Paikallisuutiset

Kokkolan pääterveysasemalla suuri osa hoitotyöstä aloitetaan ja hoidetaan puhelimitse ja sähköisesti – " Emme hae säästöjä, vaan tehostamme palveluamme" , toteaa Soiten toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi

Soiten vastaanotto uusiutui Kokkolan pääterveysasemalla. Vastaanotto siirtyy yhä enenemässä määrin puhelimeen sekä verkkoon. Tavoitteena on parantaa nopeuttaa hoitopolkua.

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite uudistaa parasta aikaa vastaanoton toimintaa Kokkolan pääterveysasemalla.

– Soiten asiakkailla on ollut haasteena hoitoonpääsy. Aikoja ei ole ollut antaa riittävän nopeasti, hoidon jatkuvuus ei ole ollut pitempiaikaisissa hoitosuhteissa riittävän mutkatonta ja saumatonta. Tähän kysyntään pyrkii vastaamaan Soitessa käynnistynyt vastaanoton toimintamallin uudistus, kertoo toimialuejohtajaLotta Seppinen.

Uutta ja mullistavinta uudessa vastaanottomallissa on se, että asiakas saa oman yhteyshenkilön ja sitä kautta oman niin kutsutun hoitotiimin heti ensimmäisestä yhteydenottokerrasta. Yhteyttä Kokkolan terveyskeskukseen voi ottaa joko puhelimitse tai kaksisuuntaisena viestintänä verkossa Soiten Omahoitopalvelun kautta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jos langan päähän ei hetimiten löydy ketään, otetaan Soitessa vastaan soittopyyntö ja tavoitteena on vielä saman päivän aikana soittaa asiakkaalle takaisin.

Soiten tavoitteena on palvelujemme parantaminen nykyisellä kustannustasolla. Minna Korkiakoski-Västi Soiten toimitusjohtaja

Kokkolan pääterveysasemalla käynnistynyt vastaanottomallin uudistus on otettu käyttöön tammikuun puolivälissä, yhden tiimin osalta. Pilotissa on tällä hetkellä mukana 21 henkilöä, 6 lääkäriä ja 15 hoitajaa. Myös pitkäaikaissairaita koskevan tiimin osalta toimintaa ollaan pikapuoliin laajentamassa.

Tavoitteena on, että uudistuksella vastataan hallitusohjelmassa suunniteltuun 7 vuorokauden hoitotakuuseen. Toisaalta hoitosuhde alkaa heti yhteyshenkilön kirjattua asiakas vastaanotetuksi. Asiakas asioi aina saman yhteyshenkilön kanssa ja yhteyshenkilöllä on apunaan alusta loppuun saakka moniammatillinen tiimi.

Välttämättä asiakkaan ei tarvitse tulla ollenkaan, tai ainakaan ihan hoidon alkuvaiheessa ollenkaan terveyskeskukseen. Hoito voidaan toteuttaa tarpeen mukaan etäpalveluna sähköisesti verkossa tai puhelimitse.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ilman muuta edelleen voi tulla ja asioida luukulla, mutta oman yhteyshenkilön avulla tavoitteenamme on lisätä hoitosuhteessa luottamusta. Mikäli kyseessä on pitempikin hoitosuhde, ei tarvitsisi asiakkaan joka kerta aloittaa alusta, vaan olisi yhteyshenkilö, joka tietää missä mennään, kertoo palvelualuejohtaja Annika Ollikainen.

Entäpä sitten kaksikielisyys, saako edelleen hoitoa molemmilla kotimaisilla?

– Luulen, että jatkossa vieläkin paremmin voimme tarjota palvelua niin ruotsin kuin suomen kielellä, uumoilee Seppinen.

Paljon on puhuttu julkisuudessa Soiten kaipaamista säästöistä. Kysymys vie toiseen ja herääkin epäilys siitä, onko uuden tyyppisen vastaanottopalvelun tavoitteena lopulta sulkea maakunnista terveyskeskuksia ja siirtää terveyspalveluja etänä Kokkolasta hoidettaviksi. Minna Korkiakoski- Västi torppaa ajatuksen juoksun tällä radalla välittömästi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Missään nimessä tavoitteenamme ei ole, eikä edes olisi tarkoituksenmukaista keskittää koko toimintaa Kokkolaan. Päinvastoin, mietimme parasta aikaa kuinka räätälöidään Perhonjokilaakson tarpeita vastaavia palveluja ja mitä taasen ovat tarpeet, joita on Lestijoella. Yksinkertaisuudessaan Soiten tavoitteena on hoidon saatavuuden lisääminen ja hoitotakuun toteutuminen. Palvelujemme parantaminen nykyisellä kustannustasolla, summaa toimitusjohtaja.

Nyt Kokkolassa käyntiin polkaistu vastaanotonuudistamis-pilottia on tarkoitus laajentaa vuoden loppuun mennessä muihinkin Soiten alueen terveyskeskuksiin.

Soitessa kehitetään jatkuvasti palveluja sekä ulos- että sisältäpäin.

Soiten toimitusjohtajaMinna Korkiakoski- Västi kertoo palveluiden kehittämisen ympärillä olevan käynnissä kaksikin erilaista hankehakemusta, joilla toivotaan ohjautuvan valtionosuuksista rahoitusta lähinnä palveluiden kehittämiselle. Maaliskuun loppuun mennessä haetaan 1,5 miljoonaa euroa sote-keskuspalveluiden kehittämiselle rahaa. Toinen valtionosuus, mitä Soite tavoittelee on rahoitusta rakenteiden kehittämiselle, siinä 80 prosenttia kustannuksista on mahdollista saada valtionosuuksina.

Fakta

Soita Soitelle

Asiakas voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköisesti.

Hoitosuhde alkaa ensimmäisestä yhteydenotosta.

Tavoitteena on, että hoitoprosessi nopeutuu.

Hoito voidaan toteuttaa tarpeen mukaan etäpalveluna sähköisesti tai puhelimitse.

Edelleen myös Kokkolassa voidaan tulla terveyskeskuksen luukulle.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä