keskiviikko 22.5.2019 | 09:38
UUTINEN | KP24

KPO:n myynti laski, mutta tulos nousi

Ke 2.3.2016 klo 09:27
Osuuskauppa KPO:n viime vuosi oli kaksijakoinen. KPO:n kokonaismyynti laski 11 miljoonaa edellisvuodesta, mutta tulos parani 0,9 miljoonaa. KPO:n kokonaismyynti oli 750 miljoonaa (761 v. 2014) ja tulos 22,8 miljoonaa (21,9) miljoonaa.

Toimitusjohtaja Kim Biskop sanoo parantuneen tuloksen johtuvan useista tekijöistä.

– Tulosta paransivat halpuuttamisen myötä kasvaneet volyymit, tiukka kulukuuri sekä käyttötavarakaupan, matkailu- ja ravitsemiskaupan, ulkoisen vuokrausliiketoiminnan sekä sijoitustoiminnan positiivinen tuloskehitys.

Biskop kuvaa viime vuotta kaupalle yleensäkin vaikeaksi. Koko maassa kauppa supistui kolmella prosentilla.

– Siihen nähden pärjäsimme hyvin. Meillä esimerkiksi päivittäistavarakauppa kasvoi 0,3 prosenttia.

KPO:n päivittäistavara- eli ruokakaupassa S-marketien myynti väheni 2,5 miljoonalla, mutta vastaavasti Prismojen myynti kasvoi 2,5 miljoonaa. KPO:n neljän Prisman yhteismyynti kohosi 204 miljoonaan. Päivittäistavarakaupan osuus KPO:n kokonaismyynnistä oli 58,6 prosenttia.

KPO:n market-toimialan myynti laski edellisvuodesta 1,7 prosenttia ja oli 654,9 miljoonaa euroa. Myynnin lasku johtui lähinnä polttoaineiden markkinahintojen laskusta. Matkailu- ja ravitsemistoimialan myynti oli 23,0 miljoonaa (-1,2 %) ja autokaupan osuus 65,6 miljoonaa (-0,6 %).

Kim Biskop sanoo halpuuttamisen leikanneen päivittäistavarakaupan tuloksesta yli kaksi miljoonaa.

– Halpuutuksen myötä euromääräinen myyntimme ei kasvanut, mutta lisäsi myytyjä tuotteita, kappaleissa, kiloissa ja litroissa. Myös asiakasmäärämme kasvoi. Tulemme edelleen halpuuttamaan tuotteitamme, Biskop lupaa.

KPO:n asiakasomistajien määrä kasvoi viime vuonna yli 6 000 ja kokonaismäärä vuoden lopussa oli 108 345. Asiakasomistajilleen KPO maksoi bonuksina, osuuspääoman korkoina ja maksutapaetuna yhteensä 22,8 miljoonaa eli 0,9 miljoonaa enemmän kuin vuotta aiemmin.

KPO:n investoinnit viime vuonna olivat 31,2 miljoonaa euroa. Vuoden 2015 aikana ostettiin osake-enemmistö kauppakeskus Rewell Centeristä Vaasassa ja avattiin uusia S-marketteja ja Sale-myymälöitä.

Kim Biskopin mukaan KPO on budjetoinut alkaneelle vuodelle yli 26 miljoonan euron investoinnit palvelujen parantamiseen. Vuoden 2016 merkittävimpiä investointeja ovat muun muassa Autoliike Nystedtin uusi toimipaikka Kokkolassa sekä mittavat huoneremontit Original Sokos Hotel Vaakunassa Vaasassa sekä Kaarlessa Kokkolassa.

KPO kykenee investoimaan omalla rahalla, sillä konsernin omavaraisuusaste vuodenvaihteessa oli 83 prosenttia.

Osuuskauppa täyttää tänä vuonna 110 vuotta.

– Olemme saavuttaneet 110 vuoden iän kovalla työllä, jatkuvalla uudistumisella ja laadukkaiden sekä edullisten palveluiden pitkäjänteisellä tuottamisella osuuskaupan jäsenille eli noudattamalla niitä periaatteita, joita varten osuuskauppamme aikoinaan perustettiin. Historiaa kunnioittaen tulemme viettämään juhlavuotta työn ja toiminnan monipuolisena kehittämisenä.



Simo Kattilakoski