Paikallisuutiset

Sähköautojen latausverkosto on hyvällä tolalla Kokkolassa – Pummit löysivät heti porsaanreiän latauspisteiltä: "Tulemme informoimaan pysäköinninvalvontaa, että tsekkaavat"

Mikään ei ole niin kekseliäs kuin peruspihi kokkolalainen. Se on huomattu myös Kokkolan Energialla, jolla on kaupungissa viisi sähköautojen latauspistettä. Kaikissa niissä on kaksi latauspistoketta. Lataaminen muuttui keväällä maksulliseksi ja yhden lataustunnin hinnaksi Energian toimitusjohtajaMikko Rintamäki sanoo noin kaksi euroa.

Kahden tunnin parkkiaikaa voi yrittää jatkaa kytkemällä auto latauspisteeseen. Mutta asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin pummilla parkkeeraava äkkiseltään kuvittelee. Latauspisteen merkkivalo ilmoittaa, onko auto todella latauksessa. Väärä merkkivalo laturissa käräyttää pummin.

– Tiesimme tämän mahdollisuuden, kun laitoimme latauspisteitä. Tulemme informoimaan pysäköinninvalvontaa, että tsekkaavat pummilla latauspisteelle parkkeeratut autot, Rintamäki sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän itse kävi keskiviikkona henkilökohtaisesti tarkastamassa Jenkkitorin latauspisteellä vilpillä lataavan. Kyseinen ajopeli ei ollut muuten mikään jokapojan karvalakkimalli vaan Jaguar.

Mikko Rintamäen mukaan Kokkolassa on hyvä sähköautojen latausverkosto. Kokkolan Energian viiden latauspisteen ohella esimerkiksi marketeilla on omat latauspisteet. Latauspisteitä löytyy Prismasta, Citymarketista, Kodin Terrasta, Minimanista ja Motonetistä. K-ryhmällä on oma lataus verkosto, K-lataus.

– S-ryhmällä on rakenteilla oma verkosto, mutta Kokkolassa S-kauppojen pihassa on Vaasan Sähkön Virta-verkostoon kuuluvat laturit.

– Marketien latauspisteet ovat liikkeiden sisäänvetotuotteita eli latauksella houkutellaan asiakkaita, Rintamäki sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän pitää puutteena kuitenkin sitä, että Kokkolassa on vain 50 kilowatin julkisia latureita. Sellainen täyttää täyssähköauton akun noin tunnissa. Suurteholaturi tekee saman vartissa.

– Suurteholatureita on Kokkolassa vain Teslalla. Tesloja on Kokkolassa nyt kymmenkunta, mutta nämä laturit ovatkin läpikulkuliikennettä varten.

– Haimme tukea tehokkaammalle laturille, mutta emme saaneet eli Kokkolan Energian kaikki laturit edustavat pienempää versiota.

Mikko Rintamäki sanoo, etteivät latauspisteet ole energiayhtiölle bisnestä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Latausmäärät ovat niin pieniä, että bisnestä siitä ei saa, mutta se ei olekaan ollut tarkoituksemme. Sähköautot joka tapauksessa yleistyvät tulevaisuudessa.

Rintamäen mukaan yhä useammassa kotitaloudessa on myös oma laturi, sillä kotilataus on ehdottomasti edullisinta.

– Esimerkiksi omakotiasukas voi ladata auton akkua yöllä, jolloin muuta sähkönkulutusta on hyvin vähän. Vaikka taloudessa olisi suora sähkölämmitys, riittää useimmiten 25 ampeerin sulake.

Uudemmissa kerrostaloissa alkaa myös olla sähköautojen latauspisteitä. Niihin varaudutaan meilläkin sähköverkon suunnittelussa. Käytäntö alkoi vuonna 2016.

– Vanhemmat kerrostalot ovat ongelmallisempia. Niihin latausverkoston rakentaminen etenee nihkeämmin, koska taloyhtiöissä on, heikkojen piuhojen lisäksi, usein sähköautoihin varauksellisesti suhtautuvia henkilöitä päättäjinä.

Mikko Rintamäki on itse puoli vuotta ajanut täyssähköisellä Teslalla, joka kooltaan on pikku-Audin luokkaa. Teslan listahinta on noin 50 000 euroa. Energiayhtiön toimitusjohtaja perustelee valintaansa ”insinöörimäisellä uteliaisuudella.”

– Olen kiinnostunut sähköautoista ja parhaimmin kokemusta saa vain ajamalla. En ole pettynyt valintaani. Sähköauto kiihtyy äärimmäisen nopeasti. Auto on myös heti lämmin eikä se tuota hukkalämpöä.

Teslan kantama on noin 500 kilometriä, talvella kantama lyhenee 50–100 kilometrillä.

Rintamäki teki äskettäin matkan Kajaani-Kuusamo-Saariselkä-Kokkola -reitillä ja vakuuttui sähköautoilun hyödyistä.

– Sähköautolla matka vaatii vain enemmän ennakkosuunnittelua. Latauspisteitä on jo niin hyvin, että ongelmia ei tule. Pidemmällä ajomatkalla on muutenkin pakko pitää taukoja. Autoa voi ladata samalla, kun istuu kahvilla tai syömässä.

Mikko Rintamäki odottaa, että pääteiden varsille muodostuisi kattava nopeiden laturien verkosto. Teslalla on oma latausverkosto jo eri puolilla maata. Kun laturit ovat tehokkaita, yhä useampi pääsee ”tankille”.

Kaupunkien ja kuntien intresseissä perustaa latauspisteitä on hyvin käytännöllinen syy. Latauspisteellä saa matkailijan pysähtymään paikkakunnalle. Jos käytössä on pienitehoisempi laturi, autoilija viipyy 2–3 tuntia. Nopeammalla laturilla akun saa täyteen yhdellä kauppakäynnillä eli noin 20 minuutissa.

– Mitä kauemmin matkailija pysähtyy, sitä enemmän hän käyttää rahaa paikkakunnalla.

Energiayhtiöt voivat hakea tukea latausverkoston rakentamiseen Energiavirastolta.

– Haimme Kokkolaan tukea isommalle 150 kilowatin latauspisteelle, mutta emme tukea kuitenkaan saaneet, Mikko Rintamäki sanoo.

Rintamäen mukaan vanhemmat asuinalueet ovat sähköautojen latauksiin hankalia. Sellainen on esimerkiksi Trullevi, jonka verkosto on vanha ja rakennettu kesämökeille.

– Jos sähköautot siellä yleistyvät, verkostoa on pakko vahvistaa, Rintamäki sanoo.

Fakta

Useita latauspaikkoja

Kokkolan Energialla on viisi latauspistettä, joissa kaksi latauspaikkaa.

Energian laturit ovat Jenkkitorilla, Rautatientorilla, Toriparkissa, Energian pääkonttorilla ja Kälviän virastotalolla.

Lataus maksaa noin kaksi euroa per tunti.

Lataus maksetaan joko kännykkäsovelluksella tai erillisellä avaimenperällä, jonka voi hankkia Virralta.

Lisäksi isoilla marketeilla ja isommilla liikkeillä on useita omia latauspisteitä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä