torstai 28.10.2021 | 22:43
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Pääkirjoitus

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Kokkolan satama vahvistaa tulevaisuutta

Tiina Ojutkangas
Ti 28.9.2021 klo 20:00

Kokkolan sataman 14 metriin ruopattu syväväylä otettiin käyttöön vuosi sitten. Vihkiäisiä vietettiin vasta tiistaina tunnetusta syystä. Korona ei onneksi ole vaikuttanut sataman menestykseen muuten vaan tavaran tonnimäärä on pysynyt korkealla tasolla. Suomen kolmanneksi suurin yleissatama on säilyttänyt asemansa ja janoaa kasvua.

Tunnusluvut kertovat, että Kokkola satamaan saapuvat laivat ovat suuria. Esimerkkinä kokoluokasta käyköön se, että keväällä Kokkolaan saapui vuoden suurin alus koko Suomessa. Ei ihme, että syväväylän vihkiäisissä nähtiin Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting tyytyväisenä. Väyläsyvennys on ratkaiseva sataman kilpailukyvylle. Panamax-luokan aluksia käy Kokkolassa viikoittain.

Jos laivojen ja tavaran määrä tyydyttääkin, niin sen pitääkin. Väylää rakennettiin hartaasti, ja koko hankkeen kustannukset olivat 63 miljoonaa euroa. Moni muistaa, kuinka sotilasräjähteiden löytyminen oli hidastaa väylän rakentamista. Vuosi sitten eletiin jännittäviä hetkiä, kun yksi Väyläviraston kaikkien aikojen suurimmista hankkeista valmistui jopa hiukan etuajassa.

Väyläsyvennyksen merkitys on ollut Kokkolan sataman kilpailukyvylle oleellisen tärkeä. Keskimäärin kerran viikossa Kokkolassa käy yksi Panamax-luokan alus, joskus kaksikin. Vuosittain Kokkolan satamassa vierailee yli 600 alusta, mutta Panamax-jättiläiset vastaavat noin puolta tavaratonneista.

Syväväylän vihkinyt liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) suitsutti meriväylää ja näki sen arvoiksi ympäristönäkökulman ja kilpailukyvyn. Harmi, ettei Harakan arvostus riittänyt teoiksi eli matkustamaan Kokkolaan vihkiäispäivänä vaan väylä vihittiin etänä.

Kokkolan kaupungin korkein johto oli juhlahetkellä paikalla eikä syyttä. Satama kuvastaa Kokkolassa perinteitä, työtä, toimeentuloa ja tulevaisuutta. Tilaisuus oli myös oivallinen paikka puolustaa TEN-T-verkkoa.

Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus. Periaatelinja on luettavissa lehden B-osan päivyrisivulta ja verkkopalvelusta.

Suomen kolmanneksi suurin yleissatama on säilyttänyt asemansa ja janoaa kasvua Kokkolassa.

#

Kommentoi 0 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »