keskiviikko 12.8.2020 | 18:06
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Anu Jylhän kolumni: Ihan ok, 2/5 – Ei tavallisessa kaupungissa tavallisen ihmisen kannata muuta yrittää

Ti 23.6.2020 klo 06:30 | päivitetty ti 06:48

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Huomenna sulkeutuu Kokkolan kaupungin brändiuudistuksen äänestys. Kilpailu kahden mieleenpainuvan vaihtoehdon "Ihanan tavallinen" ja "Kokkola OK" on epäilemättä ollut tiukka.

Uudistukseen on käytetty huomattava summa rahaa, mutta huomattavan pieni määrä aikaa. Kaksi vaihtoehtoa ovat oikeastaan päällisin puolin kuin kaksi marjaa. Onhan toki väreillä ja fonteilla päästy ilakoimaan.

Vaikka työryhmästä kommentoitiin, että latteuksia ja kokkolalaista vaatimattomuutta on brändien luomisessa pyritty välttämään, on niistä itseasiassa tehty molempien vaihtoehtojen ydin.

Markkinoinnin ja brändityönhän ei ole tarkoitus olla täysin totuudellinen kuvaus kohteestaan vaan niiden avulla luodaan mielikuvia. Keskiössä ei olekaan itse tuote vaan sen ympärille rakennetut ajatukset tuotteesta.

Coca-Cola ei ole saavuttanut menestystään olemalla ehdottomasti paras kolajuoma markkinoilla vaan ehdottomasti paras brändäys markkinoilla. Apple pystyy pyytämään tuotteistaan muutamia satasia enemmän kuin muut, koska se on onnistunut liittämään tuotteidensa takakansissa komeilevaan omenalogoon niin vahvoja positiivisia mielikuvia.

Brändäys on niin hyvässä kuin pahassakin itseään toteuttava ennuste. Hyvät ja vahvat brändit vetävät puoleensa hyvää huomiota, kun taas heikot brändit eivät vedä lainkaan.

Ja, jos kaupunki mainostaa itseään ja asukkaitaan ihan tavallisiksi, niin turhapa sitä kai on mitään muuta pienen ihmisen yrittääkään.

Mutta ehkä olemmekin tuohtuneet liian äkkipikaisesti. Aihehan on kommenttikentissä kirvoittanut närkästyksen ohessa myös uusia ideoita. Ehkäpä onkin niin, että brändityön maaliin saattamiseksi on tämä kuoppa vain osa strategiaa ja yksi etappi matkalla kohti suurta kukoistusta.

Kun normaalisti kattaviin mielipidekyselyihin tarvittaisiin valtavasti resursseja, saadaankin enemmän parempia ehdotuksia hieman kaupunkilaisten sietokyvyn rajoja testaamalla.

Sillä sen verran olen minäkin ehtinyt markkinointia opiskelemaan, että ainakin yhden asian tiedän todeksi: hajuttomat ja mauttomat latteudet eivät iske sitten mihinkään kohderyhmään.

Lue lisää aiheesta:

Muutama päivä aikaa kommentoida Kokkola-brändiä – Olemmeko me " Ihanan tavallinen" vaiko " Kokkola OK"? Nyt on aika äänestää ja osallistua keskusteluun, kommentoi!

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Kokkolan brändityö on myöhässä, sillä 400-vuotisjuhlavuosi ei tullut ihan yllättäen – Kerro kommenttikentässä, millainen kaupunki Kokkola on

Ja, jos kaupunki mainostaa itseään ja asukkaitaan ihan tavallisiksi, niin turhapa sitä kai on mitään muuta pienen ihmisen yrittääkään.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »