Paikallisuutiset

Joulupukin tavaroitakin jumissa valtamerillä – konttiliikenteen ongelmat heijastuvat aina Kokkolaan saakka

Maailmankauppa kulkee ennen kaikkea teräksisissä konteissa suurissa tai valtavissa rahtilaivoissa pitkin poikinmaailman meriä. Koronapandemian seurauksenaglobaali logistiikkaketju on häiriintynyt. Siinä määrin, että heijastusvaikutukset näkyvät esimerkiksi Kokkolan satamassa.

Ne näkyvät myös joulumyynnin käynnistymistä valmistelevissa kauppaketjuissa. Ei tavarasta laajamittaista pulaa ole tulossa. Ihan saletissa eivät kauppojen sisäänostajat voi kuitenkaan olla, saapuvatko kaikki tuotteet ajallaan ja tohtiiko niitä markkinoida.

– Kyllä tilanne on tällä hetkellä tosi haastava ja vaikuttaa laajasti toimitusketjujen epävarmuutena ihan Eurooppa-tasolla ja ympäri maailmankin, Kokkolan Halpa-Halli Oy:n toimitusjohtajaJanne Ylinen sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ongelma kulminoituu HalpaHallin kohdallakin nimenomaan Aasiasta tuleviin tavaravirtoihin. Konkreettinen esimerkki häiriötilanteesta saatiin viime maaliskuussa, kun jättimäinen konttialusEver Given juuttui Suezin kanavaan ja tukki liikenteen lähes viikoksi.

Se oli silti vain yksi onnettomuus, joka ainoastaan alleviivasi jo aiemmin hankalaksi muuttunutta tilannetta.

Kokkolan Halpa-Halli Oy:n toimitusjohtaja Janne Ylinen on joutunut pohtimaan Aasiasta tulevia kuljetuksia.
Kokkolan Halpa-Halli Oy:n toimitusjohtaja Janne Ylinen on joutunut pohtimaan Aasiasta tulevia kuljetuksia. Kuva: Clas-Olav Slotte

Kyse on laajemmista maailmanlaajuisten merikuljetustenpulmista. Koronapandemian seurauksena meriliikenne on pahoin ruuhkautunut,kontit ovat juuttuneet vääriin paikkoihin eikä tavara kulje niin kuin sen ennen pandemiaa totuttiin kulkevan.

– Meille tulee paljon tavaraa Kiinasta, jossa säännöstellään tällä hetkellä energiaa. Sen vuoksi tehtaiden tuotanto käy vajaakapasiteetilla. Se vielä tähän (kuljetusongelmien) päälle kaiken lisäksi. Tässä on kyllä mielenkiintoiset ajat ajatellen nimenomaan joulukauppaa. Suurin osa suomalaisten käyttötavarasta ja tekstiileistä tulee Aasiasta, Ylinen kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Myös KPO:n market-toimialajohtajaAntti Paananen joutuu pähkäilemään samoja asioita kuin Ylinen. S-ryhmässäkin on jouduttu pitämään palavereita ja pohtimaan tilannetta.

– Kyllä se on meillä keskustelussa koko ajan. Kun markkinointia ja kampanjoita mietitään, pohditaan mitä uskalletaan ja mitä pystytään tekemään. Sellaisia kammonäkymiä tässä ei kuitenkaan ole, että oltaisiin ilman tavaroita joulun aikaan.

Ei ilman, mutta puutteita siellä ja täällä voi olla. Todennäköisesti onkin.

– Tietyissä tuoteryhmissä voi olla saatavuusongelmia. Esimerkiksi polkupyörissä, polkupyörän osissa ja tietyissä kausituotteissa voi olla saatavuushaasteita. Ne eivät kohdistu tiettyihin tuotteisiin ja tuoteryhmiin, vaan niitä voi puuttua siellä ja täällä, Paananen toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

KPO:n market-toimialajohtaja Antti Paananen ei usko laajamittaiseen tavarapulaan joulumyynnissä. "Siellä ja täällä" voi puutteita kuitenkin esiintyä.
KPO:n market-toimialajohtaja Antti Paananen ei usko laajamittaiseen tavarapulaan joulumyynnissä. "Siellä ja täällä" voi puutteita kuitenkin esiintyä. Kuva: Jukka Lehojärvi

Pelkästään maapallon kokoisen kuljetusketjun takkuamisesta ei ole kyse. Pandemian yhtenä seurauksena on ollut komponenttipula. Myös raaka-aineiden hinnat ovat kohonneet.

Yhtälöä ei ole helppo ratkaista. Ainakin se maksaa rahaa.

–  Konttien saatavuus ja konttien hinnat ovat muuttuneet totaalisesti. Konttikuljetusten hinnat ovat tällä hetkellä jopa moninkertaiset. Tähän sitten yhdistyy komponenttien saatavuus, Antti Paananen kuvaa tilannetta.

HalpaHallin Janne Ylinen kertoo, että vaihtoehtoisia ratkaisuja merikuljetuksille on haettu.Rautateitä pitkinkin kontteja voidaan kuljettaa. Kiskoilla ei kuitenkaan voi mitenkään korvata rahtilaivojen kapasiteettia. Jos yhteen junaan saadaan mahdutettua 50 konttia, isossa rahtilaivassa voi kulkea kerrallaan 20 000 konttia.

– Junien kapasiteetti on mitätön verrattuna valtameriliikenteeseen, Ylinen pelkistää.

Kontteja maailmassa riittää, mutta ei oikeisiin paikkoihin.
Kontteja maailmassa riittää, mutta ei oikeisiin paikkoihin. Kuva: Markku Jokela

Onko olemassa vaara tai realistinen mahdollisuus, että kaikkia joululahjatavaroita ei saada ajoissa?

– Kyllä minä luulen, että vähän tulee uupeloa. Kyllä meidän ostopäälliköt ja ostajat joutuvat miettimään koko ajan, tuleeko tämä tavara tähän kuvastoon tai tähän telkkarilähtöön ja voidaanko sitä markkinoida. Sellainen epävarmuuden tila on tällä hetkellä olemassa, Ylinen toteaa.

Suorin polvin ja passiivisesti tilanteen kehittymistä ei ole HalpaHallissa seurattu.

– Tavaraa on tullut meille etupainotteisesti. Olemme pyrkineet aikaistamaan tilauksia jo keväällä, kun nähtiin tilanteen eskaloituvan syksyllä. On kuitenkin tullut yllättäviä juttuja vastaan, kun Kiinassa jotkut tehtaat käyvät kolmea päivää viikossa ja tuotantokapasiteetti on rajallista. Tässä monta asiaa vaikuttaa samanaikaisesti.

Antti Paanasen näkemys on siis samansuuntainen kuin Ylisen eli aukkoja valikoimiin voi jäädä. KPO:ssa kuitenkin uskotaan joulukaupan silti käyvän hyvin. Perusteena on monilta ihmisiltä esimerkiksi matkustamisesta säästyneet rahat.

– Lähtökohtaisesti haemme edellisien vuosien mukaisia myynnin tasoja, jopa pientä kasvua. Uskomme, että verkkokaupan kasvu ja kivijalassa tapahtuva myynti tulee ylittämään aikaisemmat vuodet. Siinä mielessä meillä on vahva usko joulukauppaan, Paananen toteaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä