Paikallisuutiset

Kokkola sai viimein levykauppansa – Isollakadulla sijaitseva 33 RPM on musiikin ystävien olohuone, jossa duunari ja toimitusjohtaja voivat intoilla yhteisestä suosikistaan

– Emme ole vielä virallisesti auki, mutta mitä sulla olis mielessä?

Ennen kuin haastattelu ehtii alkaa,Pekka Hietalahti ehtii vastata näin kahdelle ovesta kurkkivalle asiakkaalle. Levykauppa 33 RPM avasi kivijalkamyymälänsä ovet Kokkolan Isollakadulla perjantaina, mutta jo torstaina ainekset yleisöryntäykseen olivat selvästi kasassa.

Asiakas kyselee Metallican Creeping Death -levyä ja Suicide Twins -yhtyeen tuotantoa. Pekka Hietalahti lähtee tarkistamaan tilanteen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Suicide Twins... Eikös se ole se Andy McCoyn bändi, miettiiReijo Holm, kokenut levykauppias ja yksi 33 RPM:n viidestä perustajasta

Sehän se. Harva olisi tiennyt.

Lyhyt visiitti uuteen levykauppaan todistaa, että nyt puhutaan levykaupasta sanan laajassa merkityksessä. Pelkästään kaupan värikkääseen ja jylhää pophistoriaa huokuvaan kuvamaisemaan voisi upota tuntikausiksi.

Ensin sisään astuva asiakas kohtaa progebändi Wigwamin nuorukaisten tuimat katseet. Julisteen kuvan ottohetkellä, 1970-luvun alkuvuosina, heitä odotti paikka suomalaisen popmusiikin kaanonissa. Parin metrin päässä toisella seinällä poseeraa yhtä vakavana kilpaileva progesuuruus Tasavallan presidentti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kassan taakse on ripustettu rivikaupalla värikkäitä lp-levyjen kansia. Viereisellä seinällä komeilee kavalkadi valokuvaajaJukka Lehojärven mustavalkoisia keikkakuvia. Niihin on ikuistettu esimerkiksi punk-legenda Ramones ja mystinen Kingston Wall Kokkolan-keikallaan.

Lopulta katse kiinnittyy yhteen suureen maalaukseen. Siinä punainen, tuskaisen näköinen hahmo huutaa pelosta tai kivusta niin, että kitakieleke välkkyy ja sieraimet suurenevat.

Kuva on näyttävä suurennos King Crimson -yhtyeen debyyttilevyn kansikuvasta. Sille ei ollut kilpailijoita, kun kaupan sisustusta mietittiin.

– Se oli minun ja Reijon valinta, että tämähän tulee, Pekka Hietalahti naurahtaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Minä muistan tämän kannen nuoruudestani, tämän ja Creamin Disraeli Gearsin, Holm muistelee.

33 RPM houkuttelee asiakkaitaan klassikoilla ja harvinaisuuksilla, joita ei markettien hyllyiltä löydy. Kuvassa King Crimsonin esikoislevy In the Court of the Crimson King.
33 RPM houkuttelee asiakkaitaan klassikoilla ja harvinaisuuksilla, joita ei markettien hyllyiltä löydy. Kuvassa King Crimsonin esikoislevy In the Court of the Crimson King. Kuva: Markku Jokela

Kaikesta näkee ja kuulee, että 33 RPM on rakkausprojekti. Pekka Hietalahti korostaa, ettei halunnut perustaa pelkkää levymyymälää. Hänen mielikuviinsa piirtyi olohuonemainen tila, johon kokoonnutaan intoilemaan levyistä genrerajoista ja sosiaalisista statuksista piittaamatta.

– Levykauppa on aina ollut minulle paikka, missä tavataan samanhenkisiä ihmisiä. Musiikki ja saman bändin fanittaminen voi yhdistää vaikkapa työtöntä kaveria ja toimitusjohtajaa.

Hietalahti on aiemmin kuvaillut levykaupan tarkoitusperiä "ideologisiksi". Kokkolan seudun musiikkikulttuurin rikastaminen ja täkäläisten artistien tukeminen nousevat korkealle Hietalahden asialistalla.

– Pyrimme tukemaan paikallisten bändien menekkiä. Jos heillä on uusia julkaisuja, otamme ne tänne myyntiin ja mainostamme niitä, Hietalahti selittää.

Mitään tyylilajia ei suljeta pois. Vaikka kaupan kokoelmat pursuavat tällä hetkellä popmusiikkia, yhteistyötä on rakenneltu myös esimerkiksi Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin kanssa.

– Olisihan se hienoa, jos sieltä tulisi jokin pieni kokoonpano tänne joskus soittamaan, Hietalahti miettii.

Pienimuotoisten ja lähinnä akustisten livekeikkojen järjestäminen on yksi keino nostaa paikallista osaamista esiin. Tätä varten artisteille on varattu muutaman neliömetrin tila näyteikkunan vierestä.

– Jotain jazzia siihen olisi kiva saada, Reijo Holm tuumii.

Reijo Holm ja vinyylilevyt on paikallisille tuttu yhdistelmä. 33 RPM on neljäs kokkolalainen levykauppa, jota Holm on mukana perustamassa. Ensimmäisen levykauppansa, Backdoor Musicin, hän avasi vuonna 1991. Viimeisin liike, Levydivari Ajan Sävelen, sulki ovensa vuonna 2004.

Holm sanoo suoraan, ettei 33 RPM syntynyt hänen unelmistaan.

– Neljäs kauppa ei ollut oma haaveeni. Minä olen jo kokenut haaveita. Pitää katsoa, mihin asti ne kantavat, Holm pohtii.

Hän kertoo uskoneensa aina levykaupan merkitykseen, mutta välillä paikallisen levykauppiaan leipä on jäänyt liian ohueksi.

– Minun aikanani Anttila pyöritti täysillä Top Teniä. Muistan, kun myin levyä samaan hintaan heidän kanssaan. Asiakas valitsi Anttilan, koska siellä voi käyttää Plussa-korttia, Holm muistelee.

Eräänä päivänä hän kuitenkin huomasi taas olevansa mukana uudessa levykaupassa. Heinäkuussa eläköityvä Holm saa tällä kertaa kaupata levyjä rakkaudesta lajiin, ilman taloudellista taakkaa.

Holm uskoo, että 33 RPM putkahtaa maailmaan oikeaan aikaan. Vaikka Spotify ja Youtube ovat vääntäneet musiikin kuluttamisen tavat uuteen asentoon, levykauppojen areenalla kilpailijoita on aiempaa vähemmän.

– Nyt ei ole sillä tavalla kilpailua kuin aiemmin. Eikä musiikin minusta pidä kilpailua ollakaan, Holm painottaa.

Hänen puheestaan kuuluu korkea moraali ja kunnianhimoinen suhde levykauppaan. Holm korostaa, että levyjä ei pidä myydä puoli-ilmaiseksi ja että artistien on saatava palkka tuotoksestaan.

– Jos oikein fanitat jotain bändiä, kyllä siitä pitää olla valmis myös maksamaan.

Holmin mielestä on epäreilua, että omistautuneet fanit maksavat levystä sen julkaisuviikolla täyden hinnan, kun taas satunnainen heräteostaja selviää parin kuukauden päästä paljon halvemmalla. Siksi levykauppojen ei pidä romahduttaa uusien levyjen hintoja liian varhain.

– Olen aina ajatellut, että kun levy julkaistaan sen pitää olla vuoden ajan täysihintainen ja vasta sitten midprice-hinnoissa.

Reijo Holm on ehtinyt avata Kokkolaan nyt neljä levyliikettä.
Reijo Holm on ehtinyt avata Kokkolaan nyt neljä levyliikettä. Kuva: Markku Jokela

Kaupan ovi kolahtaa.

– Onko nuo ikkunassa olevat Fleetwood Macin ja Sonic Youthin levyt myynnissä,Marko Säilynoja utelee.

Seuraa tuttu vastaus.

– Me ei olla vielä virallisesti auki, mutta tule sisään.

Näyteikkunan levyt eivät ole kaupan, mutta Pekka Hietalahti kaivaa kokoelmista vastaavat levyt eri painoksista.

Innostunut musiikkipuhe täyttää tilan heti. Keskustelemme hetken italialaisesta discosta, lp-levyjen ihanasta soundista ja lasten musiikkikiinnostuksen sytyttämisestä. Reijo Holmilta saamme kuulla Fleetwood Macin alkuperäisen kitaristin, Peter Greenin, mielenterveysongelmista ja uskoon tulemisista.

Marko Säilynoja muistaa Holmin aiemmat levykaupat ja niiden kattavat kokoelmat.

– Muistan, kun sulla oli Butthole Surfersin levy. Sitä on vieläkin vaikea löytää mistään.

Pian Säilynoja poistuu lp:t kainalossaan.

– Minusta saatte varmasti uuden asiakkaan!

Lyhyt keskustelu tekee selväksi sen, että näiltä herroilta todella kannattaa kysyä vinkkejä levyjen ostoon. Tietoa ei pantata olipa kyse eri vinyylipainoksista, hinnoista tai levyn kunnon tarkistamisesta.

– Suosituksia tulee ehkä liiankin kanssa! Kyllä väitän, että meillä on täällä aika hyvä tietämys asioista, Pekka Hietalahti sanoo.

Marko Säilynoja etsi Fleetwood Macia ja Sonic Youthia, ja ne hän löysi. 33 RPM:n kokoelma painottuu vanhoihin levyihin mutta uuttakin tuotantoa seurataan jatkuvasti.
Marko Säilynoja etsi Fleetwood Macia ja Sonic Youthia, ja ne hän löysi. 33 RPM:n kokoelma painottuu vanhoihin levyihin mutta uuttakin tuotantoa seurataan jatkuvasti. Kuva: Markku Jokela

33 RPM on vinyylilevyjen valtakunta. Siitä kertoo kaupan nimikin, joka viittaa lp-levyn pyörimisnopeuteen.

Cd-levyille on varattu myymälästä vain pari hyllymetriä. Hietalahti ja Holm sanovat, ettei cd-osastoa pyritä kasvattamaan, vaikka niitäkin voi vaihdossa tarjota.

– Näistäkin ainakin puolet on sellaisia, ettei niitä ole vinyylinä julkaistu, Holm kertoo.

Suurin osa myytävistä vinyyleistä on käytettyjä. Niistä 1500 saatiin kasaan kaupan perustajien omista hyllyistä, ja 900 levyä ostettiin helsinkiläiseltä levyjenkerääjältäJukka Melametsältä.

Vinyylihyllyihin kätkeytyy monenlaista kiinnostavaa. Hietalahti kaivaa esiin kaksi Hectorin Hotelli Hannikainen -levyä. Molempien kannessa tupakoi sama mies – erivärisessä kravatissa.

Jostain syystä Love Records halusi levyn uuteen painokseen erivärisen solmion, joka toteutettiin kököllä kuvankäsittelyllä.

Kaupan kalleimmat aarteet taas löytyvät tiskin takaa seinältä. Englantilaisen Graciousin nimikkolevyn ensipainosyksilö maksaa 480 euroa. Samassa hintaluokassa on Edward Vesalan levy Yksi, Kaksi, Kolme, Neljä, Souljumppaa.

Black Sabbathin Vol. 4 -albumista on saatavilla 15 ja 180 euron versiot.

Vaikka kokoelma on monipuolinen, kaupan avaamisen jälkeen se alkaa todella elää, kun asiakkaiden levyarkistot avautuvat. Holm ja Hietalahti kaipaavat hyllyihin erityisesti 1980-luvun raskasta rockia ja heavyä mutta myös esimerkiksi laadukkaita klassisen musiikin levytyksiä.

– Ja fuusiojatsia pitää ehdottomasti olla. Siitä tunnistaa kunnon levykaupan, Hietalahti sanoo.

Mitään tyylilajia ei syrjitä.

– Meille kannattaa tarjota aivan kaikkea, vaikkapa puhelevyjä. Se mikä on yhdelle roskaa, voi olla toiselle hyvin tärkeää, Reijo Holm sanoo.

Myytävänä ovat siis myös Holmin ja Hietalahden omat levyt. Voisi kuvitella, että rakkaan kokoelman myynti kirpaisee. Tämän Hietalahti ja Holm kiistävät.

– Ajattelen niin, että nämä ovat minun levyjäni. Saan kuunnella niitä kaikkia, Hietalahti sanoo.

33 RPM:n ovet ovat aluksi auki keskiviikkona, perjantaina ja lauantaina, mutta sunnuntaistakin on jo keskusteltu. Hietalahden ja Holmin lisäksi kaupan perustajia ovat Mika Rintala, Risto Hannula ja Ari-Pekka Savolainen.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä