keskiviikko 25.11.2020 | 15:28
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Kaikki haluavat söpön hyljepaidan – Nyt saa Kokkola ottaa kaiken irti hauskasta brändimokasta, jos se edes on moka

Tiina Ojutkangas
To 19.11.2020 klo 20:00

Kokkola pääsi tällä viikolla vähintään Suomen, mutta jopa maailmankartalle brändimokansa vuoksi. Brändityö on vaikeata. Se on nähty Kokkolan 400-vuotisjuhlavuonna jo ennen tätä. Kuva vaaleanpunaisesta kuutista synnytti somekohun. Onneksi.

Kokkolalainen graafinen suunnittelija ja kuvittaja Elina Warsta sai kaupungilta kuvitustehtävän. Kampanjan teemana oli lapsiystävällinen kaupunki, koska Kokkola sai Unicefilta tunnustuksen lapsiystävällisyydestä.

Ongelma syntyy kuvan tekstistä, jossa lukee Kokkola kahdelle riville tavutettuna. O-kirjaimet on korvattu U-kirjaimen muotoisilla sydämillä, jolloin osa ihmisistä luki tekstin muodossa Kuk kula. Kuk on ruotsinkielinen slangisana, joka tarkoittaa miehen sukupuolielintä ja kula tarkoittaa kuulaa. Ruotsinkielisessä versiossa lukee Karleby. Kaksikielisessä kaupungissa osattiin kuitenkin lukea suomenkielinenkin teksti "ruotsiksi".

Se on tietysti ikävää, että kohu syntyi juuri lapsiystävällistä Kokkolaa haettaessa. Muutenhan tässä vahingossa on kysymys varsinaisesta mokaihmeestä ja jättipotista. Kokkola tuli kohisten valtakunnan tietoisuuteen.

Eikä siinä kaikki, tieto kiire somekanavien ja Kokkolan Ruotsin yhteyksien kautta Ruotsin TV4:n tietoisuuteen. Efter Fem -ohjelman juontajat meinasivat tikahtua nauruun katsoessaan kartasta Kokkolan muotoa ja kertoessaan tapahtuneesta.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Tiina Isotaluksen mielestä kyseessä on vuoden 2020 suosikkiskandaali: "Tässä yhdistyy kaikki: huumori, kaksikielisyys ja söpö hylje."

Asiaan onkin syytä suhtautua mitä suurimmalla huumorilla ja ilolla. Toivottavasti Warstaakaan ei enää sureta. Mikään virallinen brändityö ei olisi pystynyt päihittämään nyt saatua huomiota. Monet Kokkolan tunnusluvut ovat suurenmoisia, mutta ei niillä pääse otsikoihin muualla kuin kotiseudulla.

Miten kaupunki aikoo hyödyntää uutta tunnettuuttaan? Voiko koronavuoden jälkeistä kesää jo suunnitella ja suunnata matkailumarkkinointia Ruotsiin? Kaksikielinen merenrantakaupunki on monella tavalla läheinen ja helposti saavutettava. Kaikki haluavat ostaa söpön hyljepaidan.

Voiko koronavuoden jälkeistä kesää jo suunnitella ja suunnata matkailumarkkinointia Ruotsiin?

#

Kommentoi 2 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »