maanantai 26.10.2020 | 08:50
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

"Ei edes kolehtirahaa voi viedä pankkiin" – Moni asiakas on ärsyyntynyt pankin kassapalvelujen loppumisesta Teerijärvellä, pankkikonttoreiden määrä lähes puolittunut viime vuosikymmenellä

Asiakkaat ovat siirtyneet hoitamaan asioitaan verkossa ja käteisen määrä on vähentynyt huomattavasti, pankista kerrotaan

Tapio Lehtinen
Ma 21.9.2020 klo 07:00 | päivitetty ma 09:36

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Teerijärven keskustan läpi kulkevan Eteläisen Teerijärventien varressa on Keski-Pohjanmaan Osuuspankin konttori, kylän viimeinen pankkikonttori.

Konttori on viime aikoina ollut auki vain kahtena päivänä viikossa. Sekään ei turvannut pankkipalveluiden jatkumista.

Keski-Pohjanmaan Osuuspankki ilmoitti sulkevansa konttorin marraskuun alussa. Sen jälkeen konttoriin pääsee vain ajanvarauksella.

Samaan aikaan OP lopettaa kassapalvelut muillakin paikkakunnilla.

Marraskuun ensimmäisenä päivänä kassapalvelut loppuvat Teerijärven lisäksi myös Kälviällä, Lohtajalla ja Evijärvellä.

Sen jälkeen OP:lla on kolme täyden palvelun konttoria: Kokkolassa, Kalajoella ja Ylivieskassa.

Teerijärvellä asuva 82-vuotias Gustav Grahn käyttää itse verkkopankkia, mutta hän on huolestunut monen muun eläkeläisen tilanteesta.

– Iäkkäät ihmiset ovat rakentaneet Suomen. Heitä varten täytyisi pystyä ylläpitämään sellaisiakin palveluja, jotka eivät ole viimeisen päälle kannattavia, muistuttaa Grahn.

Teerijärven ja kolmen muun konttorin palvelutarjonnan leikkaaminen sai sinetin Keski-Pohjanmaan OP:n hallituksen kokouksessa. Asiaa on harkittu pankin hallituksessa jo pitkään.

Se, mitä ympärillä tapahtuu, pakottaa tekemään näitä ratkaisuja, sanoo Keski-Pohjanmaan Osuuspankin toimitusjohtaja Jyrki Rantala. Digitalisaatio on vähentänyt asiakkaiden käyntejä pankkien konttoreissa.

– Takaamme parhaiten oman toimintamme jatkuvuuden pitämällä talousluvut kunnossa. Kannattavuusero muihin pankkeihin nähden ei saa kasvaa liian suureksi, perustelee Rantala.

Keski-Pohjanmaan OP:lla on noin 60 000 asiakasta. Heistä 90 prosenttia ei käytä pankkikonttorin kassapalveluja edes yhtä kertaa vuodessa, mutta osallistuvat muiden asiakkaiden tavoin juoksevien kustannusten maksamiseen – kuten pankkikonttoreiden ylläpitoon.

– Oman ja hallituksen tehtävänä on katsoa koko asiakaskunnan etua, sanoo Rantala.

Asiakkaat ovat siirtyneet hoitamaan asioitaan verkossa ja käteisen määrä on vähentynyt huomattavasti.

Asiakaspalvelutehtävät Teerijärvellä ovat vähentyneet 60 prosentilla kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana. Vain noin 20 asiakasta käyttää kassapalveluja säännöllisesti viikoittain.

Neljä lakkautettavaa maaseutukonttoria ovat marraskuusta lähtien avoinna ainoastaan ajanvarausta vastaan. Ajanvarauskäynnin aiheena voi olla lainanhoito tai sijoituspalvelu.

– Nämä asiat voidaan toki hoitaa sähköisestikin. Muista asioista voidaan mainita maa- ja metsätalousasiakkaiden tapaamien, tai pankkipalvelujen avaaminen alaikäiselle, sanoo Rantala.

Hän myöntää, että muutokset merkitsevät heikennystä kassapalveluja käyttäville asiakkaille. He voivat joko käyttää pankin maksupalveluja tai toimittaa laskut kuoressa. Pankkikortti kannattaa hankkia viimeistään nyt.

Muutokset johtavat korkeintaan kymmenen henkilön irtisanomiseen tai heidän työehtojen muuttumiseen. Neuvottelut on määrä saada syyskuun aikana päätökseen.

Marraskuusta alkaen teerijärveläisten lähimmät kassapalveluja tarjoavat pankkikonttorit sijaitsevat Kruunupyyssä ja Alavetelissä, mutta ne kuuluvat Kruunupyyn Osuuspankkiin.

Gustav Grahnin mukaan monet teerijärveläiset ovat joko vaihtaneet pankkia tai harkitsevat pankin vaihtoa.

