torstai 2.12.2021 | 02:43
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Pääkirjoitus

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Osuuskauppa jakoi johtajilleen superbonukset

Jukka Anias
Pe 12.11.2021 klo 20:00 | päivitetty la 14:28

Näin tekee osuuskauppaväki, on vanha sanonta. Nykypäivän osuuskaupassa kaikki kaikessa ovat asiakasomistajat, joiden etujen varjelua ja ensisijaisuutta S-ryhmässä korostetaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

S-ryhmän ns. vihreän kortin lanseeraaminen on ollut liiketaloudellisesti nerokas veto. Sellainen on myös tämän pääkirjoituksen kirjoittajan lompakossa, mikä läpinäkyvyyden ja avoimuuden nimissä kerrottakoon.

Etukortin ideana on tarjota sen omistajille bonuksia, jotka nousevat ostoksiin käytetyn rahasumman perusteella portaittain. Samalla sitouttaa asiakkaat keskittämään kaikki ostoksensa S-ryhmän toimipisteisiin. Osuuskauppa KPO:ssa ylin bonusprosentti on viisi. Siihen pääsy edellyttää vähintään 900 euron kuukausittaisia ostoja.

”KPO:n palvelut ovat tarkoitettu asiakasomistajille ja heidän hyödyksi. KPO tuottaa palveluja asiakasomistajiensa muuttuviin tarpeisiin sekä palkitsee asiakasomistajiaan näiden käyttämisestä”, kerrotaan KPO nettisivuilla.

S-ryhmän menestys on ollut viime vuosina kiistaton. Yhdessä K-ryhmän kanssa tämä kaksikko muodostaa Suomen päivittäistavarakaupassa duopolimaisen nyrkin, jota toki saksalainen Lidl jollain tavalla haastaa, ainakin pitää varpaillaan.

Viime vuonna S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa oli tasan 46 prosenttia, K-ryhmän 36,9 ja Lidl Suomen 9,5 prosenttia.

Yksityiset yritykset voivat tietysti maksaa johtajilleen minkälaista palkkaa omistajat haluavat. Osuustoiminnalliset yritykset ovat tässä katsannossa hieman eri asemassa. Ainakin jos ehdottomana lähtökohtana ja silmämääränä on ennen kaikkea laajan asiakasomistajakunnan (KPO:lla yli 125 000) eduista huolehtiminen.

Tällä viikolla julki tulleet tiedot verotettavista tuloista kertovat osuuskauppaväen maksaneen viime vuonna todelliset superbonukset ylimmille johtajilleen.

Otetaan esimerkki Osuuskauppa KPO:sta. Toimitusjohtaja Kim Biskopin ansiotuloille koronavuosi 2020 merkitsi 167 000 euron lisää, joka ”bonusprosentiksi” muutettuna tarkoittaa 49:ää. Market-toimialajohtaja Antti Paanasen tulot kasvoivat pyöreät sata tonnia eli 37 prosenttia vuodessa. Talousjohtaja Matti Laukan vastaavat numerot olivat 61 000 euroa lisää liksaa korotusprosentilla 41.

Kun KPO:n viiden johtajan (henkilöstöjohtaja Leif Lindberg, palkankorotus +55 % ja MaRa-toimialajohtaja Riku Asukas, +39 %) ansiotulot viime vuodelta lasketaan yhteen, päädytään runsaaseen 1,4 miljoonaan euroon. Se on noin 440 000 euroa ja 44 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.

KPO:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Anne Mäkelä korosti Keskipohjanmaalle johtajien palkkojen olevan ”S-ryhmän ohjeistuksen mukaiset”. Sitä ei ole syytä epäillä. Esimerkiksi Osuuskauppa Arinan piakkoineläkkeellejäävän toimitusjohtajan, kauppaneuvosVeli-Matti Puution,60, ansiotulot nousivat viime vuonna 47 prosentilla 423 000 eurosta 622 000 euroon.

”He ovat päässet asetettuihin tavoitteisiin, tekevät työtä kelloon katsomatta ja korkealla työmoraalilla”, Mäkelä perusteli ylimmän johdon palkkoja, joita hänen mukaansa selitti viime vuonna ”lyhyen ja pitkän ajan kannustinpalkkioiden kasaantuminen”.

Aivan varmasti KPO:n korkeimmassa johdossa paiskitaan hommia korkealla työmoraalilla. Vaan niin huhkitaan myös Prisman ja S-marketien kassoilla, liha- ja kalatiskeillä, asiakaspalveluissa, S-ryhmän autokaupoissa ja hotelleissa. Niissä työskentelevien S-ryhmäläisten palkankorotusprosentit vain jäivät hieman matalammiksi kuin korkeimmilla johtajilla.

Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus. Periaatelinja on luettavissa lehden B-osan päivyrisivulta ja verkkosivulta.

#

Kommentoi 11 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »