tiistai 19.11.2019 | 14:53
Tilaa lehti
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
UUTINEN | KP24

Kokkola-lehti: Lentokenttää ei saa menettää

Ke 30.7.2014 klo 06:00
Tummat pilvet ovat jälleen varjostamassa Kruunupyyn lentokentän tulevaisuutta. Kentän liikennemäärä on pudonnut alle 70 000, kun esimerkiksi vielä vuonna 2011 Kruunupyyn kentän asiakasmäärä oli 94 000. Kuluvan vuoden alkupuoliskolla Kruunupyyn kentän asiakaskunta laski kymmenellä prosentilla edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kruunupyyn kenttä on monen muun maakuntakentän tavoin ahtaassa raossa. Lentoasemia ylläpitävän Finavian strategia nojaa Helsingin kentän kehittämiseen. Sen rinnalla Finavian suunnitelmissa tilaa on muutamalle isoimmalle maakuntakentälle, mutta muun kenttäverkoston Finavia olisi mieluusti lakkauttamassa kokonaan. On varmasti totta, että pienehköjen kenttien ylläpito vähenevien käyttäjämäärien aikana käy tukalaksi. Mutta tässäkin kaikki riippuu kaikesta. Esimerkiksi Kruunupyyn kentältä esimerkiksi Helsingin vuorojen aikatauluja on viime vuosina oleellisesti heikennetty. Jos vuorot eivät sovi liikematkustajien aikatauluihin, matkoille yleensä haetaan paremmin sopivat liikenneyhteydet. Kruunupyyn kentän käyttöastetta syö epäilemättä rautatieliikenteen nopeutuminen. Lähitulevaisuudessa esimerkiksi Kokkolasta suhauttaa junalla kolmessa tunnissa pääkaupungin keskustaan. Mutta Kruunupyyn kentän asemaa pitää tarkastella myös toisesta näkökulmasta. Kokkolan-Pietarsaaren alueella on paljon vientiteollisuutta. Näiden vientiyritysten ulkomaisille asiakkaille on oleellista, että he voivat tarvittaessa vierailla Kokkolassa yhden työpäivänä aikana. Jos lähin lentokenttä Kruunupyyn sijasta onkin Vaasassa tai Oulussa, lyhytkin visiitti asiakkaan luona vaatii jo kaksi työpäivää. Finavian johtaja Joni Sundelin totesi (Kp 22.7.), että Kruunupyyn kentän asemaa uhkaa suhteellisen lyhyen välimatkan päässä olevat Vaasan ja Oulun kentät. Tässäkin tapauksessa kaikki todellakin on suhteellista. Kokkolasta Vaasaan on 120 ja Ouluun 200 kilometriä. Helsingistä on Tampereelle 176 ja Turkuun 165 sekä Turusta Tampereelle 157 kilometriä. Näissä tapauksissa ei puhuta suhteellisen lyhyistä välimatkoista. Ruotsissa niin sanotut maakuntakentät ovat siirtyneet maakuntien ja alueiden vastuulle. Samaa mallia voitaisiin soveltaa Suomeen ja esimerkiksi Kruunupyyhynkin, mutta minkä maakunnan vastuulle kenttä pitäisi siirtää? Myös Pohjanmaan kauppakamari on hankalassa välikädessä Kruunupyyn kenttäasiassa. Saman kauppakamarin pitää puolustaa kahta, tavallaan keskenään kilpailevaa alueellaan sijaitsevaa kenttää. Simo Kattilakoski simo.kattilakoski@kokkolalehti.fi