torstai 13.5.2021 | 12:17
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Pääkirjoitus

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Kannus-Rautio, Kinnulanranta Reisjärvellä ja monet maantiet kuten Yli-Ullavan tiet huutavat kunnostusta – soratiet saatava hyvään ajokuntoon

Antti Savela
Ma 19.4.2021 klo 19:30

Kuntaliitto on vaatinut valtiolta satoja miljoonia lisää tienpidon kustannuksiin. Kansanedustajat ovat puolestaan joka syksy iloinneet lisäsatsauksista väylänpitoon juuri ilmestyneestä budjetista tiedottaessaan.

Joka vuosi valtio sijoittaa perusväylänpitoon maanteihin ja rautateihin noin miljardi euroa. Summa tuntuu paljolta ja sitä se onkin. Se kuitenkin kalpenee liikenteen verotuksen rinnalla. Valtio nimittäin verottaa liikennettä eri muodoissaan noin kahdeksalla miljardilla eurolla.

Onko sitten miljardi rautateihin ja maanteihin paljon vai vähän. Junan kyyti on tasaista ja moottoritietä ja valtateita kelpaa huristella.

Mutta kun kansalainen poikkeaa asfaltoidulta tieltä alempi asteiselle tielle eli soratielle, hän kokee aikamoisen muutoksen. Siinä missä asfalttitietä voi rajoituksen salliessa ajaa täyttä 100 kilometriä tunnissa, viereisellä soratiellä nopeuden laskeminen 40 kilometriin tunnissa ei useinkaan välttämättä riitä. Jotta auto ei hajoa osiin alhaisellakaan vauhdilla, kuljettajalta vaaditaan taitoa ja nopeita refleksejä. Äkilliseen kuoppaan osuessaan iskunvaimentajat lyövät pohjaan, ja kuljettajan hermot ovat koetuksella sarjaa pieniä monttuja väistellessään – siis huikealla 40 kilometrin tuntivauhdilla.

Maalla asuvien laajan näkemyksen mukaan Suomen soratiet ovat rappeutuneet vuosikaudet ja tilanne näyttää vain pahenevan. Monen mielestä alempiasteinen tiestö ei ole ollut koskaan yhtä huonossa kunnossa kuin nykyään.

Sorateiden huonoa kuntoa voi vain kummastella. Herää kysymys, eivätkö soratien asukkaat ole yhtä tärkeitä kuin kaupunkilaiset ja asfalttiteitä ajavat. Miksi muuten teihin menee aina vain enemmän rahaa, mutta alempiasteinen tieverkko sen kuin vain rapistuu.

Teiden kunto saisi nousta vaaliteemaksi. Puolueet voisivat ryhtyä varsinkin maalaiskunnissa ja kylillä kampanjoimaan liikenneyhteyksien puolesta. Vaikka valtion tiet ovat valtion teitä ja kunnan tiet kunnan teitä, on kaikkien kuntien etu, että valtio osallistuu tiemenoihin. Mitä verkostoituneempi kuntapäättäjä on, sitä paremmin hän voi ajaa kylien ja pienten teiden asiaa.

Sorateiden huonoa kuntoa voi vain kummastella. Eivätkö soratien asukkaat ole yhtä tärkeitä kuin asfalttiteitä ajavat.

#

Kommentoi 0 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »