Paikallisuutiset

Ostopalveluliikenteen aloittaminen huhtikuussa voisi tarkoittaa, että Kokkola–Pietarsaaren lentoasemalta Kruunupyystä lähtisi 15 vuoroa viikossa, osassa tuskin olisi ainuttakaan matkustajaa – liikenteen keskeyttämistä pariksi, kolmeksi kuukaudeksi ei pidetä katastrofina

Mahdollisesti jo tänään –tällä viikolla joka tapauksessa – Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee päätöksen kukaviidestä tarjouksen jättäneestä yhtiöstä aloittaa kolmiolennot akselilla Helsinki–Kokkola–Kemi.

Tarjouspyynnön mukaan Kokkola–Pietarsaaren lentoasemalta lennettäisiin arkipäivisin kolme vuoroa eli keskimäärin yhteensä 15 vuoroa viikossa.

Finnair aloitti lennot kuukausien tauon jälkeenmarraskuun alussa. Kaksi viikoittaista vuoroa tuntui alueen edunvalvojista tuoreeltaan kovin pieneltä.Vielä pienemmät ovat olleet matkustajamäärät.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hiljaista. Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta lennettiin ensimmäisen kerran pitkään aikaan marraskuun alussa. Matkustajamäärät ovat alkuvuoden aikana olleet hyvin pienet.
Hiljaista. Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta lennettiin ensimmäisen kerran pitkään aikaan marraskuun alussa. Matkustajamäärät ovat alkuvuoden aikana olleet hyvin pienet. Kuva: Clas-Olav Slotte

Esimerkiksi helmikuussa Kruunupyyssä kirjattiin yhteensä 48 lentomatkustajaa. Kun kuukaudessa vuoroja oli yhteensä kahdeksan (kaksi viikossa), keskimäärin matkustajia oli vuoroa kohti kuusi (6). Nyt lentovuorojen määrä ollaan seitsenkertaistamassa...

Kokkolan kehitysjohtaja ja Kruunupyyn lentohalliyhtiön hallituksen puheenjohtajaJonne Sandberg myöntää, että tämä ei vaikuta järkevältä.

– Järkevintä olisi siirtää valtion ostopalvelun käynnistymistä kesään, ehkä elokuun alkuun. Silloin matkustustarve on todennäköisesti elpynyt. Tärkeintä on, että kun korona helpottaa saadaan liikenne käyntiin, Sandberg painottaa.

Se tarkoittaa epävarmuuden sietämisen jatkumista. Rokotukset joka tapauksessa etenevät ja kesän tulo osaltaan helpottaa tilannetta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kunhan tietäisi milloin korona loppuu tai helpottaa ja pääsee matkustamaan. Kyllä elinkeinoelämän puolella matkustamisen tarve on aika kova. Siellä on tietynlainen patoutuma, Sandberg sanoo.

Kokkolan kehitysjohtaja Jonne Sandberg pitää järkevänä ostoliikenteen aloittamisen lykkäämistä.
Kokkolan kehitysjohtaja Jonne Sandberg pitää järkevänä ostoliikenteen aloittamisen lykkäämistä. Kuva: Clas-Olav Slotte

Finnair on ilmoittanut, että se jatkaa lentoja maakuntakentille huhtikuun 18. päivään saakka.Ostoliikenteen pitäisi alkaa seuraavana päivänä ja jatkua vuoden loppuun saakka.Oma juttunsa on, mitä sen jälkeen eli vuoden 2022 alusta lukien tapahtuu.

Olisiko Keski-Pohjanmaan yrityselämän kannalta katastrofi, jos ostopalvelujen lykkääminen johtaisi lentoliikenteen keskeytymiseen muutamaksi kuukaudeksi?

– Ei se maailma kaada, vaikka liikenne loppuisi pariksi, kolmeksi kuukaudeksi. Kaikkein järkevintä olisi lykätä ostoliikenteen aloittamista parilla, kolmella kuukaudella. Vastaavasti se sitten jatkuisi toisessa päässä kaksi, kolme kuukautta, Sandberg sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Samaa mieltä on johtajaPaula Erkkilä Pohjanmaan kauppakamarista.

– Jos peilataan tilannetta puhtaasti tilastoihin ja alkuvuoden matkustajamääriin, eihän se siihen nähden olisi katastrofi. Ei se ajaisi yrityselämää meidän seudultamme pois. Kysyntää ei nyt vain ole johtuen tästä vallitsevasta tilanteesta, Erkkilä toteaa.

Ostoliikenteen hankintaan valtio on varannut 11,5 miljoonan euron määrärahan.

Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä ei pidä parin, kolmen kuukauden mahdollista lentotaukoa Kokkola-Pietarsaaren lentokentältä katastrofina.
Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä ei pidä parin, kolmen kuukauden mahdollista lentotaukoa Kokkola-Pietarsaaren lentokentältä katastrofina. Kuva: Markku Jokela

Elinkeinoministeri Mika Lintilä korostaa, että ratkaisujen tekeminen kuuluu liikenne- ja viestintäministeriölle ja viime kädessä ministeri Timo Harakalle.

– Nyt ollaan niin poikkeuksellisessa tilanteessa, että ostoliikenteen aloittamisen lykkääminen olisi perusteltua. Tulen toteamaan tämän myös Harakalle. Täytyisi käydä läpi, miten liikenne turvattaisiin tuona aikana. Se on liikenneministeriön asia, enkä osaa ottaa siihen kantaa, Lintilä sanoo Keskipohjanmaalle.

Ostopalvelujen aloittamisen lykkääminen ei tosin ole ihan yksinkertainen juttu. Jos se on edes mahdollista. Aikanaan joulukuussa kilpailutus valmisteltiin hankintalain pykälien mukaan ja käytettiin vielä EU-kierroksellakin. Silloin näkymä koronatilanteen kehittymisestä oli aivan toinen kuin toteutunut.

– Yhtiöt ovat laskeneet näille lennoilla omat kulunsa ja jättäneet sillä perusteella tarjouksensa. Jos vuoroja muutettaisiin, heidän tarjouslaskelmansa eivät pitäisi enää paikkaansa. Matkustajia on ollut vähän. Se on tiedostettu, mutta julkinen hankinta on tietyllä tavalla vähän jäykkä. Se ei taivu joka hetkeen hyvin, johtajaPipsa Eklund Traficomista sanoo.

Mika Lintilä korostaa maakuntakenttien merkitystä, vaikka koronan vuoksi matkustajamäärät ovat olleet talven aikana kaukana normaalista. Voi myös olla, että lentomatkustaminen ei palaa pandemiaa edeltävään aikaan.

– Kyllä me tarvitsemme jatkossakin maakuntakenttiä ja niiltä lentoyhteyksiä niin vientiteollisuutta kuin matkailuakin varten, Lintilä muistuttaa.

Elinkeinoministeri Mika Lintilän mielestä maakuntakenttien ostopalveluliikenteen aloittamista kannattaisi lykätä.
Elinkeinoministeri Mika Lintilän mielestä maakuntakenttien ostopalveluliikenteen aloittamista kannattaisi lykätä. Kuva: Arttu Laitala
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä