sunnuntai 31.5.2020 | 19:18
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Keskipohjanmaan TV-viikon valinta: Anna Eriksson on filminsä M – Filmiä katsoo hypnotisoituna, vaikka samalla raapisi päätään

Maaliskuun naiselokuvien sarjan aloittaa jo karkauspäivänä nähtävä kokeellinen taidefilmi Marilynistä.

Hannu Björkbacka
La 29.2.2020 klo 10:00

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

★ ★ ★ ★

M.Ohjaus Anna Eriksson, 2018 Yle Teema la 29.2. klo 23.15

Anna Erikssonin esikoiselokuvan valmius yllättää. Hän itse on ohjaaja, käsikirjoittaja, tuottaja, näyttelijä, säveltäjä, leikkaaja, pukusuunnittelija, lavastaja ja äänisuunnittelija. Ei huono? Krediittirohmun kunnianhimoa, vai ainoa tapa tehdä kokeellinen filmi?

”M” viittaa Marilyniin. Ikonisen elämän, elokuvien ja legendan kautta kuvataan suosion naiselle aiheuttamia kiroja, joilta tekijä itsekään ei ole välttynyt. Matti Pyykön kuvaamat näyt kiehtovat. Eteen avautuu Monroen rinnakkainen todellisuus. Elämäkerta M ei ole. Vapaatulkintaiset kuvat toteutetaan varmasti ja tarkoituksenmukaisesti. Filmiä katsoo hypnotisoituna, vaikka samalla raapisi päätään. Helpolla katsoja ei pääse. Eriksson hieroo nenämme Marilynin kohtaloon ja tekee meistä kaikista syyllisiä.

Ajatuksenvirta tuo mieleen Maya Derenin pioneerityön Meshes of the Afternoon (1943). Se oli lyhytfilmi, Anna Erikssonin M pidättelemätön puolitoistatuntinen. Elokuva valittiin Venetsian filmijuhlille kriitikkojen viikon kilpasarjaan 2018. Viime vuonna se voitti neljä palkintoa Prahan ja Wienin filmijuhlilla. Ei huono.

Venetsian vastaanottoa lukee ihmetellen. Eivätkö italialaiset ole kuulleet taide-elokuvasta? Helsingin Sanomat (7.9.2018) kokosi otteita arvosteluista: ”vaikeaa saada mitään loogista tolkkua”, ”eroottisuus, kuolema, tuho ja epätoivo vuorottelevat yhtenä sekamelskana”, ”kummallinen ja outo”. Positiivistakin löydettiin: ”osoittaa kuvallista lahjakkuutta, joka saattaa myöhemmin puhjeta kukkaan”. Ja ”matka naisen alitajuntaan, jollaista ei ole viime vuosina usein nähty”. Sekä ”synkkä, epänarratiivinen ja käsitteellinen teos, joka laittaa kaiken peliin.”

Erikssonin tuleva ohjaus Wasteland pähkinänkuoressa: ”Määrittelemättömässä ajassa ja paikassa on instituutti, jota asuttavat ihmisen kaltaiset, naispuoliset robotit. Hybridimäinen teos pureutuu kuolemattomuuden, rappion ja muistin teemoihin.”

Ei huono!

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »