Paikallisuutiset

Brändityön loppumetreillä kuntalaiset pääsivät mukaan, täystyrmäys Kokkola OK:lle – Kokkolalle ei vielä huolittu sellaisenaan kumpaakaan ehdotettua brändiä

Tuhannet kuntalaiset innostuivat äänestämään ja ottamaan kantaa.

Kaupungille ei vielä huolittu kumpaakaan ehdotettua brändiä. Kokkolan kaupungin brändiä on haarukoitu paikoilleen, aivan brändityön loppuvaiheessa pääsivät kuntalaiset ääneen ja sitä ääntä on kaupungilla kuunneltu.

Keskiviikon kaupunginhallituksen piti valita kaupungin uusi ilme, toisin kävi. Vesa Pohjola (vas.) ehdotti asian palauttamista uuteen valmisteluun, häntä kannatti Marlene Timonen (r.). Äänin 9-2 asian käsittelyä kuitenkin jatkettiin ja päätettiin jatkaa kuntalaisia osallistavaa toimintaa ja edelleen toivotaan lisää kehittämisehdotuksia. Nyt kahdesta ehdokkaasta enemmän ääniä sai Ihanan tavallinen, mutta edelleen jatketaan kuntalaisten osallistamista kokkolanbrändi-sivustolla. Heinäkuun loppuun saakka otetaan vastaan kehittämisideoita. Sen jälkeen mainostoimisto tekee uuden Kokkola-brändin. Kaupungin uusi ilme on valmiina 7.9. 2020.

Timonen ja Pohjola jättivät kaupunginhallituksen päätöksestä eriävän mielipiteen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kaupungin uuden ilmeen eli brändäyksen tekemistä leimaa ainakin näin ulkoapäin katsoessa kiire ja hätäisyys. Se, että koronakurimus tuli ja esti suuren osan jalkautumisesta ja yhteydenpidosta on ihan selvää. Mutta kysymys siitä, että olisiko brändäys voitu tehdä jo viime vuonna, jotta se olisi ollut kaupungin 400 vuotisjuhlavuonna hetimiten jo valmiina? Myös ilmaan voisi heittää kysymyksen kuntalaisten osallistamisesta, oliko juhannusviikko ihan oikeasti paras mahdollinen?

 Ehdotuksissa nousivat vahvasti esille neljä keskeistä teemaa: meri, historia, tervatynnyri ja kulttuuri. Tiina Isotalus valtuuston puheenjohtaja

Kuitenkaan hankalasta ajankohdasta huolimatta, eivät kokkolalaiset ole jääneet osallistumatta. Kaupunkilaiset ovat äänestäneet mahdottoman vilkkaasti.

– Aktiivisuus osoittaa sen, kuinka tärkeänä pidämme kotikaupunkia. Tämä tuo voimaa työhömme ja vie eteenpäin. Ylipäätään nyt ei ole aika katsella taaksepäin, että mikä meni huonosti vaan jatkaa täysillä eteenpäin, sanoo kaupungin markkinointi- ja viestintäpäällikköPäivi Korpisalo.

Kokkolalaiset eivät nielleet karvoineen kumpaakaan helsinkiläisen mainostoimisto Kaski Agencyn ehdotusta. Ehdotuksina olivat Ihanan tavallinen tai Kokkola OK. Äänestämässä käytiin tiuhaan ja omia ehdotuksia erilaisiksi kaupungin logoiksi ja sloganeiksi jätettiin sadoittain. Myös sosiaalisen median erilaiset palstat täyttyivät kommenteista, mitä mieltä ollaan oltu tarjolla olleista brändeistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Täyslaidallista ja täystyrmäystä on ehdotuksille kuntalaisilta tarjoiltu.

– Aivan upeaa osallistumista. Minullekin on suoraan lähetetty satoja erilaisia vaihtoehtoja logoiksi. Todella mukavaa, että kokkolalaiset sankoin joukoin ovat innostuneet vaikuttamaan, iloitsee kaupungin markkinointipäällikkö.

Kaikki kommentit eivät oikeaan osoitteeseen päätyneet. Osallistamisen hengessä kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiina Isotalus kävi läpi kahdeksansataa somekommenttia eri sosiaalisen median kanavilta.

– Puskaradiossa, Lisää kaupunkia Kokkolaan, omilla sivuillani sekä yksityisviestien kautta ihmisillä on ollut todella paljon kommentointia aiheesta. Olen parin päivän aikana lukenut jokaisen kommentin läpi ja tilastoinut ne. Kaikkiaan olen käynyt läpi kahdeksansataa erilaista kommenttia aiheesta, kertoo Isotalus.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän teki kommenteista koosteen ja esitteli kommenttikoosteen illan kaupunginhallituksen kokouksessa.

Tiina Isotaluksella on valtuuston puheenjohtajana läsnäolo- sekä puheoikeus myös hallituksen kokouksissa.

– Mahtavasti ovat kuntalaiset lähteneet osallistumaan keskusteluun. Mielestäni osallistavuuden nimissä oli tärkeää tuoda julki, mitä mieltä ihmiset somessa asiasta ovat. Kaikki mielipiteet eivät päädy kaupungin sivuille, eikä kahden esillä olevan ehdokkaan väliltä äänestettäessä kuulu oikeasti se ääni, mitä mieltä ollaan, summaa Isotalus.

Hänen tekemien tilastojen mukaan pääosin kommentoijat ovat olleet sitä mieltä, että kumpikaan esillä olevista brändeistä ei kuvasta oikalla tavalla Kokkolaa tai kokkolalaisia.

– Ehdotuksissa nousivat vahvasti esille neljä keskeistä teemaa: meri, historia, tervatynnyri ja kulttuuri. Etenkin nuoret ovat kaivanneet logoon näkyviin tervatynnyriä. Eräskin kommentti jäi mieleeni. Siinä sanottiin, että kun Kokkola liittyisi edes jollakin tavoin näihin brändeihin. Useat kommentoijat olivat sitä mieltä, ettei tavallinen tai OK kuvasta Kokkolaa tai kokkolalaisuutta millään tavoin. Me kokkolalaiset olemme vaatimattomia, mutta vaatimattomuudessamme pirun ylpeitä kaupungistamme, hän sanoo.

//Korjattu uutisen osalta.

Kommentti

Fakta

Somesta poimittua

En tunnista Kokkolaa.

Tylsä, mitään sanomaton.

Kruunu herätti tunteita puolesta ja vastaan.

OK koetaan loukkaavana.

Eivät herätä tunteita tai muistijälkeä.

Oikeasti ruotsinkielinen.

Lähde: Isotaluksen keräämä aineisto.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä