tiistai 4.10.2022 | 03:31
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Jouni Nikulan kolumni: Ihminen joutuu tekemään ihan liian paljon valintoja – Turha tieto ja yksityiskohtiin takertuminen tekevät elämästä monimutkaista

Ti 20.9.2022 klo 06:30

Yksityiskohtiin takertumista ja varovaisuusähkyä. Näpräämisen määrä maailmassa lisääntyy sitä mukaa, kun tiedon määrä kasvaa. Se rasittaa entuudestaankin turhalla hälyllä kuormitettua ihmistä.

Esimerkiksi vanhempia ja opettajia. Otan esimerkin läheltä eli omasta elämästäni.

Koulukuvausten syksy käy kuumimmillaan. Siksipä kotiin tuodaan lappu, jolla huoltaja ilmoittaa lapsensa kuvaukseen. Tai oikeastaan lappu johdattaa valokuvausyrityksen nettisivulle, jonne näppäillään lapussa mainittu kuvaustunnus. Samalla voi tehdä valintoja siitä, mitä kuvia lapsesta otetaan. Sen jälkeen lapsen on vietävä lappu ja lapussa oleva viivakoodi kouluun.

Minulla olisi yksinkertaisempi idea. Entäpä jos lapsi koulukuvausaamuna pukisi nätit vaatteet päälleen ja muistaisi kammata tukkansa! Koulussa lapsista otettaisiin luokkakuva ja perinteinen hymykuva. Kuukauden odottelun jälkeen lapsi toisi kuvat kotiinsa. Niitä ihasteltaisiin iltapalapöydässä. Kaverin hassulle ilmeelle tirskahdeltaisiin.

Mutta näpertelyn aikakaudella voi olla, että kaveria ei edes löydy kuvasta. Kun valinnanvara lisääntyy, huoltaja saattaa ajatella liikaa ja valita "ei". Koska miksi ei! Tylsänä sivutuotteena kallisarvoisia lapsuusmuistoja jää syntymättä.

Apotti on katolisissa veljeskunnissa munkkiluostarin johtajasta käytetty nimitys. Se on myös epäonnistunut potilastietojärjestelmä.

Helsingin Sanomat kertoi hiljattain, kuinka tympääntyminen potilastietojärjestelmään näyttää jo johtaneen lääkäreiden irtisanoutumiseen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaaloista. Apotin kanssa ei jakseta vääntää. Eräässä yksikössä potilaita ei enää pystytty hoitamaan 30 minuutin aikarajoissa.

Keski-Pohjanmaalla systeemin ja ihmisen heikko rajapinta on puhuttanut ainakin seurakunnissa. Keskipohjanmaassa kerrottiin kuusi vuotta sitten Kirkon palvelukeskus Kipan alustaksi hankitusta SAP-järjestelmästä, joka teki tietojärjestelmistä niin kankeita, että kulut nousivat ja tuottavuus laski.

"Väki on tuskastunut tähän systeemiin, joka on kallis ja huono ja niin kankea, että tarvittaisiin lisää väkeä töihin", kommentoi Kokkolan seurakuntayhtymän silloinen pääluottamusmies. Ongelma oli valtakunnallinen. Lopulta 65 kirkkoherraa ja talousjohtajaa eri puolilta maata allekirjoitti Kirkkohallitukselle lausunnon, jossa vaadittiin toimenpiteitä.

Jotain tehtiinkin. Sama järjestelmä on käytössä edelleen.

Olemme tiedon käsittelyn kanssa kuitenkin vasta matkalla kohti tervettä tasapainoa. Välinettä ei koskaan saisi päästää pääosaan.

#

Kommentoi 0 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »