokohtainen 40 euron pysäköintivirhemaksu. Maksujen määrässä on kuitenkin tultu reippaasti alaspäin: vuonna 2017 virhemaksuja kirjattiin 13 046, viime vuonna vain 10 289.

Yhden työpäivän aikana tarkastaja allekirjoittaa noin kymmenen maksulappua. Tarkastajien palkkaan lappujen määrällä ei ole minkäänlaista vaikutusta.

– Joskus ihmiset ajattelevat, että toimimme provikkapalkalla, vaikka meillä on tavallinen kuukausipalkka.

Jos tarkastaja on jo ehtinyt kiinnittää virhemaksulapun ajoneuvoon, hän ei enää muuta sitä huomautukseksi, vaikka autoilija sattuisikin tulemaan paikalle.
Jos tarkastaja on jo ehtinyt kiinnittää virhemaksulapun ajoneuvoon, hän ei enää muuta sitä huomautukseksi, vaikka autoilija sattuisikin tulemaan paikalle. Kuva: Jukka Lehojärvi
Kaikki pysäköinnintarkastajien päätökset perustuvat tieliikennelakiin. Kysyttäessä tarkastajan on perusteltava päätös.
Kaikki pysäköinnintarkastajien päätökset perustuvat tieliikennelakiin. Kysyttäessä tarkastajan on perusteltava päätös. Kuva: Jukka Lehojärvi

Huomautusten määrä on maksuista poiketen nousussa: vuonna 2017 kirjallisia huomautuksia annettiin noin 1300, mutta viime vuonna jo reilut 2000. Se on Parpalan mukaan erittäin hyvä asia, sillä pysäköinnintarkastajien ensisijainen tehtävä on ohjeistaa ja opastaa ihmisiä.

– Emme me kirjoita virhemaksuja huviksemme. Jos asiakas sattuu tulemaan paikalle ja ymmärtää virheensä, hän selviää huomautuksella.

Poikkeuksen tähän tekee suojatie. Sen ympärillä virheitä ei suvaita lainkaan.

Jos virhemaksun kokee aiheettomaksi, asiasta voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Viime vuonna niitä tehtiin reilut 400.

– Lainoppinut pysäköinninvalvoja eli meillä hallintojohtaja Ben Weizmann tutkii kaikki oikaisuvaatimukset ja tekee lopulliset päätökset. Vaatimuksia hylätään aika paljon, sillä pelkkä inhimillinen erehdys ei riitä perusteluksi.

Virheellisestä oletuksesta huolimatta tarkastajat eivät piirtele autojen renkaisiin liidulla. Kiekoista ja renkaista otetaan kuvat.
Virheellisestä oletuksesta huolimatta tarkastajat eivät piirtele autojen renkaisiin liidulla. Kiekoista ja renkaista otetaan kuvat. Kuva: Jukka Lehojärvi
Tarkastajat ottavat pysäköintivirheistä kuvia, jotka löytyvät osoitteesta helgapark.net. Sivustolle voi kirjautua virhemaksun asianumerolla ja auton rekisterinumerolla.
Tarkastajat ottavat pysäköintivirheistä kuvia, jotka löytyvät osoitteesta helgapark.net. Sivustolle voi kirjautua virhemaksun asianumerolla ja auton rekisterinumerolla. Kuva: Jukka Lehojärvi

Useat ihmiset ymmärtävät, että tarkastajat tekevät vain työtään. Mutta aivan yhtä monet eivät tajua sitä millään.

– Muutaman kerran kuukaudessa saamme rankempaa palautetta. Huutamiseen täytyy aina varautua, Parpala huokaa.

Se on kuitenkin selvää, että kaikki asiakkaat eivät tule koskaan olemaan tyytyväisiä. Miksi joku siis haluaa tieten tahtoen tehdä työtä, jota kohtaan ihmisillä on valtavasti ennakkoluuloja?

Parpala itse pitää työtään erittäin mielenkiintoisena ja tärkeänä: kyse on ihmisten turvallisuudesta.

– Tarkastajalta vaaditaan asiakaspalvelutaitoja, lakien hallintaa ja jämäkkyyttä. Oman päätöksen takana pitää pystyä seisomaan ja päätökset täytyy perustella asiakkaalle tarvittaessa jo kadulla. Säänkestävyyskin on hyvä ominaisuus.

Maanantaina ulkona on harmaata ja pilvistä. Illaksi on luvattu myrskyä, mutta tuuli on yltynyt jo aamulla. Kurja sää ei tunnu haittaavan Parpalaa lainkaan.

– Kauheinta on, kun sataa räntää ja tuulee kovasti. Silloin maksulappujen kirjoittaminen ja autojen kuvaaminen on vaikeaa, Parpala kertoo ja tarkistaa Sokos Hotel Kaarlen edessä olevan autorivin.

Kaikki on kunnossa ja matka jatkuu Rantakadulle. Uusi pyörätie on aiheuttanut ongelmia, mutta nyt se on tyhjä.

Kokkolan ongelma-alueet löytyvät Parpalan mukaan keskustasta: Rantakadulla ja Isokadulla tehdään kiekkovirheitä ja suojatiet ja risteykset huomioidaan valitettavan huonosti. Yllättävän moni säätää kiekkoa pysäköinnin aikana.

– Jos kiinnitämme huomiota siihen, että sama auto seisoo koko ajan samassa paikassa, kirjaamme ylös kiekon ajan ja otamme kuvat renkaiden venttiileistä. Seuraavalla kierroksella katsomme, onko kiekon aika muuttunut siitä huolimatta, että venttiilit ovat samassa asennossa.

Pysäköinnintarkastajat kantavat mukanaan tulostinta, puhelinta, laseria, jääskrapaa ja kuminauhoja. Laserilla voidaan mitata etäisyyksiä ja kuminauhalla kiinnittää maksulappu esimerkiksi mopon kaasukahvaan.
Pysäköinnintarkastajat kantavat mukanaan tulostinta, puhelinta, laseria, jääskrapaa ja kuminauhoja. Laserilla voidaan mitata etäisyyksiä ja kuminauhalla kiinnittää maksulappu esimerkiksi mopon kaasukahvaan. Kuva: Jukka Lehojärvi

Pysäköinnintarkastajan työ vaatii siis tarkkuutta. Kyttäämisestä tai kiusaamisesta ei kuitenkaan ole kyse.

– Vallalla on ollut salailukulttuuri, vaikka teemme julkista työtä. Onneksi minulla on nyt oikeus ja velvollisuus kehittää toimintaamme ja kertoa siitä ihmisille. Ehkäpä ihmiset sitten ymmärtävät, mihin meitä tarvitaan.

Kierroksen päätteeksi Parpala pysähtyy vielä yhden auton luo. Tuulilasilla on sekä tavallinen että digitaalinen parkkikiekko. Lain mukaan kiekkoja saa olla yksi.

– Molemmat kiekot ovat kuitenkin oikeassa ajassa, joten en lähden rankaisemaan tästä, Parpala toteaa, tulostaa huomautuslapun ja asettaa sen pyyhkijän alle.

Tuulilasille ilmestynyt lappukaan ei siis aina tarkoita laskua. Opastaminen on paljon tärkeämpää.

Fakta

Tiesitkö tämän?

Pysäköinnintarkastajien päätökset perustuvat tieliikennelakiin ja valtakunnallisiin ohjeistuksiin.

Myös poliisit valvovat pysäköintiä ja kirjoittavat virhemaksuja.

Jos tarkastaja on jo ehtinyt kiinnittää virhemaksulapun ajoneuvoon, hän ei enää muuta sitä huomautukseksi, vaikka autoilija sattuisikin tulemaan paikalle.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä