keskiviikko 21.10.2020 | 07:00
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Nuorten kuljettajien asenteet huolestuttavat – Miten saisi opetettua kaikenikäisille, että liikenteessä ei ole oikeuksia

Tiina Ojutkangas
Ke 14.10.2020 klo 20:00 | päivitetty ke 20:35

Nuoria syytetään usein kaahailusta ja huonosta liikennekäyttäytymisestä eikä aivan suotta. Monissa vakavissa ja kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on tälläkin alueella ollut osapuolina nuoria. Tapaukset herättävät luonnollisesti aina huomiota ja surua.

Yhä useampi 17-vuotias ajaa nykyään henkilöautoa. Alaikäisten kuljettajien määrä on kasvanut voimakkaasti sen jälkeen, kun runsas kaksi vuotta sitten eduskunta höllensi ikäperusteisten ajokorttien myöntämisperusteita. Syystä tai toisesta ajokortti halutaan saada nuorempana kuin 18-vuotiaana. Alaikäisten saamat ajoluvat ovat määrältään lähes puolet 18-vuotiaille myönnetyistä ajoluvista, ja ylittävät jo selvästi 19-vuotiaiden saamat ajoluvat henkilöautolle.

Kolme neljästä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksesta on alle 30-vuotiaan tekemä, kerrotaan keskiviikon Keskipohjanmaassa. Valitettavasti tilastot tukevat sitä mielikuvaa, että alaikäisten kuljettajien ajotaidossa ja -asenteessa on parannettavaa.

Pohjanmaan poliisilaitoksen liikennesektorin päällikkö, ylikomisario Janne Kangas Vaasasta ihmettelee alle 18-vuotiaiden kuljettajien liikennekäyttäytymistä. Hänen mukaansa osa poikkeusluvalla ajokorttinsa saaneista on menettänyt ajo-oikeutensa joko vakavan piittaamattomuuden tai törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen takia. Ylinopeus, kaahaaminen ja piittaamattomuus muiden turvallisuudesta voivat johtaa kauheisiin lopputuloksiin.

Keskipohjanmaan jutun esimerkiksi poliisi poimii nopeusvalvonnan 50 km/h tienpätkältä Toholammilta viime kuussa. Tunnin ja 14 minuutin valvonnassa kuudelta lähti kortti kuivumaan joko vakavasta piittaamattomuudesta liikenteestä tai törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Yksi kuudesta kuljettajasta oli alle 18-vuotias ja kaksi alle 30-vuotiasta.

Nuoruuteen kuuluvat tietynlaiset irtiotot ja nuorison menoa kauhistelevien on käännettävä katse myös muunikäisten toimintaan. Jos keski-ikäisenä ei piittaa muiden hengestä ja terveydestä tai liikenteen sujumisesta, ei taida olla paljon toivoa parannuksesta.

Ylikomisario Janne Kankaan mukaan joidenkin alle 18-vuotiaiden ajokulttuurissa näkyy näyttämisen halu, pätemisen tarve sekä liiallinen riskinotto. Aina tekninen ajotaito ei riitä, kun liikenteessä ratkaisevat monet muut asiat. Vanha kunnon toimintaperiaate on se, että liikenteessä ei ole oikeuksia, on vain velvollisuuksia.

Jos pelkästään ajokortti-iän nostolla saadaan parannusta, on sitäkin ratkaisua mietittävä.

Aina kuljettajan tekninen ajotaito ei riitä, kun liikenteessä ratkaisevat monet muut asiat kuten asenne.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »