sunnuntai 29.1.2023 | 23:35
Tilaa lehti
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
UUTINEN | KP24

Kokkola-lehti: Valmis matkakeskus

Ke 29.10.2014 klo 06:00
Kaupunginhallitus hyväksyi viime viikolla uuden matkakeskuksen hankesuunnitelman. Se sisältyy osaksi rautatientorin rakentamista, mutta viimeksi mainitun toteutuminen siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Sitä vastoin matkakeskus voisi toteutua aikaisintaan jo vuonna 2020. Matkakeskuksen rakentaminen kytkeytyy myös rautatieaseman ratapihan uudistukseen. Liikennevirastolla on valmiina suunnitelma ratapihan uudistamisesta, mutta sen rahoitus on vielä avoinna. Valtion taloustilanteen tuntien yli 20 miljoonaan saaminen Kokkolan ratapiha-alueelle vaatii lobbausta niin kaupungin virkamiehiltä kuin eri tason poliitikoiltakin. Uuden matkakeskuksen rakentamisen on arvioitu maksavan noin 1,5 miljoonaa. Alue, johon matkakeskus on kaavailtu on hyvin ahdas. Lisäksi samalle alueelle pitäisi sopia vielä bussilaiturit sekä parkkitilaa ”lepovuorossa” oleville busseille. Matkakeskus sijoittuu alueelle, jota toiselta laidalta puristaa rautatiekiskot ja toiselta laidalta kaupungin pääväyliin lukeutuva vilkasliikenteinen Rautatienkatu. Viimeksi mainittu on myös ylileveiden ja -korkeiden kuljetusten läpikulkuväylä. Rakennettava matkakeskus palvelisi kaiken todennäköisyyden mukaan myös rautatieliikenteen asiakkaita. Kylmä totuus kuitenkin, että yhä harvempi, ja varsinkin tulevaisuudessa, ostaa junalippunsa asemalta. Rautateiden asemarakennukset palvelevat yhä enemmän vain matkustajien odotustiloina. Voidaan kysyä, onko matkakeskussuunnitelmaa pohdittu myös toisesta näkökulmasta? Alueella on jo entuudestaan kaunis, vanha, mutta silti yhä ajanmukainen asemarakennus. Miksi matkakeskuksen toimintoja ei voitaisi sijoittaa siihen? Kaiken todennäköisyyden asemarakennus jää tyhjän pantiksi uuden matkakeskuksen joskus valmistuessa. Asemarakennus on kulttuurihistoriallisestikin arvokas rakennus, joka kuuluu oleellisesti Kokkolan katukuvaan ja on ehdottomasti suojeltava. Kannattaisiko siis tutkia vakavasti vielä sekin vaihtoehto, että uuden matkakeskuksen alue varattaisiin bussiliikenteen tarpeisiin, mutta asiakkaiden palvelut keskitettäisiin vieressä jo valmiina olevaan asemarakennukseen? Miksi rakentaa samalle tontille kivenheiton päähän uutta, kun vanhaakin voisi aivan hyvin hyödyntää? Aloitettakoon uuden suunnittelu vasta sen jälkeen, jos vanha rakennus ei todellakaan kelpaa. Olisi hyvä kuulla myös perusteluja, miksi vanha asemarakennus ei sovellu nykyajan vaatimuksiin.
Simo Kattilakoski simo.kattilakoski@kokkolalehti.fi