– Olenkin ehdottanut Kruunupyyn Osuuspankin johtajalle konttorin perustamista Teerijärvelle. Tiedän ettei se ole helppoa, koska osuuspankit kuuluvat samaan ryhmään, sanoo Grahn.

Teerijärvellä on pieneksi kyläksi paljon teollisia työpaikkoja, jopa 600. Grahn ihmettelee kuinka Suomen käy, jos kaikki palvelut katoavat maaseudulta.

– Ei edes kolehtirahaa voi viedä pankkiin. Pitääkö kaiken olla niin hemmetin kannattavaa? ihmettelee Grahn.

Juttua korjattu klo 9.36: Teerijärvellä noin 20 asiakasta on käyttänyt pankin kassapalveluja viikoittain.

Konttoreiden määrä lähes puolittunut

Tapio Lehtinen

Pankkialaa valvova viranomainen Finanssivalvonta kerää tietoja peruspankkipalveluista ja niiden toteutumisesta Suomessa.

Finanssivalvonnan mukaan pankkikonttoreiden määrä hupeni lähes 800:lla viime vuosikymmenellä.

Vuonna 2009 pankkikonttoreita oli noin 1550, kun niitä viime vuonna oli enää 800.

Käteispalvelua tarjoavien konttorien määrä on pudonnut huomattavasti rajummin

Pankkikonttoreiden väheneminen vaikuttaa erityisesti niihin henkilöihin, jotka tarvitsisivat henkilökohtaista asiakaspalvelua

Finanssivalvonnan toimistopäällikön Markku Koposen mukaan verkkopalvelujen käyttäminen on osittain ikäkysymys, mutta ei kokonaan.

–  Toki on tyypillisempää, että iäkkäämmät henkilöt eivät käytä digitaalisia palveluja eivätkä välttämättä maksukorttejakaan, mutta ei se ole niin kategorista, sanoo Koponen.

Pankkien on turvattava peruspankkipalvelujen saatavuus.

Peruspankkipalveluihin kuuluvat muun muassa käteisen nosto ja talletus, maksutilien avaaminen ja sulkeminen sekä tilisiirrot.

Myös käteispalveluita kokoaikaisesti tarjoavien konttorien määrä on supistunut. Vain noin 27 prosenttia konttoreista palvelee asiakkaita kokoaikaisesti ja tarjoaa myös käteispalveluja koko aukiolonsa ajan. Joka viides konttori ei tarjoa käteispalveluita lainkaan.

Käteisautomaattien määrä on sen sijaan kasvanut hieman yli sadalla automaatilla. Käteistä voi lisäksi nostaa tuhansien kauppojen kassoilta.

FAKTA

Ovet kiinni neljällä paikkakunnalla

Keski-Pohjanmaan OP:n Evijärven, Kälviän, Lohtajan ja Teerijärven konttorit ovat auki ainoastaan ajanvarauksella marraskuun alusta lähtien.

Kalajoen, Kokkolan ja Ylivieskan konttorit pidetään auki joka arkipäivä, mutta kassapalvelujen aukiolo on rajattua.

Suunnitelmat voivat johtaa enimmillään kymmenen henkilön irtisanomiseen tai työsopimuksen ehtojen olennaiseen muuttumiseen.

Korona sulkee konttoreita pysyvästi

KOMMENTTI

Tapio Lehtinen

tapio.lehtinen@kpk.fi

Keski-Pohjanmaan Osuuspankki laittaa ovet säppiin neljällä paikkakunnalla, ja sisään pääsee vain akuuteissa asioissa ja ajanvarauksella.

Osuuspankissa tehtiin muutoksia kaksi vuotta sitten. Samalla henkilökunnalla on pyöritetty kahta konttoriparia, Evijärven ja Teerijärven sekä Lohtajan ja Käviän konttoreita. Aukiolopäiviä supistettiin, mutta sekään ei riittänyt pelastamaan kassapalveluja.

Pankkipalvelujen loppuminen ei ole mitenkään poikkeuksellista.

Pankkien kassalla asiointi on vähentynyt rajusti, eikä palveluiden muutoksilta vältytä Keski-Pohjanmaallakaan.

Vähittäispankkitoiminta oli siirtymässä verkkoon jo ennen koronaviruksen tuloa, ja pandemia on vain vauhdittanut jo alkamassa ollutta kehitystä.

Korona on jo aiheuttanut pankeissa paljon käytännön toimenpiteitä tartuntojen leviämisen estämiseksi.

Maailman terveysjärjestö WHO on suositellut pankkiasiakkaita käyttämään ensisijaisesti sähköisiä pankkipalveluja ja lisäämään maksukorttien lähilukuominaisuuksia, jotta kosketukset korttipäätteisiin tai käteiseen rahaan saataisiin mahdollisimman vähiin.

OP:n tekemät ratkaisut noudattavat koko Euroopassa vallalla olevaa kehitystä. Konttorit olivat pandemian ensimmäisessä aallossa kiinni ja kohtaamiset siirrettiin verkkoon.

#

Kommentoi 2 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »