perjantai 27.11.2020 | 11:45
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

"Nyt ei hävetä", "Laaja se on... ainakin paperilla" – Näin Keskipohjanmaan lukijat kommentoivat Kokkolan uutta brändiä

Vili Ruuska
To 29.10.2020 klo 19:00

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kokkolan kaupunki julkisti uuden brändinsä tiistaina. Uusi brändi kiteytyy ilmaukseen "Meillä on laajempi horisontti".

Uusi brändi on vähemmän yllättäen saanut aikaan aktiivista keskustelua. Keskipohjanmaan lukijoilta tuli kannanottoja puolesta ja vastaan.

Keskipohjanmaan Facebook-sivuilla kehuttiin uutta brändiä.

– Hyvältä vaikuttaa, totesi Vieskakoti peukkuemojin kera.

– Minusta erinomainen, tosi hyvä, kehaisi puolestaan Eino Laukka.

Paula Erkkilä nosti esiin kommentissaan pitkän ja kivisen prosessin eli brändityön palauttamisen hiottavaksi kesällä. "Ihanan tavallinen" ja "Kokkola OK" eivät kelvanneet kokkolalaisille. Kolmas kerta – tai vaihtoehto – toden sanoi.

– Ensireaktio oli neutraalia – ”ihan ok” hyminää. Huojennus siitä, että nyt ei hävetä. Päivän mittaan on pitänyt palata uudelleen tutkiskelemaan kokonaisuutta. Ja huomaan lämmön nousseen – kyllä, tämä on hyvä kokonaisuus! Erkkilä purki tuoreeltaan tuntemuksiaan.

Kun alusta vaihtui lehden verkkosivuiksi, äänenpainot kylmenivät. Nimimerkki Hmm sentään otti suhteellisen neutraalin kannan.

­– Ei valitettavasti herätä oikein minkäänlaisia tunteita. Vasta alle kymmenen vuoden kokkolalaisena olisin toivonut "laajempia" näkymiä, enemmän Neristania, purje- ynnä muita veneitä merellä – jotain sellaista tunteisiin vetoavaa, joka innostaisi tutustumaan kaupunkiin. Nyt puhe oli hiukan höttöistä, mitäänsanomatonta. Hyvä yritys, hän ruotii.

Nimimerkki Sopiiko Slogan kaikkeen? ennakoi, että voi syntyä hulluja tilanteita, jos slogan laitetaan kaupungin kirjepohjiin.

– Paperilla voidaan antaa vaikka kirjallinen varoitus jollekin tai muu ikävä asia. Yläkulmassa komeilee isottelu laajemmasta horisontista. Tulee kyllä outo ristiriita, hän näkee.

Myöskään Ajatuksia herättää -nimimerkki ei ole sloganin varaukseton fani.

– Laaja se on... ainakin paperilla. Muistetaanko äskettäiset Pride-puheet enää? Se ei kuvastanut mitään niin erityisen laajaa, ennemminkin suppeaa näkemystä maailmasta ja ihmisistä, hän pohtii.

Nimimerkki Oi joi tarttuu sloganin muotoiluun.

– Opittu jo koulussa: vältä turhaa me-muodon käyttöä. Monikon ensimmäisellä persoonalla viitataan suomenkielisissä tieteellisissä teksteissä yleensä vain yhtä useampaan tekijään, esimerkiksi tutkimusryhmään, Oi joi valistaa.

Virvatuli on niin ikään kielellisten asioiden äärellä.

– "Meillä on laajempi horisontti". Heti tulee mielikuva sisäänpäin kääntyneisyydestä. "Täällä on laajempi horisontti" loisi jo houkuttelevamman mielikuvan, hän tuumaa.

Lue myös:

Kokkola julkisti uuden brändinsä, julkistamistilaisuuden voit katsoa tästä – Miltä uusi brändi vaikuttaa? Kerro mielipiteesi

Kokkolan uusi ilme on jalkauttamista vaille valmis – Meillä on laajempi horisontti, todetaan kaupungin uudessa sloganissa

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Kokkolan uusi brändi on ainakin hyvä tavoite kaupungille

#

Kommentoi 0 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »