Kokkola-lehti

"Merkittävä ympäristöteko sekä huomionarvoinen kilpailukykyteko", hehkutti liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka Kokkolan sataman väylän syventämistä – Katso videolta toimitusjohtaja Torbjörn Wittingin kommentit väylän vihkiäispäivänä

Virallisesti Kokkolan sataman syvennetty väylä vihittiin käyttöön vasta tiistaina, mutta käytännössä 14 metrin – tarkasti ottaen kulkusyvyys on 14,2 metriä – väylä otettiin käyttöön lähes päivälleen vuosi sitten, syyskuun viimeisenä päivänä 2020.

Katso videolta Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Wittingin kommentit:

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lähinnä koronapandemian vuoksi reippaasti lykkääntyneessä tilaisuudessa uuden väylän vihki – etäyhteydellä – liikenne- ja viestintäministeriTimo Harakka. Yhtä lailla etänä tilaisuudessa puhui Väyläviraston pääjohtajaKari Wihlman.

– Kokkolan meriväylän syventäminen kolmestatoista neljääntoista metriin on merkittävä ympäristöteko sekä huomionarvoinen kilpailukykyteko. Meriväylän syventämisellä mahdollistamme suurimpien alusten täyden lastauksen, mikä on ympäristön kannalta erinomainen uutinen. Meriväylän syventäminen lisää sataman käytettävyyttä sekä kilpailukykyä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, Harakka suitsutti.

Vain kuusipäivää väylän käyttöönoton jälkeen syvennetyn väylän tarpeellisuus tuli todistetuksi. Viime lokakuun 5. ja 6. päivän välisenä yönäKokkolan sataman laituriin lipui ensimmäinen Panamax-luokan alus. Marshallinsaarten lipun alla purjehtinut Tyana-rahtialus on 230 metriä pitkä ja sen kantavuus on 82 000 tonnia.

Viime toukokuussaKokkolassa nähtiin kantavuudeltaan yli tuplasti suurempi merten jättiläinen. Panaman lipun alla liikennöivällä Southern Harmonyn kantavuus on peräti 182 249 tonnia, sillä on pituutta 292 metriä ja leveyttä 45 metriä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kyse oli kantavuudeltaan kaikkien aikojen suurimmasta Suomessa koskaan käyneestä aluksesta.

Kokkolan satamassa vietettiin tiistaina syväväylän vihkiäisi. 14 metriin ruopattu väylä on tosin ollut käytössä jo vuoden päivät.
Kokkolan satamassa vietettiin tiistaina syväväylän vihkiäisi. 14 metriin ruopattu väylä on tosin ollut käytössä jo vuoden päivät. Kuva: Markku Jokela

Kaikkinensa 63 miljoonaa euroa maksaneen väyläsyvennyksen merkitys on ollut Kokkolan sataman kilpailukyvylle oleellisen tärkeä.

– Keskimäärin kerran viikossa Kokkolassa käy yksi Panamax-luokan alus, joskus kaksikin. Liikenteemme on vakiintunut niin, että vuoden aikana Panamax-aluksia käy meillä viitisenkymmentä, toimitusjohtajaTorbjörn Witting kertoo.

Vuosittain Kokkolan satamalla vierailee yli 600 alusta, mutta Panamax-jättiläiset vastaavat noin puolta tavaratonneista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Juuri tällä perusteella satamaväylän syventämistä voi pitää ympäristötekona. Kun tavaraa kulkee kerralla enemmän, alusten aiheuttamat ympäristövaikutukset tavaratonnia kohti pienenevät. Toisaalta toki kaikki satamat tavoittelevat jatkuvasti lisää liikennettä.

– Kokemukset ovat olleet erinomaiset. Sataman kilpailukyky on erittäin korkealla ja olemme tosi hyvässä iskussa tällä hetkellä, Witting hehkuttaa.

Koronan jälkeisessä maailmassa talous on ottanut kovia kierroksia ympäri maapallon. Se luvanne hyvää myös Kokkolan satamalle.

– Tulevaisuutta on vaikea ennakoida, mutta kilpailukyvyn eteen on tietysti tehtävä jatkuvasti töitä, Witting korostaa.

Pala nauhaa jokaiselle. Vasemmalta Väyläviraston toimialajohtaja Esa Sirkiä, Kokkolan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiina Isotalus, satamayhtiön toimitusjohtaja Torbjörn Witting sekä kaupunginjohtaja Stina Mattila.
Pala nauhaa jokaiselle. Vasemmalta Väyläviraston toimialajohtaja Esa Sirkiä, Kokkolan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiina Isotalus, satamayhtiön toimitusjohtaja Torbjörn Witting sekä kaupunginjohtaja Stina Mattila. Kuva: Markku Jokela

Kuinka kauan 14 metrin väyläsyvyys sitten riittää takaamaan Kokkolan sataman kilpailukyvyn?

Pelkästään väylän syvyyttä ajatellen suurin uhkatekijä ei aivan hetkessä realisoidu. Se nimittäin on maan kohoaminen, jota tosin voi pahimmissa skenaarioissa neutraloida ilmastonmuutoksen aiheuttama merenpintojen nousu.

Tällä hetkellä tilanne on joka tapauksessa se, että Merenkurkun kulkusyvyys on 14 metriä. Kovin paljon raskaammassa lastissa ei Itämerelle ylipäätään pääse, sillä Tanskan salmien väyläsyvyys on 15,3 metriä.

Kokkolan sataman väylä ruopattiin 1990-luvun lopussa silloisesta 11 metristä kerralla kaksi metriä syvemmäksi 13 metriin. Hyvin pian väylän käyttöönoton (vuonna 2000) jälkeen huomattiin, että laivakokojen kasvaminen vaatisi uutta ruoppausta.

Virallisesti prosessi lähti liikkeelle kaupunginhallituksen aloitteena vuonna 2009. Suunnittelu-, selvitys- ja lobbaustyö vei noin kahdeksan vuotta. Valtion budjettiin väylä saatiin syksyllä 2017 ja töihin päästiin seuraavan vuoden elokuussa.

Lue lisää:

Räjähdelöytöjen määrä ja merenpohjan tiiviys yllättivät Kokkolan syväväylän ruoppaajat – aikataulu on kuitenkin pitämässä ja valmista on vuoden kuluttua

// Kirjoitusvirheitä korjattu ja juttua päivitetty 28.9.2021 kello 19.00.

Fakta

Kokkolan syväväylä

Kokkolan syväväylän ja satama-altaan kulkusyvyyttä ruopattiin metrillä 13 metristä 14-metriseksi.

Työt alkoivat elokuussa 2018.

Käyttöön 14,2-metrinen syväväylä otettiin syyskuun viimeisenä päivänä vuonna 2020.

Ensimmäinen Panamax-luokan alussa saapui Kokkolan satamaan kuusi päivää väylän käyttöönoton jälkeen.

Hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin 63 miljoonaa euroa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä