tiistai 26.3.2019 | 03:59
UUTINEN | KP24

Rauanheimo vauhdissa – rikkidirektiivi ja Venäjän tilanne huolestuttavat

La 5.4.2014 klo 07:30
Huhtikuun 7:ntenä 130 vuotta täyttävä kokkolalainen huolintayritys Oy M. Rauanheimo Ab on vahvassa kasvussa. Viime vuonna Rauanheimon satamissa käsitelty tavaramäärä oli noin 6,5 miljoonaa tonnia, mutta tänä vuonna tavaramäärän arvioidaan nousevan 7,8 miljoonaan tonniin. Hiukan yli neljä miljoonaa tonnia liikenteestä koostuu Venäjän transitoliikenteestä, jossa Rauanheimo teki viime vuoden lopulla ennätyskaupan. Toimitusjohtaja Joakim Laxåback myöntää Ukrainan kriisin aiheuttamien mahdollisten talouspakotteiden huolestuttavan Kokkolassa. – Ykspihlajan kautta laivattavasta Venäjältä tulevasta rautapelletistä valtaosa menee Englantiin, Hollantiin ja Italiaan eli keskeisiin EU-maihin. Toinen riskitekijä meille on rikkidirektiivi ja sen Suomen meriliikenteelle aiheuttamat mittavat lisäkustannukset, Laxåback toteaa. Rauanheimolla on pitkä värikäs ja pitkä historia. Huhtikuussa 1884 konttoristi Otto Waldemar Rodén sai Kokkolan maistraatilta luvan muun muassa ”höyrylaiva-agentuurin, komissioonin ja huolintatoiminnan sekä laillisten tavaroiden kauppaan.” Sotien jälkeen Nordström-konsernin omistama Oy M. Rauanheimo muutti toimintansa Petsamosta Kokkolaan. Vuonna 1954 yhtiö osti Oy Otto Rodén Ab:n ja Yxpila Stevedoring Co:n osakkeet. Siitä lähtien huolintayhtiö on toiminut satamassa Oy M. Rauanheimo Ab:n nimellä. Vuonna 1927 perustettu Adolf Lahti & Co siirtyi Rauanheimo -ryhmään 1972. Seuraava omistusjärjestely Rauanheimossa tapahtui 1983, kun Nordström -konserni myi Ykspihlajassa toimivan Rauanheimo-ryhmän Auto-Harolle. Viittä vuotta myöhemmin Rauanheimon toiminta siirtyy Botnia Shippingille. Vuonna 2001 Rauanheimon omistus siirtyi KWH-konserniin, johon se edelleen kuuluu. Vuonna 2009 KWH-konserni osti Kokkolan Lastauksen, jonka nimi muutettiin Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:ksi. Adolf Lahdesta tuli samalla Rauanheimon sisaryritys. Rauanheimon toimii tänä päivänä Kokkolan ja Ykspihlajan satamissa sekä Haminassa. KWH-Logisticsilla on lisäksi huolintatoimintaa noin kymmenessä Länsi-Suomen satamassa. Joakim Laxåbackin mukaan toiminnan aloittaminen Haminassa vahvistaa pidemmän ajan kuluessa yhteistyötä sekä venäläisten että suomalaisten asiakkaiden kanssa. – Työnjako sisaryrityksen kanssa on karkeasti sellainen, että Rauanheimo toimii satama-alueen sisäpuolella ja Adolf Lahti alueen ulkopuolella muun muassa paikallisen teollisuuden kanssa. Rauanheimon palkkalistoilla on nyt noin 150 ja Adolf Lahden noin 35 henkilöä, Laxåback sanoo. Rauanheimon liikevaihto oli viime vuonna noin 62 miljoonaa eli se vastaa noin puolta KWH-Logisticsin noin 130 miljoonan liikevaihdosta.