Paikallisuutiset

Valkoinen talvi on urheilukaupan ylivoimainen markkinointivaltti – kalajokinen kauppias Mikko Suni luonnehtii tammikuuta poikkeuksellisen hyväksi

Vahvan oletuksen sisältävä kysymys saa velmuilevan vastauksen. Kysymys kuuluu, että suksikauppa lienee sujunut vuoden vaihduttua hyvin?

– Saattaapi olla, sanoisi savolainen, Intersport Kokkolan kauppiasTommi Martikainen naurahtaa.

Perään ihan suorakin vastaus. Kyllä. Suksikauppa on tosiaan sujunut viime viikkoina mainiosti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– On toki. Suksimyynti vaatii lunta. Sehän on selvä homma. Ei suksia myydä muuta kuin aktiiveille, jos ei ole lunta, Martikainen toteaa osittaisen itsestäänselvyyden, jonka tylymmän puolen kanssa urheiluvälinekauppiaat kamppailivat viime vuonna.

Kyllä nyt tammikuussa on käynyt hetkittäin asiakkaita enemmän kuin koskaan. Mikko Suni Team Sportia Kalajoen kauppias

Sen verran pitää tietysti tarkentaa, että suurin piirtein puoleen Suomeen talvea ei viime vuonna tullut käytännössä lainkaan. Lapissa sen sijaan lunta oli liiankin kanssa. Pitkälle huhtikuuhun saakka mitattiin toista metriä korkeita kinoksia.

Viime vuotta tietysti väritti niin monista muistakin yhteyksistä tuttu asia eli koronapandemia.

Se ei tietenkään lunta vienyt, mutta täydensi tavallaan urheiluvälinekauppaan kohdistuneen kaksoisiskun. Pääsiäisen tienoilla etelästä tapaa matkata runsaasti ihmisiä pohjoiseen hiihtämään ja laskettelemaan. Viime vuonna se ei onnistunut, kun koronarajoitukset sulkivat hiihtokeskukset.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Varmaan sinne ihmisiä jonkin verran meni, mutta massat jäivät menemättä. Se vielä huononsi viime talvea ja vei tavallaan viimeisen mahdollisuuden myydä talvikamppeita, Martikainen kertoo.

Nyt tilanne on kauppiaan näkökulmasta ilahduttavan toinen. Suksikaupassa myynnin kiihkein aika osuu vuoden ensimmäisiin viikkoihin. Kiirettä onkin pitänyt.

– Senhän huomaa, kun käy esimerkiksi tuolla Santahaassa tai itse asiassa missä vaan Kokkolan alueella. Parkkipaikat ovat täynnä ja jengiä riittää. Ihan sama, meneekö hiihtämään aamukahdeksalta vai iltaseitsemältä. Kyllä se kertoo, että suksia tarvitaan – ja joku on niitä ostanutkin.

Kalajoella tilanne on samanmoinen. Team Sportian kauppiasMikko Suni luonnehtii alkuvuotta suorastaan poikkeukselliseksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kyllä nyt tammikuussa on käynyt hetkittäin asiakkaita enemmän kuin koskaan. Meillä on kyllä silti tavaraa hyvin ja tulossakin on, hän vakuuttaa.

Tavaraa on syytä ollakin, sillä nykyajan kuluttaja ei juuri pitkän tähtäimen suunnitelmista perusta. Kun lunta tulee taivaalta, se on kuin käsky lähteä suksikaupoille.

– Nykyään kuluttajat eivät paljon ennakoi, Suni pelkistää.

Kova kysyntä ei toisaalta päässyt yllättämään.

– Kyllä minä jo syksyllä tiesin, että hiihdossa käy samalla tavoin kuin pyöräilyssä. Jos vaan tulee kelejä. Kyllä sen saattoi arvata. Keleistä ei tietenkään tiedä, mikä tekee ostamisen vaikeaksi.

Pyöräily tosiaan oli kevään tullen se vetovoimatekijä, joka toi väkeä kauppoihin. Mikko Suni myös huomauttaa, että kaikesta koronaepidemian viheliäisistä vaikutuksista huolimatta urheiluvälinekauppa pärjäsi sittenkin suhteellisen hyvin.

Erityisesti maastopyörien menekki suorastaan räjähti viime kesänä. Pelkästään kesäkuussa pyöriä myytiin lähes 70 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan edellisvuonna.

– Ei korona kokonaisuutena oikeastaan huonoa tehnyt urheilukaupalle. Liikuntahan nostaa nyt päätään. En nyt sano, että se hyvä asia tietenkään oli, mutta urheilukaupan näkökulmasta toisaalta ihan ookoo, Suni pohtii.

Ainakin Kokkolan seudulla suksikauppa on kirjaimellisesti perinteistä. Syytä siihen Tommi Martikainen ei osaa sanoa, mutta näin asia kuitenkin on.

– Tämä alue on sellainen, että täällä myydään perinteisesti perinteisen suksia. Toisin kuin Tampereella, missä olin aikaisemmin. Siellä myytiin vapaan tyylin suksia enemmän.

Karkea jako perinteisen ja vapaan tyylin suksien menekissä on Martikaisen mukaan noin 65–35. Tampereella luvut olivat toisinpäin.

Muista yhteyksistä ehkä jo kulunut ilmaisu, mutta suksikaupassa ns. karvapohjasukset ovat asettuneet "uudeksi normaaliksi".

– Nykyään myydään perinteisen suksea, jossa on pitokarvapohja. Ei niin, että karvapohjasuksi olisi joku erityinen juttu, Martikainen sanoo.

Voiko nyt jo sanoa, että tämä on talvi on pelastettu?– Joo, se on ihan selvä juttu. Kun suurin osa myynnistä tehdään näiden viikkojen aikana, voi sanoa, että on hyvä talvi. Toivotaan, että säät jatkuvatkin tällaisina. Onhan se kaikille mukavampaa, kun ei olla ihan loskassa koko lopputalvea.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä