keskiviikko 22.3.2023 | 17:59
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kokkola iskee hiihtokeskuksiin – KokkolaWorks-vetovoimakampanja houkuttelemaan työntekijöitä

Viikon kuluttua käynnistyvä kaupungin, Soiten ja KIPIn alueen yritysten kampanja on historian suurin ja kallein. Se ei ratsasta julkkishupailuilla, vaan keskittyy olennaiseen.

Tiina Ruotsala
Ma 6.2.2023 klo 18:15 | päivitetty ma 20:53

Hiihtolomalla Pohjois-Suomessa laskettelevat perheet eivät voi olla törmäämättä kaupunkiin nimeltä Kokkola. Kokkolaan haetaan työntekijöitä valtakunnallisen KokkolaWorks-kampanjan avulla, joka käynnistyy viikon kuluttua ja iskee ensimmäisellä talvilomaviikolla muun muassa jokaiseen hiihtokeskukseen.

Vetovoimakampanja on suurin, missä kaupunki on koskaan ollut mukana. Kaupungin kanssa voimaansa ovat yhdistäneet Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite sekä rannan teollisuuden viisitoista yritystä. Kampanjan budjetti on 400 000 euroa, josta Kokkolan kaupungin osuus 150 000 euroa.

Seuraava isku tehdään keväällä, jolloin kampanjaa syvennetään muun muassa radiossa ja suoramainonnassa. Kolmas sykäys on vuorossa syyskuussa.

Pelkästään Kokkola Industrial Park (KIP) tarjoaa viiden seuraavan vuoden aikana suurimmillaan lähes parisentuhatta työpaikkaa. Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistyksen toiminnanjohtaja Johanna Hylkilä kertoo, että syksyn aikana selvitettiin teollisuusalueen yritysten uusien työpaikkojen määrää, ja se nousi 1 600:aan.

– Kun esittelin tätä, Umicoren edustaja huikkasi heti väliin, ettei tuo riitä. Oikea luku olisi lähempänä kahtatuhatta, hän naurahtaa. Yhdistyksessä on mukana 24 jäsenyritystä.

Johanna Hylkilä ja Päivi Korpisalo.
Clas-Olav Slotte

Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila sanoo, että kahden negatiivisien kriisin (Korona ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan) jälkeen käsissä on positiivinen kriisi. Työtä on tarjolla enemmän kuin tekijöitä.

KIPin alueella on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden ekosysteemi, jossa toimii useita kemian- ja metallienjalostusteollisuuden huippuyrityksiä. Viimeisimpänä Flexens Oy julkaisi suunnitelmansa mittavasta vetyhankkeesta, joka on suunnitteilla Kokkolan suurteollisuusalueelle.

Suomessa on globaalisti merkittävä akkukemianteollisuus, ja Kokkolassa Suomen akkukemian ydinkeskittymänä. Pöhinä on melkoinen, tulevaisuudennäkymät huikeat mutta ne voidaan toteuttaa vain riittävällä työvoiman saannilla.

FAKTA

Kokkola Works

Kokkolan kaupunki

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite

Kokkola Industrial Park (KIP): Umicore Finland Oy, Jervois Finland Oy, Boliden Kokkola Oy, Cabb Oy, Rauanheimo Oy (KWH Logistics), Woikoski Oy, Yara Suomi Oy, Tetra Chemicals Europe Oy, Kokkolan Satama Oy, Kokkolan Energia Oy, Hycamite TCD Technologies Oy, Keliber Technology Oy, Neste Oyj, Caverion Suomi Oy, Caverion Industria Oy

Kampanjaa suunnitelleen Kaski Agencyn suunnittelujohtaja Markus Lehto sanoo, että Kokkolan kampanjassa ei lähdetty liikkeelle huomiota kiinnittävillä hullutteluilla vaan faktoilla, jota kaupungilla on tarjota: "Hanki työ, hanki elämä – Kokkolassa saat ne molemmat."

Lehdon mielestä hupijutut olisivat tehneet itse asialle, yrityksille, teollisuudelle ja koko Keski-Pohjanmaan maakunnalle vääryyttä.

– Kampanjaa käydään monissa eri kanavissa, joista on helppo pääsy tarkastelemaan vapaita työpaikkoja. Idea on yksinkertainen. Olemme kuvanneet kokkolalaisia sekä työssään että vapaa-ajalla. Itse asiassa kuvaukset saatiin päätökseen viime viikolla ja ne onnistuivat hyvin. Sääkin suosi.

– Kokkolassa on laadukasta ja hyvää asumista suhteellisen edullisesti. Täällä on huipputyöpaikkoja, hän ynnää.

Lehto muistuttaa, että työpaikkojen kirjo on melkoinen. Nyt ei voida mennä tietty ammattiryhmä edellä. Esimerkiksi Soite tarvitsee lääkäreitä, sosiaalityöntekijöitä ja hoitajia.

Nyt on hyvää pöhinää.
Clas-Olav Slotte

Kokkola näkyy vuoden mittaan eri medioissa ja somessa. Erityisosaajia haetaan erityisesti Linkedinin kautta, nuoria opiskelijoita ja ammattiin valmistuvia TikTokista. Lisäksi kaupunkia mainostetaan perinteisissä Facebookissa ja Instagramissa. Mitään Ruotsin mallista työvoiman ryöstöretkeä ei ole suunnitelmissa länsinaapureihin.

Kokkolan kaupungin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Päivi Korpisalo muistuttaa, että kampanjan lisäksi rekrytointia tehdään koko ajan. Alueen yritykset ovat mukana erilaisilla messuilla ja tapahtumissa. Hän ei toki näe mahdottomana ajatusta, että tulevaisuudessa Kokkolasta voitaisiin lähteä Ruotsin puolelle mainostamaan kaksikielistä kaupunkia ja sen työpaikkatarjontaa.

Suomalaiset eivät riitä täyttämään kasvavaa työvoimavajetta. Stina Mattila sanoo kaupungin onnistuneen siinä, että kaksisataa maahanmuuttajaa on jäänyt tänne eikä suinkaan jatkanut matkaansa suuriin asutuskeskuksiin. Lisäksi tehdään yhteistyötä esimerkiksi Centrian kansainvälisten opiskelijoiden kanssa.

Mattila sanoo toivovansa, että koulutusta ohjaava laki muuttuisi joustavammaksi ja esimerkiksi Kokkolassa voitaisiin lisätä niiden alojen koulutusta, joilla on suurin työvoimatarve.

Soiten toimitusjohtaja Minna Korkeakoski-Västi muistuttaa, että jokainen kokkolalainen on kaupunkinsa mainos ja voi omalta osaltaan olla kasvattamassa kaupungin vetovoimaa.

Kerro meille mielipiteesi!

Juttuvinkit ja uutispäivystys

Tekstiviestit ja WhatsApp: 040 036 5601

Sähköposti: toimitus@kpk.fi

#

Kommentoi 5 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »